SFI lärare utbildning
hej alla
Jag vill plugga till sfi lärare , Vilken utbildning ska jag välja för att bli SFI lärare? kan ni berätta vilka är stegen ?
hej alla
Jag vill plugga till sfi lärare , Vilken utbildning ska jag välja för att bli SFI lärare? kan ni berätta vilka är stegen ?
www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/lararlegitimation/vad-kravs/vuxenutbildning-1.175002
Du behöver troligtvis läsa någon typ av lärarutbildning...
Lärarutbildning som inkluderar svenska som andraspråk. Tex www.mdh.se/utbildning/program/amneslarare-gymnasie, men det finns massa andra skolor och alternativ. Sök på "lärare svenska" på antagning.se.
Du behöver läsa Svenska som andraspråk, 30 hp.
Om du vill läsa på heldistans så kan jag rekommendera Dalarnas Högskola. :)
Lärarutbildning som inkluderar svenska som andraspråk. Tex www.mdh.se/utbildning/program/amneslarare-gymnasie, men det finns massa andra skolor och alternativ. Sök på "lärare svenska" på antagning.se.
Just ja, tog för givet att du hade lärarutbildning... Detta är alltså om du redan är lärare...
Du behöver läsa Svenska som andraspråk, 30 hp.
Om du vill läsa på heldistans så kan jag rekommendera Dalarnas Högskola. :)
Om du vill läsa redan till hösten så är du lite sent ute, tror det var i april man skulle söka som senast då. Men på vissa kurser så finns det möjlighet att göra sen sökning. Du får googla på universiteten/högskolorna och kolla.
Jag har läst lärarutbildning i 3,5 år och är tidigarelärare. Nu håller jag på att läsa in ämnet svenska som andraspråk och har läst 22.5 hp. När jag läst 7.5 hp till, dvs 30 hp (fyra a-kurser), så får jag undervisa i SFI. Jag tänker dock läsa 15 hp till (två b-kurser), då jag arbetar på en högstadieskola.