• 1342ds

Ryckningar hos hund, HJÄLP!

Min hund som precis fyllde 1 år får ryckningar i benen från och till. Eftersom vi bor i Filippinerna så trodde jag först att det bara var att han frös under AC men sen så frös han även utomhus. Han har varit väldigt nedstämd och äter inte eller dricker mycket alls. Men när han är ute så får han nästan ADHD liknande ryck ibland och skäller och hoppar som en galning. Vi springer med honom varje dag då han är en mix av Thai ridgeback och behöver motionen. Han får bara ryckningar när han ligger ner också och inga annars. Han verkar själv inte vara besvärad av ryckningarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 05:39
    Ja oj vad fel det blev i texten... Han fick alltså ryck även ute där och med ADHD ryck menade jag inte ryckningar utan mer att han får en väldigt adhd liknande beteende.

• Svar på tråden Ryckningar hos hund, HJÄLP!
  • Anonym (Uschdå)

Låter som epilepsi? Jag hade gått till vet. snarast.

• Anonym (M)

Det är inte drömryckningar då?
    Det har alla mina hundar fått, dom ligger liksom och springer i sömnen, jag antar att dom drömmer att dom springer.
    Men att han är nerstämd och inte äter och dricker låter inte bra, veterinären för en hälsokontroll är nog ingen dum ide. 

• 1342ds

Kollade upp epilepsi men han ryckningar är betydligt mindre än så som tur är! Det liknar drömryckningar väldigt mycket men han är vaken eller har precis somnat. När jag var hos veterinären för att kolla för maten så sa dem att det enkel nog kan vara att maten inte var god och att vi skulle lägga ner något egg eller liknande i maten. Men nu tackar han till och med nej till köttbitar.. Har funderat på om det skulle kunna vara depression eftersom jag precis fick tillbaka honom efter 4månader boende på hund hotellförslaget förberedelser för att flytta till Sverige.

• Cert Canineopat

Muskelspasma? Jag skulle ta det lugnt ett tag med springandet. Bara för att en hund har energi så behöver den inte springa varje dag, varannan låter vettigt. Musklerna måste kunna återhämta sig.

kan också vara nervklämmning. Är det bak eller fram det rycker?

• Godbless

Veterinär direkt då hunden inte vill äta. Det är viktigt med näring i varma klimat. Så åk du in med vovven.

• Cert Canineopat

Det är inte konstigt om en hund inte vill äta i värmen vissa hundar vill äta varannan dag och mår prima. En thai ridgeback är ju rätt speciella och har mycket "urhund" i sig.

• 1342ds

Tack nu känner jag mig lite lugnare :)

• 1342ds

Det rycker i både frambenen och bakbenen.

• Godbless

Men ta den till veterinär för ett utlåtande? Ingen av oss på FL kan ge ett korrekt svar på vad det är för fel på jycken

• 1342ds

Jo pratade med vet och de sa att jag skulle hålla utsikt efter om det bara var en tillfällighet eller inte.

• Fanny b

När det gäller ryckningar hos hundar som man inte vet beror på kan man försöka ta kontakt med hunden genom att tex ropa dess namn. Är det drömryckningar brukar hundar då snabbt vakna.
    Det är vanligt att hundar får ryck när de är aktiva, min ena hund brukar tex börja springa i en hög hastighet.
    Om hunden fortsätter vara nedstämd och inte vill dricka, och har bra aptit normalt, skulle jag kontakta veterinär.
    Att få hunden att äta genom att lägga i godare mat brukar inte fungera i längden, och det löser inte problemet med varför de inte äter. Som en nödlösning kan det vara bra men inte som en långsiktig lösning.

Svar på tråden Ryckningar hos hund, HJÄLP!