• Anonym (hår)

Dotterns hår är omöjligt att reda ut!

Jag har en 7-årig dotter som har ett hopplöst hår. Hennes hår växer väldigt långsamt och når knappt axlarna. När det är blött når det en liten bit ner över skuldrorna. Det är lite självlockigt.

Problemet är att hon väldigt lätt får tovor i sitt hår. Inte såna här småtovor utan stora tovor som är jättesvåra att reda ut, och ytterligare ett jätteproblem är att hon är väldigt, väldigt håröm. Jag använder balsamspray varje gång vi borstar håret och sen använder jag en sån här borste utan skaft som heter Tangle Teezer. Man måste borsta väldigt försiktigt, annars får hon panik. 

Det tar en evighet att reda ut dom här tovorna och sen på det att hon är väldigt håröm gör ju inte saken bättre. 

Jag använder balsam varje gång vi tvättar hennes hår och kör ibland inpackning, men håret är ändå som en enda kattboll varje gång hon vaknar på morgonen. 

Finns det något jag kan göra för att få bukt med dom här stora tovorna i hennes hår, förutom att klippa henne korthårig för det vill hon inte.

Känns som jag har testat allting...

• Svar på tråden Dotterns hår är omöjligt att reda ut!
  • Lena

Hur ofta borstar du? Vi måste borsta morgon och kväll för att få ordning.

• Roxy81

Har du testat all spraya i leave in balsam, låta håret torka o sen göra en fläta som hon har när hon sover? Det är skonsamt mot håret, då blir det ju inte heller att man "gnuggar" runt längderna under natten.

Lycka till ????

• Lena

Sen är det mycket lättare att reda ut om vi inte tvättar det med schampo utan enbart balsam eller inget.

• Anonym (långhårig.)

Jag får en tovad klump i mitt hår om jag sover med det utsläppt. När jag insåg vad som var problemet, började jag sova med fläta. Jag har supertunna hårstrån och väldigt många, därav problemet. Min femåring sover alltid med fläta, annars tovar det ihop sig. Och topparna måste vara i hyfsat skick, annars bidrar det till tovor. Jag kör aldrig inpackning, däremot balsam, som inte får vara för fett, för då blir det också lättare tovor i mitt hår. 
    Borsta håret före och efter hårtvätt, sova med fläta. Det är väl de bästa tipsen jag har, har haft långt hår sedan jag var 8, snart 30 år... 
    När det blir tovor på dottern, reder jag ut dem nerifrån och från sidan, lirkar ur ett par strån i taget. Går ju aldrig att borsta bort tovorna direkt. 

• BCH52

Det brukar vara de som har det fintrådiga ljusa håret som har problem med tovor. Är det dessutom lockigt blir det inte lättare precis. Man kan inte förändra hårets kvalite, men håret brukar förändras med åren. Enklast är om hon klipper sig kort och sedan sparar till långt igen, då får hela hennes hår bättre kvalite.

Annars är det bara att stå ut med jobbet, det blir lättare om hon själv lär sig att reda ut sitt hår, särskilt som hon är håröm.

• Dasha

man ska klippa topparna regelbundet, gör ni det? det är mycket lättare att kamma ett par veckor efter det. sedan växer håret snabbare om man klipper hårets toppar regelbundet.

jag minns att jag har sett på apoteket någon speciell sak (olja eller balsam eller shampoo?) som hjälper att reda ut tovor. kolla på olika apotek! den var dyr, så det måste vara något mer avancerat än vanlig balsam.

• aysn

Jag har två mycket lockiga döttrar och använder Gliss hårkräm efter hårtvätt och vid behov (om håret blivit tovigt). Borstar både morgon och kväll. Tipset med flätor på natten är också bra - fast om ditt barn brukar sova på ryggen är det skönare med två flätor

• Blgebo
    Dasha skrev 2015-07-10 11:53:37 följande:

man ska klippa topparna regelbundet, gör ni det? det är mycket lättare att kamma ett par veckor efter det. sedan växer håret snabbare om man klipper hårets toppar regelbundet.

jag minns att jag har sett på apoteket någon speciell sak (olja eller balsam eller shampoo?) som hjälper att reda ut tovor. kolla på olika apotek! den var dyr, så det måste vara något mer avancerat än vanlig balsam.

Det växer inte snabbare om man klipper topparna. Topparna och hårstråna är döda, och håret kan inte känna av om topparna är klippta eller inte . Det är en myt Mitt hår växer snabbt, och jag klipper mig max en gång / år och har hår till vaderna. 
    Men visst blir det lättare att kamma ut!! 
  • Anonym (I)

Så var det för mig när jag var liten också. Jag är fortfarande lika håröm såklart, men det som hjälpte mig var att jag började borsta mitt hår själv, för jag själv känner ju när det gör ont, vilket ingen annan kan, och framför allt att jag håller emot i håret medan jag borstar en sektion i taget, nerifrån och upp. Då gör det inte ont.

• Fjärilslarv

inpackning, hårolja och oljeinpackningar samt balsam vid VARJE duch är det som får mitt självlockiga hår att samarbeta. Hennes hår verkar torrt, då gör mitt hår också så. då kör jag en oljeinpackning eller vanlig inpackning som jag låter sitta i minst en timme.håroljan använder jag både som stylingprpdukt och som leave in efter varje dusch.

Svar på tråden Dotterns hår är omöjligt att reda ut!