• Amanda84

1-åring intresserad av potta, hur uppmuntrar jag bäst användning av den?

Jag har en liten kille som fyller 1 år den här veckan. Han har länge haft en potta stående i sitt rum som han ibland vill sitta på. Hittills har jag satt honom med kläder och blöja på den samtidigt som jag säger "ksss" vilket han tycker är roligt, speciellt om han ser sig själv i helkroppsspegeln på väggen samtidigt. 

Nu har jag några gånger provat att sätta honom på pottan utan blöja och plötsligt så kissade han där vid två tillfällen! Han blev nog lika förvånad som jag, men jag vet inte riktigt om han förstod var som hände. :)

Jag undrar hur jag kan gå tillväga nu eftersom det faktiskt har funkat ett par gånger och för att han är intresserad av den. Samtidigt är jag rädd att han skall känna press, och det vill jag inte, eftersom jag vet att det kan göra mer skada än nytta när det gäller sådana här grejer.

Hur går vi vidare på bästa vis nu? Jag måste erkänna att jag är sjukt dålig på att se om han är kissnödig eller inte, så jag sätter inte honom där om han inte själv pekar på den. Bör jag prova på fasta tider varje dag eller skall vi bara fortsätta att sätta honom där när han själv leker med den och vill sitta?

• Svar på tråden 1-åring intresserad av potta, hur uppmuntrar jag bäst användning av den?
  • Min älskade dotter
    Amanda84 skrev 2015-07-10 12:06:05 följande:

Jag har en liten kille som fyller 1 år den här veckan. Han har länge haft en potta stående i sitt rum som han ibland vill sitta på. Hittills har jag satt honom med kläder och blöja på den samtidigt som jag säger "ksss" vilket han tycker är roligt, speciellt om han ser sig själv i helkroppsspegeln på väggen samtidigt. 

Nu har jag några gånger provat att sätta honom på pottan utan blöja och plötsligt så kissade han där vid två tillfällen! Han blev nog lika förvånad som jag, men jag vet inte riktigt om han förstod var som hände. :)

Jag undrar hur jag kan gå tillväga nu eftersom det faktiskt har funkat ett par gånger och för att han är intresserad av den. Samtidigt är jag rädd att han skall känna press, och det vill jag inte, eftersom jag vet att det kan göra mer skada än nytta när det gäller sådana här grejer.

Hur går vi vidare på bästa vis nu? Jag måste erkänna att jag är sjukt dålig på att se om han är kissnödig eller inte, så jag sätter inte honom där om han inte själv pekar på den. Bör jag prova på fasta tider varje dag eller skall vi bara fortsätta att sätta honom där när han själv leker med den och vill sitta?

Jag skulle sätta honom där vid vissa tidpunkter, typ morgon, lunch, kväll. Iaf till att
    börja med :) sen utöka det om det lixom funkar o han fortfarande verkar intresserad :)
  • liza30

Va roligt att han är intresserad. Du stressar nog inte ifall du gör det rutinmässigt först, som det föreslogs innan, testa efter sömn och mat också. Gör det roligt inne på toan, sjung och prata . Ett bra tips är att använda ett ord som beting, "kiss kiss" eller "bajs bajs" eller något annat du vill så lär han sig att på toan gör mamma det ljudet när jag kissar eller sitter på toan. Ifall inget kommer gör det inget ju. Du ska se att han kommer fatta detta fort och kanske själv börja använd ljudet/ordet ni använder snart. Det viktigaste är, tror jag, att inte bli arg ifall han går i blöjan. Läs om EC (blöjfri bebis) så får du många tips. Vår 6-månaders har gått på pottan i flera månader. En del hamnar i blöjan men det mesta i toan; speciellt bajs men nu början han även förstå att man kan kissa där. Han använder dock blöjor dygnet runt men är nu van vid pottsitsen (en bumbo pottsits). Det lät först helt galet men det funkar och han verkar inte alls fara illa, tvärtom. Han ligger nästan aldrig i smutsiga blöjor och vi använder väldigt få blöjor per dygn, man sätter ju bara på samma efter toabesöket. Lycka till!

• Amanda84

Tack för era tips! Jag provade efter att han hade sovit och visst gick det, även om jag inte hann få av blöjan tillräckligt snabbt så allt kom på mig och på golvet, men det gör ju inget. Glad Nej, arg kommer jag aldrig bli vad gäller den här biten. Jag har träffat på alldeles för många barn som det har blivit så stor grej kring potta/toalett att det har blivit en ångestgrej av det hela, och det vill jag verkligen inte.

Jag har tidigare läst om EC men om jag har förstått det rätt så är det "för sent" att börja efter 8 månader eftersom det då handlar om potträning istället. Samtidigt så känner jag ingen, vars barn har börjat sitta på potta vid 1 år, utan det har kommit senare.

Vi får prova oss fram helt enkelt och se hur det hela utvecklar sig.

• Min älskade dotter
    Amanda84 skrev 2015-07-10 23:46:09 följande:

Tack för era tips! Jag provade efter att han hade sovit och visst gick det, även om jag inte hann få av blöjan tillräckligt snabbt så allt kom på mig och på golvet, men det gör ju inget. Glad Nej, arg kommer jag aldrig bli vad gäller den här biten. Jag har träffat på alldeles för många barn som det har blivit så stor grej kring potta/toalett att det har blivit en ångestgrej av det hela, och det vill jag verkligen inte.

Jag har tidigare läst om EC men om jag har förstått det rätt så är det "för sent" att börja efter 8 månader eftersom det då handlar om potträning istället. Samtidigt så känner jag ingen, vars barn har börjat sitta på potta vid 1 år, utan det har kommit senare.

Man får testa sig fram helt enkelt och blir det bakslag så är det så :) ingen stor grej lixom. Man får ta det med ro som det verkar som stt ni gör :)
    Min lilla tjej började vid 1.5 år men helt plötsligt funkade d inte längre så hon va helt enkelt inte redo. Slutade vid 3 års ålder men har fortfarande nattblöja (hon är nu 4).
    Alla barn är olika :)

Lycka till!
  • liza30
    Amanda84 skrev 2015-07-10 23:46:09 följande:

Tack för era tips! Jag provade efter att han hade sovit och visst gick det, även om jag inte hann få av blöjan tillräckligt snabbt så allt kom på mig och på golvet, men det gör ju inget.  Nej, arg kommer jag aldrig bli vad gäller den här biten. Jag har träffat på alldeles för många barn som det har blivit så stor grej kring potta/toalett att det har blivit en ångestgrej av det hela, och det vill jag verkligen inte.

Det är nog inte för sent. Och om inget annat kan man ju använda sig av de tipsen. Ert barn kommer säkert att visa er vägen men lite hjälp från er! Huvudsaken är ju att hon/han mår bra oavsett ifall de har blöja eller går på pottan! :)
Svar på tråden 1-åring intresserad av potta, hur uppmuntrar jag bäst användning av den?