• tulip79

Bananfläckar!

Barnen får alla möjliga fläckar på sina kläder. De flesta upptäcker jag direkt och andra efter en maskintvätt. De allra flesta får jag bort med yes, jag dränker alltså in fläckarna med handdiskmedel o låter det verka över natten. Men det finns en fläck yes inte vinner över o det är bananfläckar. Hur får man bort dessa? Går det att få bort dem? Tacksam för tips o idéer!

• Svar på tråden Bananfläckar!
  • Malima

Mina barn äter inte banan, men jag får bort alla fläckar med galltvål. Kletar på ganska mkt och så får det stå över natten innan jag tvättar plagget i maskin. Kan vara värt att prova!

• tulip79

Tack för tipsen! Måste man göra det direkt? Det är ju inte alltid man upptäcker fläcken innan den torkat in.

• nnnnnnnn

Frukt/bär-fläckar kokas bort.

Om du inte vill/orkar lägga plagget i en gryta - använd vattenkokaren. Lägg plagget i vasken istället, men fläcken uppåt och häll vattnet precis på fläcken.

Banan, blåbär och liknande brukar ge sig efter en full vattenkokare (1,5 liter) här iallafall!

Om du inte vågar koka plagget då du är rädd att det inte tål hög temperatur - testa allt annat först (vanish, yes, galltvål osv) och när du ska kasta det kan du testa kokning först, det brukar hjälpa och om plagget blir förstört så skulle du ju ändå kasta det!

• nnnnnnnn

och kokning kan du göra när som!

Direkt eller efter torkning eller tvättning/torkning

• tulip79
    nnnnnnnn skrev 2015-07-10 21:27:21 följande:

och kokning kan du göra när som!

Direkt eller efter torkning eller tvättning/torkning

Måste absolut testa detta! Har provat med lite kokande vatten (fläcken blir nog något ljusare) men måste testa med en hel vattenkokare. Tack!
Svar på tråden Bananfläckar!