Visflicka skrev 2015-07-13 21:51:52 följande:
Tack för fina tips! Jag har också funderat på lite mer plockmat men jag vet inte riktigt vad jag ska ta. Hon är ju fortfarande så liten så vet inte riktigt vad hon kan tugga utan att sätta i halsen. Tips?
Försök att inte vara så orolig över att hon skall sätta mat i halsen. Alla små barn har en stark kräkreflex så kommer maten för långt bak i munnen så kommer hon att klökas automatiskt även om hon egentligen inte har satt i halsen på riktigt, utan bara är på väg att göra det (men klöks hon hela tiden så får man nog hjälpa till att mata ett tag till). Även om hon inte har tänder så funkar det mesta att tugga på eftersom käkarna är starka.
Jag började med mjukt bröd med smör och pålägg som jag skar i små kvadrater som han fick plocka med till frukost en stund efter vällingen - mackbitarna var det första som han lärde sig att hantera helt och hållet nästan direkt och det vill han fortfarande ha till frukost även om han egentligen kan äta en halv macka som inte är delad, så gillar han fortfarande bäst att ha den skuren i fyrkanter.
Pastafjärilar och pastaskruvar och kokt morot och potatis som vi skar i stavar var också en av de första grejerna vi började med. Absolut roligast att äta med fingrarna tyckte han (och tycker fortfarande) är kidneybönor. I början satt inte pincettgreppet klockrent men han fick upp dem ändå. När pincettgreppet funkade bättre så har han ätit allt möjligt: räkor, ärtor, majs, oliver, skinka skuret i bitar. Många barn tycker om att äta kokt broccolibukett eftersom de är lätta att hålla i handen, men vår son har aldrig gillat det. Från 10 månaders ålder funkade också en köttbulle spetsad på en gaffel (även om han bankade mest med gaffeln så fick han i sig bitar till slut genom att suga på, och så småningom bita av från köttbullen)
Delade köttbullar och korv är också lätt att få upp med fingrarna. Tänk bara på att korven skall skäras på ledden innan man skär slantar av den (så att det blir som halvmånar) för annars finns risken att de fastnar i halsen. Köp skinnfri korv eller skala av skinnet från korven innan du delar den.