• Linda78K

sängvätning

Jag har en son som snart är 7 år och som kissar i sängen i stort sett varje natt, ibland flera gånger/natt. Jag läser överallt och får veta från bvc/barnmottagning att detta är mycket vanligt, men nästan ingen jag pratat med har varit med om det med sina barn. Finns det någon med 7+ barn som har detta bekymmer och förekommer det i så fall så här ofta, eller bara ibland?

• Svar på tråden sängvätning
  • Anonym (Hjälp?)

Har han inte fått någon hjälp via sjukvården? Det är ju första steget i så fall. Finns ju alltifrån pipmadrasser till medicin och olika råd att följa. Han är för stor för att man ska låta det vara anser jag. Det blir ju jobbigt för självkänslan när man börjar förstå att man är (nåja) rätt ensam om det. Han kanske snart vill börja sova borta tex?

Sedan att det inte är helt ovanligt ändå, är ingen ursäkt.

• Minza83

Här säger de att man får hjälp vid 6år! Sök hjälp. Ring er läkare om BVC bara viftar bort det!

• Linda78K

Jodå, vi har fått hjälp av barnmottagningen. Provat medicin, som hjälpte lite men inte helt. Larm har inte varit aktuellt att prova än då han sover så djupt på natten att han troligtvis inte skulle vakna av det. I nuläget går jag upp varannan-var tredje timme och lyfter honom (sovande) till toaletten så han får kissa...

Jag är mest intresserad av att få kontakt med andra i samma situation, för ibland känns det lite hopplöst då sängen är blöt även om man varit uppe och "kissat honom" två timmar tidigare...

• nnnnnnnn

vi trodde att larmet inte skulle funka eftersom barnet sover som en stock.

Men VI vaknade ju av det och tog upp honom och väckte på väg till toan. Det blev ingen skillnad första veckan (1-2 ggr per natt), och vi gav nästan upp...

Efter 2 veckor så började han "sluta kissa" när larmet gick = fortfarande byta lakan och kläder, men inte denna sjö som det brukar bli...

Efter 2 mån är han helt torr!

Och vi som kämpat i flera år, drick&kiss-dagbok, ta upp och kissa på natten, underlägg, blöjor, tabletter - ja det finns hur mycket som helst som vi gjort...

Nu när han är torr, så går han själv upp i sömnen/halvsovande och kissar i princip varje natt.

• FaithHope

Min son har är sängvätare.

han är idag 10 o inte helt torr...

vi fick hjälp när han va runt 7 år, fick nå tabletter han skulle smälta i munnen 1 timme innan sängdags, det tog ca 1 år innan de gav bra effekt.
    idag behöver han inte tabletterna men vågar inte ge honom nått att dricka efter kl 18 för då kissar han i sängen.. nu händer de en olycka ibland.

innan vi fick hjälp lyfte vi oxå upp honom varje kväll runt 23-24 för att han skulle få kissa. 

förstår din frustration, har känt samma många gånger... han kan även kissa på sig på dagarna och man bara suckar.. när ska de sluta?

vad har ni fått pröva för medicin??

• Linda78K

Tack för svaren! Det var ju positivt att höra att larm kan funka även för barn som sover djupt. Kanske värt att pröva snart ändå.

Medicinen vi fick prova heter Minirin och ska göra så att urinproduktionen avstannar under 8 timmar, så man tar den innan man går och lägger sig. Men för vår son funkade det ca 5 timmar, sedan var det ändå blött varje natt...

• nnnnnnnn

VI har även provet Minirin och det blev bättre (0-1 gång/natt) men ändå 3-6 ombäddningar varje vecka.

När vi började med larmet så hade han inte fått tabletterna på ett par veckor och återgått till ca 2 ggr/natt...

Men som sagt  - vi är glatt överraskade!

Trodde faktiskt inte att det skulle fungera alls, då han i princip inte går att väcka på natten.

Vi har hela tiden haft regeln - max 2 dl dricka efter kl 15 dvs 2 dl till kvällsmaten och inget efter det. Vi har även ökat så att han dricker mer under förmiddagarna - 2dl frukost, 2 dl kl 10, 2 dl lunch och sen fika och kvällsmat.

När vi mätta hur mkt han drack, så drack han för lite enl. uroterapeuten eftersom han oftast drack 0,5 dl frukost, 1,5 dl lunch, 1 dl fika - sen var han supertörstig på kvällen SÅKLART!

(Men var beredda på att vakna MYCKET den första månaden, passa på under semestern?)

• anas998

Jag har en bonus på 9år som fortfarande kissar i sängen i princip varje natt och ungefär hälften av nätterna är det 2ggr/natt.
    Han har ätit minirin förr men det hjälpte inte ett dugg.
    Han var torr i ca 1,5 år innan han började kissa i sängen...
    Vi har köpt larm som man fäster på kalsongerna och sedan själva larmdosan på bröstet (på pyjamasen) den ringer och vibrerar (hårt) bär sensorn blir fuktig. Vi springer upp och han kissar klart på toa. Vi har märkt att det blivit bättre med larmet (inte lika mkt i sängen och han kissar klart på toa) men vårt problem är att hans mamma vägrar använda larmet så han har det bara varannan vecka så det hjälper ju inte så som det ska :(
    Enligt mamman så kissar han aldrig i sängen där, det är bara hos oss men sonen säger att han kissar mycket i sängen där också.
    Det känna helt hopplöst ibland men man kan inte ge upp, det kommer bli bättre :)

• Linda78K

Å, vad jobbigt att inte alla inblandade är överens... Är man 9 år borde man nästan kunna få vara med och bestämma själv om det ska användas eller inte. Lycka till i alla fall!
    Vi har provat med minirin igen nu i tre nätter. De första två gick ganska bra (torrt, fast jag tog upp honom vid 4 för att kissa). I natt var han blöt efter tre timmar... Men det är bara att kämpa på antar jag

Svar på tråden sängvätning