• Lavelii

Spänd mage v 28

Hej alla.

Jag befinner mig för tillfället utomlands och har försökt nå min BM som är på semester misstänker jag. Får autosvar tillbaka.

Hursomhelst, de senaste två veckorna har min mage varit väldigt spänd merparten av dagen. Den är hård typ hela tiden. Vad kan det bero på? Sammandragningar? Men det borde väl släppa lite? Min mage är jämnt hård.

Innan jag reste utomlands så var jag hos BM. Allt såg bra ut. Lite stort SF mått men inget som BM verkade bry sig nämnvärt om. Fick intyg att resa iväg. Nu åker jag hem på fredag (är då 27+5 dagar) Så jag kan inte uppsöka mödravården eller så.

Jag har inte ont. Känns mest obehagligt när den spänns ut så mkt. Speciellt på kvällarna. Äter inte överdrivet mkt och inget onödigt (socker, läsk osv). Går på toa regelbundet. Så tror inte det är att jag är förstoppad. Kan det bero på mängden fostervatten, läste om det någonstans.

Vänder mig till er eftersom jag inte direkt kan få kontakt med BM. Kan någon lugna mig lite

• Svar på tråden Spänd mage v 28
  • annasv1980

Min mage har ibland varit så spänd så jag trott att naveln ska spricka. Det har kommit då och då och suttit i ett par dagar. När jag googlat på det står det att det kan vara magmusklerna som delar på sig. Har aldrig tagit upp det med min bm. Men magen växer ju hela tiden och det stramar i skinnet. Mellan v 24 och 28 hade jag ont i sidorna ibland för att livmodern växte så mycket.

• Lavelii

Annasv1980, men släppte det till slut eller hur blev det? För min släpper ju inte känns det som. Är ju gravid för första gången dock och vet inte riktigt hur det ska kännas heller. Jag har ju som sagt inte ont av det. Ibland på kvällarna kan jag få ont uppe vid revbenen på vänster sida om jag tar i för mkt tex när jag reser mig i sängen men det försvinner alltid till morgonen. Misstänker att det har att göra med att man varit väldigt aktiv under dagen kanske.

Blir mest fundersam över att magen är så spänd dock. Men det kanske den ska vara.

• annasv1980

Ja det har alltid släppt efter ett par dagar. Känns det annorlunda på ngt annat sätt? Det enda du kan göra när du nu inte är hemma är förmodligen att vila och försöka att inte tänka så mycket på det. Kontakta din bm när du kommer hem. Blir för dyrt att ringa nu gissar jag. Om de har e-post kan du ju annars testa att maila din fråga.

• Lavelii

Nej egentligen inte. Mest bara att den spänns ut så mkt. Speciellt när jag är uppe och går mkt. Ibland känns de nästan som den ska sprängas haha fast det känns inte annorlunda annars.

Idag kändes det bättre dock. Lite strandhäng kanske hjälpte.

• mammalovis

Jag har moderkakan bak den här gången och märker enorm skillnad mot tidigare graviditeter. Jag tror barnet ibland lägger sig på tvären eller åtminstone med huvudet/ryggen/rumpan utåt för det är hårt på ett ställe som ett band runt magen och spänner, men inte så att hela magen är hård som av en sammandragning, utan magen är mjuk nedtill. Oftast känner jag av det när jag står eller går mycket, ibland som att barnet "ramlar" ner. Jag försöker då buffa lite/massera på magen för att få den att ändra position.

Svar på tråden Spänd mage v 28