• Anonym (mor)

BH till 11 åring

Idag gav jag efter och lät min dotter på drygt 11 år köpa sin första BH.

Ingen push up med byglar spets osv såklart utan den påminner om en sporttopp fast med riktiga bh-axelband och vanlig bh knäppning.

Hon har endast antydan till små små bröst men har bett om en länge.

Gjorde jag fel? Är hon för ung?

• Svar på tråden BH till 11 åring
  • Aniiee

Du gjorde rätt. 

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Anonym (samma)

Är det för att kompisarna börjat med BH? Har lovat att min 12 åring ska få köpa sin första innan skolan börjar. Hon behöver knappt någon än men några av hennes kompisar har ganska stora o behöver BH

• Anonym (1988)

Helt rätt, fick min första sömlösa vita bh när jag va 9-10 år.
    Hade myggbett men kände mig mer som en "tjej" som alla andra dvs.

• Anonym (Pia)

Fel, det är som att köpa glasögon med fönsterglas.
    Alltså,  helt onödigt.

• Anonym (mor)

Jo dels är det nog att några kompisar har, men hon har också berättat att en välutvecklad flicka i klassen INTE Hhar någon och dottern tycker det ser illa ut och är väl rädd att själv se ut så

• Anonym (Pia)
    Anonym (mor) skrev 2015-07-09 00:34:52 följande:

Jo dels är det nog att några kompisar har, men hon har också berättat att en välutvecklad flicka i klassen INTE Hhar någon och dottern tycker det ser illa ut och är väl rädd att själv se ut så

Herregud... dagens barn skrämmer mig.'
    "Se ut så"? Hur då?
    Som ett barn utan BH?
  • Anonym (..)

Min dotter (fyller 12 i nov) fick sin första bh i våras. Vad spelar det för roll känner jag det är ett plagg som inte ens syns varför ska dom inte få en då?

Nä jag skulle inte köpa värsta puch up bhn men en mjuk bh så inte bröstvårtorna lyser igenom en vit tunn topp tex

• Anonym (1988)

Men herre, barnet är såpass stor nog att veta om hon vill använda bh eller inte.
    Använda bh är så normalt som de bara kan bli, stödjer ryggen osv.

'Sen när brösten börjar växa så blir dom ömma och känsliga, att bara vara i tröjha, linne utan bh under dom tiderna, ajajajajaj säger jag, kan ju inte leka utan att de ska göra ont. Så där hjälper bh/sportbh med.

• Cecese

Med mina döttrar har jag inte brytt mej om hur gamla dom är utan köpt bh när det behövs.
    Äldsta dottern fyller snart 17 år och jag tror att hon var runt 11 när vi köpte första bh.
    Andra dottern är 12,5 år och har fortfarande vanliga toppar. Hon vill inte ha bh än men det börjar nog bli dags att köpa snart.
    Min första bh fick jag när jag var kanske 13 år och jag hade behövt det mycket tidigare men det förstod inte pappa eller farmor (mamma bodde inte med oss). Jag fick bröst redan när jag var 9 år och när jag var 14 hade jag ca 70F och de hängde rätt mycket redan då. 

• Anonym (samma)

TS vad köpte du den någonstans ? Har hon haft top innan?

• Stina77
    Anonym (1988) skrev 2015-07-09 08:12:50 följande:

Men herre, barnet är såpass stor nog att veta om hon vill använda bh eller inte.
    Använda bh är så normalt som de bara kan bli, stödjer ryggen osv.

'Sen när brösten börjar växa så blir dom ömma och känsliga, att bara vara i tröjha, linne utan bh under dom tiderna, ajajajajaj säger jag, kan ju inte leka utan att de ska göra ont. Så där hjälper bh/sportbh med.

Håller med. Jag skaffade min första när mina så sakta hade börjat växa då de var fruktansvärt ömma och gjorde ont vid aktivitet. Jag tycker att det låter som om ni gjort en bra avvägning.
  • sextiotalist
    Anonym (Pia) skrev 2015-07-08 23:57:04 följande:

Fel, det är som att köpa glasögon med fönsterglas.

Alltså,  helt onödigt.

Bröst, även om de är så små som myggbett han ömma och då kan det vara skönt med stöd.
  • IsDimma

Skönt att ha för ömma bröst som precis börjat växa. Det tyckte iaf jag.

• Anonym (mor)
    Anonym (samma) skrev 2015-07-09 17:19:15 följande:

TS vad köpte du den någonstans ? Har hon haft top innan?

Ja hon har haft top innan. Inte jämt men ofta. Köpte på Lindex 65 AA. Mjuk tunnt vadderad sak som påminner om en topp.

Låter som de flesta fått i 11-12 års åldern. Jag tyckte det var så tidigt men det blev nog bra ändå.

Tror inte hon kommer dra på den varje dag dock men nu finns den då
  • magev

Tack för svar ang Lindex. Ska åka till stan och kolla lite själv till helgen.

Kan du skicka PM?

• Anonym (Knubbig)

Det är så individuellt detdär. Jag själv kände mig fruktansvärt kränkt då jag fick min första BH när jag var 9, mamma tyckte jag hade fått för störa bröst för att gå utan. Jag var lite knubbig även då och därför tyckte hon det behövdes. När jag var 13 hade jag redan 80F, då var jag ändå inte så rund. Dock avskyvärt att vara 13 år med sådan storlek, tyckte verkligen synd om mig själv då jag redan i den åldern fick köpa dam-BH:ar för minst 4-500:-.. Grät varenda gång. Är fortfarande jobbigt, men idag är det acceptabelt. Är 22 med storlek 80J, tungt, men det får gå. (:
    Som jag tjatar känner jag nu, haha. Men i vilket fall som, jag tycker väl mer att man ska ha BH om man behöver men däremot är det inget fel med en topp eller mindre BH ändå! Man utvecklas och vill ju prova saker och förr eller senare ska man väl ändå ha BH många gånger. (:

Svar på tråden BH till 11 åring