• Anonym (härkila)

Varför är kött så dåligt att äta pga av miljön?

Till att börja med, jag är uppvuxen i norr, alltid ätit älgkött, skogsfågel och fisk som pappa jagat/fiskat själv. I princip aldrig under min uppväxt har vi haft köpt griskött, eller annat köpt kött serverats hemma hos oss. Bara grisfötter på julen som bara pappa åt. Inte ens vanlig korv fick vi, mamma stoppade egen korv av älgfärs el lammfärs som vi köpt av fårabonden.

Kan ni förklara för mig varför kött är så dåligt att äta pga av naturen? För att det jag fått lära mig är att kött är bra, de är de viktigaste maten vi har hemma och att äta vegetarisk är för mig bara konstigt. Det är väl ändå inte dåligt att äta kött från en älg som sprungit runt i skogarna runt där vi bor och sedan fällts av jaktlaget och fraktas till slakt huset o uppdelat å fått komma hem till våran frys?

Jag må va dum men vad är de som gör att jag skulle behöva äta mindre kött pga av att naturen tar sån skada av att de äts för mkt kött? Skulle inte älgarna skjutas skulle de bli över population av dom och det skulle inte vara bra.

Blev konfronterad av en vegetarian för att jag alltid har kött med mig till jobbet. Hur kunde jag ha samvete att alltid äta kött? Hen tyckte nästan jag borde straffas för att jag alltid äter kött. Kan meddela att jag inte vann diskussionen utan tog min matlåda med köttbullar och gick..

Kan ni komma med åsikter för jag förstår inte problemet. Om någon vill upplysa mig så jag slipper gå å vara dum resten av livet så skulle jag vara glad. Någon?

• Svar på tråden Varför är kött så dåligt att äta pga av miljön?
  • BigMami

Det är väl främst importerat kött som har långa transportvägar som inte är bra för miljön. Och dessa djur lever inte i de allra bästa förhållanden tyvärr..

• Santin

Handlar främst om köttindustrin. Massuppfödning kräver enorma mängder mat och vatten vilket i sin kräver oerhört mycket energi att få fram.

• Santin

Ett annat exempel är tex grisuppfödning är avföring och urin som åker rakt ut i naturen utan att renas. Tänk dig att varje grisuppfödning har minst 30 000 djur. Detta ser lite olika ut i olika länder. Se dokumentären vårt grisiga hav.

• Anonym (*)
    BigMami skrev 2015-07-08 17:36:38 följande:
    Det är väl främst importerat kött som har långa transportvägar som inte är bra för miljön. Och dessa djur lever inte i de allra bästa förhållanden tyvärr..

Nej, transporterna är inte det stora problemet utan produktionen. Det går åt stora arealer odlingsmark till att odla djurfoder, som i slutänden blir till ganska lite mat, jämfört med om vi använt åkermarken till att odla människoföda direkt, utan att gå omvägen via kor och grisar. Det huggs även ner regnskog för att marken ska användas som betesmark för kor. Dessutom pruttar kossor ut metan som är en värre växthusgas än koldioxid.
  • Anonym (Anna)

Här är en länk som förklarar enkelt och bra www.svt.se/nyheter/vetenskap/kott-lika-miljofarligt-som-transporter

Sen om du vill äta kött så gör du såklart det. Det HAR en stor miljöpåverkan, men vi lever ju i ett fritt land och känner du får såklart äta precis vad du vill. Jag tror inte du kan vinna en diskussion med en vegetarian där ämnet handlar om miljöpåverkan men allas kost lämnar avtryck, miljömässiga och etiska/moraliska. Även sojaproduktion är skadlig för miljön.

Men det är ju alltid bra att ha kunskap, så man kan göra aktiva val. Sen tror jag inte att älgköttet du åt som barn är det som är det mest skadliga för miljön.

• BCH52

Kött från djur som föds upp belastar miljön pga att de utfodras med kraftfoder som belastar miljön.

Det kött du äter, vilt är BRA kött ur flera synpunkter.

En mig närstående vegitarian brukar säga att det är ok att äta sånt som är, nära, vilt och skjutet.

• Anonym (härkila)
    BCH52 skrev 2015-07-08 17:50:10 följande:

Kött från djur som föds upp belastar miljön pga att de utfodras med kraftfoder som belastar miljön.

Det kött du äter, vilt är BRA kött ur flera synpunkter.

En mig närstående vegitarian brukar säga att det är ok att äta sånt som är, nära, vilt och skjutet.

Tack! Jo jag vet att köttindustrin inte är så bra men det är ju inte sånt kött jag äter ens så varför skulle man ens hoppa på mig för att jag väljer att äta vilt kött?

Köpt kött är faktiskt inte ens speciellt gott Enl mig, ofta rätt dåligt kött jag blivit bjuden på som vart köpt... Skulle kunna tänka mig att äta vegetarisk på resturang dock som kompromiss. Men att välja bort mitt egna älgkött är otänkbart.

Varför är vissa vegetarianer och veganer så emot vanligt älgkött? Är de" plågeriet "dom genomgår när dom får ETT dödande skott när dom står där å äter gott ovetande om vad som ska hända i en helt naturlig miljö ? Värre för alla grisar som int får leva som grisar ska göra.
  • BCH52
    Anonym (härkila) skrev 2015-07-08 18:18:29 följande:

Tack! Jo jag vet att köttindustrin inte är så bra men det är ju inte sånt kött jag äter ens så varför skulle man ens hoppa på mig för att jag väljer att äta vilt kött?

Köpt kött är faktiskt inte ens speciellt gott Enl mig, ofta rätt dåligt kött jag blivit bjuden på som vart köpt... Skulle kunna tänka mig att äta vegetarisk på resturang dock som kompromiss. Men att välja bort mitt egna älgkött är otänkbart.

Varför är vissa vegetarianer och veganer så emot vanligt älgkött? Är de" plågeriet "dom genomgår när dom får ETT dödande skott när dom står där å äter gott ovetande om vad som ska hända i en helt naturlig miljö ? Värre för alla grisar som int får leva som grisar ska göra.

Håller med om att köpt kött inte så sällan har lägre kvalitet. Vissa vegetariener, absolut inte alla, är rätt okunniga om hur naturen fungerar. Därav en del okunniga kommentarer.
  • Aniiee

De flesta vegetarianer och veganer jag känner som är så pass rabiata är de som bara ser en sak: Djur är gulliga. Man ska inte äta gulliga djur. Väldigt många går direkt och enbart på känslor. Skjutvapen är läskiga. Det som är läskigt plågas man av. Typ. (Undantag finnes, naturligtvis)

De flesta moderata vegetarianer (har aldrig träffat en moderat vegan....) jag känner är mer "om djuren haft det bra är det väl upp till dig om du vill äta det". Vilket är samma som min egen åsikt, så jag äter vilt och gräsbetes (dvs, sånna kossor och lamm/får som INTE är uppväxta på kraftfoder utan går på riktigt bete 8 månader om året och sedan äter hö på vintern), viltfångad fisk, och vildfåglar eller fåglar från schyssta gårdar. Även ägg och mjölk kollar jag upp, och köper direkt av bönder när jag får tillfälle. Fläskkött finns det också bra om man ids leta, men då handlar det mycket om att man kanske ska ha en uppgörelse med en bonde som håller hushållsgrisar.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • fluu
    Man är ju vegetarian av olika anledningar och har olika syn på köttätandet. Många vegos är emot allt ätande av kött punkt, av olika anledningar då. Det behöver inte handla om miljöpåverkan eller djurets(förhoppningsvis korta) lidande vid slakt utan bara helt enkelt det faktum att de är helt emot ätandet av en annan varelse.

Själv har jag egentligen inga principer emot att andra äter kött, jag kan bara inte göra det själv. Det jag bryr mig mer om är djurets liv innan slakt, hur slakten går till, mängden kött osv.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bryggan007

Kött tar längre tid för kroppen att smälta ner och är därför inte så nyttigt.
    Djur som lever på kött har kortare tarmar och därför stannar inte avfallet kvar lika länge i tarmen som hos människan.

Det är kopplat till cancer risk i tjocktarm t.e.x vilket blir vanligare.
    Då är det bättre att äta mindre finfördelad kost, magert, fisk och grönsaker.

När det gäller miljön så släpps koldioxid ut av djuren som bidrar till växthuseffekt (kan ha mer påverkan än detta också, är inte nog kunnig så jag kan svara säkert)

Vilt kött måste ju därför vara bättre ur miljösynpunkt.

Svar på tråden Varför är kött så dåligt att äta pga av miljön?