• Amorella

Kan man tvätta en vaxduk i tvättmaskin?

Vi har köpt en bit vaxduk som vi har under vår babys barnstol vid matbordet. Den blir ju hemskt kladdig, trots ständig avtorkning. Kan man fräscha upp den genom att tvätta den i maskin eller blir den hemskt ful då? Någon som vet? Vi har en sådan där traditionell tjock, plastig historia, alltså inte en sådan där lite dyrare tygig.

• Svar på tråden Kan man tvätta en vaxduk i tvättmaskin?
  • Fru Glad

Jag har gjort det och det fungerade bra, fast de sa att man inte skulle centrifugera den så hårt, provade en gång och det gick bra så det har jag fortsatt med. Är du JÄTTE rädd om din bit ska du kanske inte göra det men annars är det ju bara att köpa en ny bit om det inte går.

• Nyfiken gul

lägg den i badkaret o skura den med lite såpa!

Du kan även lägga den i tvättmaskin, men var försiktig! Kör helst på ylleprogram eller skontvätt.. Centrifugera inte för hårt, helst inte alls!

• Amorella

Tack för båda svaren! Kanske tvätta i maskin ibland alltså, men sedan också tvätta av den med såpa emellanåt! Den biten vi har nu köpte jag billigt så den är jag inte rädd om, men jag funderar på att köpa en ny bit i lite roligare färg och då vill jag kunna hålla den fräsch enkelt och utan att förstöra den.

Svar på tråden Kan man tvätta en vaxduk i tvättmaskin?