Tokfrans skrev 2015-07-11 11:11:58 följande:
Man kan på sätt och vis säga att solarier är farligare än solen.
Det beror på att solarier oftast har dubbelt så stark styrka jämfört med svensk sommarsol.
Därför är risken för solskador större om man solar solarium än om man solar lika länge i solen.
Om man får brännskador av solen eller solarium är risken större att senare få hudcancer. Så som du beskiver din hud kommer du alltid vara solkänslig. Istället för att sola solarium kan du satsa på ett solskydd mot både UVA och UVB-strålning, för att inte bränna huden när du är ute i solen.
Undvik att vara i solen mitt på dagen när solen är som starkast. Sola långsamt och bara någon timme åt gången. Det gör att du långsamt bygger upp ett skydd mot solen och därmed minskar du risken för att du bränner dig.
Jag upplever saken helt tvärtom. Jag är en sån som blir röd/bränner mig på 10min. Är ljus och fräknig. Utomhus törs jag aldrig chansa med solen, för jag vet aldrig hur stark den är, vissa ggr tar den som fan, vissa ggr ingenting.. I solarium vet jag att jag kan ligga x-antal minuter och få si och så mycket färg. (Alltid med solskydd givetvis. Både ute och i solarium)