• ulver1000

SFI lärare utbildning

hej alla

Jag vill plugga till sfi lärare , Vilken utbildning ska jag välja för att bli SFI lärare? kan ni berätta vilka är stegen ?

• Svar på tråden SFI lärare utbildning
  • alexs mamma

Du behöver troligtvis läsa någon typ av lärarutbildning...

• Anonym (-)
    ulver1000 skrev 2015-07-10 15:46:02 följande:
    tack för länken men jag vill ha namn på utbildning , hur gör man mm??
    Om du inte klarar av att söka efter utbildningen som står i länken så kommer du troligtvis inte klara högskolestudier.
  • ulver1000
    Anonym (-) skrev 2015-07-10 15:59:49 följande:
    Om du inte klarar av att söka efter utbildningen som står i länken så kommer du troligtvis inte klara högskolestudier.
    tack för uppmuntran , det var snällt från dig
  • lillvicky

Du behöver läsa Svenska som andraspråk, 30 hp.
    Om du vill läsa på heldistans så kan jag rekommendera Dalarnas Högskola. :)

• lillvicky

Just ja, tog för givet att du hade lärarutbildning... Detta är alltså om du redan är lärare...

• ulver1000
    lillvicky skrev 2015-07-10 16:17:49 följande:

Du behöver läsa Svenska som andraspråk, 30 hp.
    Om du vill läsa på heldistans så kan jag rekommendera Dalarnas Högskola. :)

hur kan man anmäla sig ? via antagning ? och hur många poäng ? 300hp ? och när börjar utbildning ? och vilka behörigheter ska man ha ? och om det är lätt att komma in eller inte ?
  • lillvicky

Om du vill läsa redan till hösten så är du lite sent ute, tror det var i april man skulle söka som senast då. Men på vissa kurser så finns det möjlighet att göra sen sökning. Du får googla på universiteten/högskolorna och kolla.
    Jag har läst lärarutbildning i 3,5 år och är tidigarelärare. Nu håller jag på att läsa in ämnet svenska som andraspråk och har läst 22.5 hp. När jag läst 7.5 hp till, dvs 30 hp (fyra a-kurser), så får jag undervisa i SFI. Jag tänker dock läsa 15 hp till (två b-kurser), då jag arbetar på en högstadieskola.

• Griseknoen35
    ulver1000 skrev 2015-07-10 16:20:52 följande:
    hur kan man anmäla sig ? via antagning ? och hur många poäng ? 300hp ? och när börjar utbildning ? och vilka behörigheter ska man ha ? och om det är lätt att komma in eller inte ?
    Gå in på antagning.se och sök på ämneslärarutbildningar så kommer du få fram allt du behöver veta. Tar 5-5,5 års studier att bli klar och du kan lämna in en sen ansökan men väldigt liten chans-ingen chans att komma in i höst då. Sök till våren och eftersom du verkar ha svårt med att kolla upp utbildning själv så rekommenderar jag dig att gå till en studievägledare som hjälper dig med allt och kan förklara hur en ansökning går till.
  • Griseknoen35
    Griseknoen35 skrev 2015-07-10 16:38:29 följande:
    Gå in på antagning.se och sök på ämneslärarutbildningar så kommer du få fram allt du behöver veta. Tar 5-5,5 års studier att bli klar och du kan lämna in en sen ansökan men väldigt liten chans-ingen chans att komma in i höst då. Sök till våren och eftersom du verkar ha svårt med att kolla upp utbildning själv så rekommenderar jag dig att gå till en studievägledare som hjälper dig med allt och kan förklara hur en ansökning går till.
    Nu tänkte jag att du ville satsa på att arbeta med tex komvux, gymnasie eller högstadie. På ämneslärarutbildningen blir du behörig till allt det.
  • ulver1000
    Griseknoen35 skrev 2015-07-10 16:38:29 följande:
    ÄR DET LÄTT ATT komma in eller svårt ?? jag har 16 i snitt ( med komplettering )
  • ulver1000
    Griseknoen35 skrev 2015-07-10 16:40:08 följande:
    Nu tänkte jag att du ville satsa på att arbeta med tex komvux, gymnasie eller högstadie. På ämneslärarutbildningen blir du behörig till allt det.
    jag tänker jobba på komvux t.ex
Svar på tråden SFI lärare utbildning