• Anonym (ångest)

Säga upp sig från sommarjobb på grund av ångest?

Jag jobbar inom den offentliga sektorn (sjukvård) nu under sommaren, och personalstyrkan är i botten under juli månad, men på grund av ett par händelser på jobbet (en händelse speciellt), tidigare erfarenheter i yrket, och bakomliggande ångest har jag i ungefär en veckas tid inte kunnat jobba. Sover inte på nätterna, har huvudvärk jämt, när jag jobbar är det andan i halsen hela tiden, och får panik så fort något oväntat händer. 

Stora delar av jobbet är självständigt, med mycket beslut som måste göras i stunden, och när som helst kan ett larm komma. Att jobba tillsammans med någon annan fungerar, och att jobba utan larm också, men det är inte en valbar lösning inom jobbet förutom vid enstaka specifika tillfällen. 

Kan inte tänka på något annat än jobbet och allt som kan gå fel, har fått ett par panikattacker, och dagen innan jag skulle in och "testjobba" igen så grät jag mig till sömns. Sömnen jag får är lätt och orolig, och min aptit existerar inte pga illamående. Kort sagt klarar jag inte av jobbet i den form det krävs av mig att göra, och ökade krav från arbetsgivaren efter totalt brist på stöd efter några traumatiska händelser under kort period gör mig helt slut. 

För min egen hälsa och mitt eget välmående kan jag inte längre jobba kvar. Ska prata med arbetsgivaren under kontorstid och undrar om jag ska nämna min ångest som anledning till uppsägning, eller om jag ens måste ge anledning när jag är anställd som vikarie under sommartid? Har fått ett schema för resterande Juli och Augusti. 

(ska vända mig till läkare för att få hjälp med min ångest också, eftersom det plötsligt blivit svår för mig att hantera)

• Svar på tråden Säga upp sig från sommarjobb på grund av ångest?
  • kioskvältare

Du ska såkart inte säga upp dig utan när du går till läkaren så kan du ju bli sjukskriven istället.

För övrigt så blir du ju inte arbetsbefriad direkt när du säger upp dig heller.

• Anonym (P30)

Normalt kan man inte säga upp sig från ett vikariat. Mycket svårare än en tillsvidareanställning.

Sjukskriven borde du dock kunna bli, om FS godkänner det. Gå till din husläkare.

• Anonym (ångest)

Hur menar ni att jag inte kan sluta? 

När jag hade vikariat för ett par år sedan så meddelade jag bara att jag inte skulle jobba mer och så var det allt.... 

• Anonym (ångest)

Jag ska väl säga att det inte är så att jag är vikare för en person, utan att jag är timanställd. Använde fel ord... Blandar ihop språk.

• MrsPJ

Uppsägning verkar dumt. Mår du så dåligt så går du till en läkare och så får hen besluta om det finns anledning till sjukskrivning.

• Anonym (ångest)
    MrsPJ skrev 2015-07-12 09:53:39 följande:

Uppsägning verkar dumt. Mår du så dåligt så går du till en läkare och så får hen besluta om det finns anledning till sjukskrivning.

Skulle kunna göra det, ja. Ska ringa imorgon bitti och höra när de har tid hos VC... Oavsett tänker jag inte jobba mer i sommar.
  • Anonym (***)
    kioskvältare skrev 2015-07-12 09:36:11 följande:

Du ska såkart inte säga upp dig utan när du går till läkaren så kan du ju bli sjukskriven istället.

För övrigt så blir du ju inte arbetsbefriad direkt när du säger upp dig heller.

Eh, vad menar du? Klart TS kan gå på dagen, vad skulle hända, tror du? Att de tvångshämtade henne i bojor?

Det får ju ekonomiska konsekvenser naturligtvis, det är ju bättre med en sjukskrivning. Ser ju bättre ut för framtida arbetsgivare också. Men självklart kan TS bara sluta, vi har inte tvångsarbete i Sverige.
  • Anonym (?)

Men om du bara är timvikarie är det bara att tacka nej när dom ringer dig då?

• Anonym (ångest)
    Anonym (?) skrev 2015-07-12 10:17:16 följande:

Men om du bara är timvikarie är det bara att tacka nej när dom ringer dig då?

Har fått ett schema för en månad framöver. Däremot står det i kontraktet jag skrivit på att jag är timanställd, och alltså inte anställd under en specifik period. Har jobbat där innan sommaren.
  • Anonym (ångest)
    Anonym (***) skrev 2015-07-12 10:08:29 följande:
    Eh, vad menar du? Klart TS kan gå på dagen, vad skulle hända, tror du? Att de tvångshämtade henne i bojor?

Det får ju ekonomiska konsekvenser naturligtvis, det är ju bättre med en sjukskrivning. Ser ju bättre ut för framtida arbetsgivare också. Men självklart kan TS bara sluta, vi har inte tvångsarbete i Sverige.
    Är inte beroende av pengarna jag får för den här månaden, utan det är "extra pengar" för mig. Att det ser bättre ut för framtida arbetsgivare är ju bra, men är orolig att de ska veta att jag sjukskrev mig pga ångest och därför inte anställa mig. Ångest är ingenting man riktigt blir av med, utan är ofta livslångt och kan flamma upp när som egentligen. Nu vet jag vad det var som gjorde att det blivit som det är, och det är främst brist på stöd och information från arbetsgivaren. Dvs. den här situationen kunde ha undvikits om de brytt sig om mer än siffror.
  • Anonym (?)
    Anonym (ångest) skrev 2015-07-12 10:22:03 följande:
    Har fått ett schema för en månad framöver. Däremot står det i kontraktet jag skrivit på att jag är timanställd, och alltså inte anställd under en specifik period. Har jobbat där innan sommaren.
    hm fast har du tackat ja till en månad så kan du nog inte bara säga upp dig? sjukskriv dig!
  • Anonym (mm)

Är du timanställd och blir inringd kan du sluta/tacla nej direkt. Inget jobb ska få en att må så dåligt. Sommarjobb inom vården kan vara kaosartat och vissa ställen fungerar sämre, du verkar haft otur att hamna på ett sånt.

Se till att bli sjukskriven, det bästa.

• Anonym (G)

Var det du som blev antastad av en dement man?

• Anonym (ångest)
    Anonym (G) skrev 2015-07-13 03:10:52 följande:

Var det du som blev antastad av en dement man?

Nej, men har varit en annan händelse med en dement man, plus ett par andra händelser inom en kort period. Känner mig inte säker på jobbet, helt enkelt. 
  • Anonym (ångest)

Uppdatering: jag blev sjukskriven en vecka. Mer kunde inte läkaren. Kommer meddela arbetsgivaren om sjukskrivningen, men att jag efter detta inte kommer att återvända till jobbet pga min egen hälsa. Har även fått kontakt med psykiatrin för hjälp. 

Tack för all hjälp, uppskattas enormt!

• Anonym (G)
    Anonym (ångest) skrev 2015-07-13 09:46:23 följande:

Nej, men har varit en annan händelse med en dement man, plus ett par andra händelser inom en kort period. Känner mig inte säker på jobbet, helt enkelt. 

Hoppas det löser sig för dig. Var nämligen med om samma sak så det var därför jag frågade.
Svar på tråden Säga upp sig från sommarjobb på grund av ångest?