1-åring intresserad av potta, hur uppmuntrar jag bäst användning av den?
Jag har en liten kille som fyller 1 år den här veckan. Han har länge haft en potta stående i sitt rum som han ibland vill sitta på. Hittills har jag satt honom med kläder och blöja på den samtidigt som jag säger "ksss" vilket han tycker är roligt, speciellt om han ser sig själv i helkroppsspegeln på väggen samtidigt.
Nu har jag några gånger provat att sätta honom på pottan utan blöja och plötsligt så kissade han där vid två tillfällen! Han blev nog lika förvånad som jag, men jag vet inte riktigt om han förstod var som hände. :)
Jag undrar hur jag kan gå tillväga nu eftersom det faktiskt har funkat ett par gånger och för att han är intresserad av den. Samtidigt är jag rädd att han skall känna press, och det vill jag inte, eftersom jag vet att det kan göra mer skada än nytta när det gäller sådana här grejer.
Hur går vi vidare på bästa vis nu? Jag måste erkänna att jag är sjukt dålig på att se om han är kissnödig eller inte, så jag sätter inte honom där om han inte själv pekar på den. Bör jag prova på fasta tider varje dag eller skall vi bara fortsätta att sätta honom där när han själv leker med den och vill sitta?