Familjehund för nybörjare
Hej,
Jag skulle vilja ha tips på olika hundraser (eller blandraser) som eventuellt skulle passa mig. Jag har inte så mycket erfarenhet. Jag bor halvtid i lägenhet och halvtid ute på landet vid vatten. Jag behöver bara lämna hunden själv (då i lägenheten) i max tre till fyra timmar ca tre gånger i veckan, skulle behovet öka blir det hunddagis. Jag har en son som är sju år som älskar djur och han vill gärna leka, göra trix, kela och promenera kortare promenader. Jag promenerar redan nu minst en timma varje dag men vill egentligen gå mer om det inte var så ensamt att gå själv. Jag tänker mig en storlek som orkar promenera någon mil och jogga med mig ibland, själv är jag nog bara måttligt intresserad av att kasta pinnar och sådant, bör man i så fall ha två hundar som kan roa sig med varandra? En hund skulle kännas väldigt trevligt både på motionsrundan, sällskap i trädgården och i tv-soffan. Jag vill inte att hunden ska ha för lätt till skall och jag vill att hen ska ha kapaciteten att lära sig att t.ex. bara hälsa på människor när jag säger att det är ok. Helst med lättskött päls.
Har ni något tips?