• Zjivan

Varför frågar MVC om utbildningsårad?

Sitter här och ska fylla i enkäten till inskrivningssamtalet på MVC och en fråga är vilkem utvildning jag har och jag undrar vad min utbildningsnivå har med graviditeten att göra? Samt att varför dom vill veta vart jag jobbar och vill ha nummer till min arbetsplats? Kändes väldigt orelevant ???? vad tycker ni och vet någon varför? :)

• Svar på tråden Varför frågar MVC om utbildningsårad?
  • amalie79

Jag tycker också de frågar om lite lustiga saker. Mig frågade de om barnets pappa, om vi bodde ihop och om vår relation var bra.

Sen tycker jag det är lustigt att de frågar med en gång om jag vill fortsätta gå där på BVC. Jag sa att men först får vi väl se om det ens är något där inne?:) det beslutet är man liksom inte med på mentalt i det läget.

• Fian88

Tror många av frågorna har med statistik att göra. Så många procent av mödrarna har den utbildningsgraden osv osv. Och frågan om jobb är kanske för att de ska kunna informera om eventuella risker med jobbet under graviditeten och så där.

• Catti41

Utbildningsnivå är intressant på statistisk nivå. All forskning visar att moderns utbildningsnivå har hög påverkan på fostret/barnets utveckling och hälsa.

• amalie79
    Fian88 skrev 2015-07-09 22:18:45 följande:

Tror många av frågorna har med statistik att göra. Så många procent av mödrarna har den utbildningsgraden osv osv. Och frågan om jobb är kanske för att de ska kunna informera om eventuella risker med jobbet under graviditeten och så där.

Ja det var jag lite intresserad av, om alla mina arbetsuppgifter var ok att utföra. Men det pratade vi inte mkt om. Trodde hon åtminstone skulle prata om toxoplasmos när hon fick höra mitt yrke, men "allt var ok så länge det inte kändes obekvämt eller jag får blödningar "
  • Zjivan

Kunde misstänka att det handlade om statistik men jag har en vanlig gymnasieutbildning och mina tidigare barn har varit kärnfriska och helt normala graviditeter/förlossningar ? så inte högutbildad men friska och pigga barn ????

Svar på tråden Varför frågar MVC om utbildningsårad?