• Kazumi

Familjehund för nybörjare

Hej,

Jag skulle vilja ha tips på olika hundraser (eller blandraser) som eventuellt skulle passa mig. Jag har inte så mycket erfarenhet. Jag bor halvtid i lägenhet och halvtid ute på landet vid vatten. Jag behöver bara lämna hunden själv (då i lägenheten) i max tre till fyra timmar ca tre gånger i veckan, skulle behovet öka blir det hunddagis. Jag har en son som är sju år som älskar djur och han vill gärna leka, göra trix, kela och promenera kortare promenader. Jag promenerar redan nu minst en timma varje dag men vill egentligen gå mer om det inte var så ensamt att gå själv. Jag tänker mig en storlek som orkar promenera någon mil och jogga med mig ibland, själv är jag nog bara måttligt intresserad av att kasta pinnar och sådant, bör man i så fall ha två hundar som kan roa sig med varandra? En hund skulle kännas väldigt trevligt både på motionsrundan, sällskap i trädgården och i tv-soffan. Jag vill inte att hunden ska ha för lätt till skall och jag vill att hen ska ha kapaciteten att lära sig att t.ex. bara hälsa på människor när jag säger att det är ok. Helst med lättskött päls.

Har ni något tips?

• Svar på tråden Familjehund för nybörjare
  • mjau5
    Tänk på att om du skaffar en valp så kan man den inte lämnas ensam alls i början. Först vid 4 månader får de vara ensam överhuvudtaget mer än ett par minuter åt gången. Min hund kunde vara ensam i ett par timmar utan problem vid sex månader ålder, nu är hon ett år och kan vara ensam i tre, fyra timmar om dagen. Försöker dock undvika det så mycket som möjligt. 
    Kan vara en ide att skaffa en vuxen hund, eller en hundvakt innan ni ens fått hem hunden. Kan ta mycket träning att läma en hund ensam, jag brukar filma när jag lämnar min, för att se så hon inte är stressig.

Skulle undvika alla hundar som är avlade för jakt, vallning, vakt osv. 

Aldrig haft en själv, men hört att Cavalier king charles spaniel ska vara bra första hundar. Kollar du på svenska kennelklubbens hemsida under grupp 9, finns raser som är endast avlade som sällskapshundar. 

Skulle inte rekomendera att skaffa två hundar, tills den första är som ni vill. Finns en stor risk att de lär sig av varandra och plötsligt har ni två hundar som inte uppför sig. Lägg allt fokus på den första hunden, sen trivs många hundar med en kompis. 

Det du vill ha ut av hunden kräver mycket och rätt träning, så ta kontakt med en bra hundtränare som använder trevliga metoder innan ni skaffar valpen. Tränaren kan hjälpa att få allt rätt från början. Valpar kan vara jobbiga och lätt att det blir fel. 

• Anonym (italensk vinthund)

Italensk vint hund . En liten hund lungn inne bussig ute pigg på promenader .skäller inte fäller ej så noll i pälsvård .

• Anonym (Cavaliermatte)

Hej,
    Vi skaffade en cavaliertik som familjens första hund och är väldigt nöjda. Hon gillar att vara med på allting som familjen gör, förutom att hon inte är stormförtjust i att bada. Hon är lättlärd och gillar att köra agility och lära sig olika trick. Skäller en del, men vet inte om det beror på att vi har flera grannar med skällande hundar. En cavalier skall egentligen ha lång päls, men jag brukar klippa den ganska kort, men den behöver borstas igenom för att hålla sig snyggt. Är snäll mot barn. Väger ca 7 kg nu som vuxen.

• Kazumi

Tack för jättebra tips! Jag kollade upp hundarna ni tipsade om och såg också en annan intressant ras: Mudi, vad tror ni om den som första hund? Det stod att den behövde en tydlig ledare.

• Grävling 75

Mudi tror jag inte är någon nybörjarhund.

"Om du känner att du redan har nog med spänning i livet och vill ha en tam och förutsägbar hund, då är mudi inget för dig. Med en mudi i huset blir livet sig aldrig riktigt likt igen. Du får en ociviliserad och opolerad liten urhund till hjärtevän. Tillvaron med en mudi kan ibland te sig som en berg-och-dal-bana och kräver en god portion humor." Källa: www.hundstunden.se/hundras/mudi

En Cavalier är ett bra tips. Kolla på Cairnterrier också! Trevliga hundar tycker jag.

• Casslo08

Japansk spets. Har en 10 månaders tik själv. Helt underbar! Extremt kram och familjär. Lojal, lättlärd, intelligent, lättskött päls (borstning ca EN gång i veckan), trivs lika bra inne och ta det lugnt som att vara och springa i skogen eller följa på promenader. En stor hund i mindre format men ändå inte liten som en råtta. Enda jobbiga är att hon är skälig! Försöker ta ur så mkt som möjligt men en spets är en spets. Och de är framlade sällsjapshundar. Alltså inte en jakthund.

Svar på tråden Familjehund för nybörjare