• 040kille

Spara potatisgratäng?

Är det någon här som vet om det går att spara tillagad potatisgratäng?

Köpte en paket som man bara stoppar in i ugnen och 20 minuter senare klart. Det blev rätt mycket över och det tog emot när jag stod och rakade ner överblivet i soppåsen... Mina matkunskaper säger mig att när grädde är inblandat i receptet bör man passa sig för att återanvända.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Svar på tråden Spara potatisgratäng?
  • myskmalva

Visst kan du spara den! Den håller ju inte hur länge som helst såklart, men en dag eller två i kylen är knappast något problem. Jag tycker att gratäng brukar gå hyfsat bra att frysa också, annars kan potatis bli lite konstig när den varit fryst.

• Aniiee

I kylen en dag eller två eller till och med en vecka om det är mycket kryddor går alldeles utmärkt om det inte är rötmånad. Så här på sommaren skulle jag säga max 3 dagar i kylen. Inga problem.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Gizmo

Ingen höjdare att frysa gratängen, men den håller 2-3 dagar i kylen! 

• 040kille

Tack för svar. Det är riktigt svårt att få ihop det där med att använda rester och inte lägga onödiga pengar på mat som bara slängs.

• Aniiee

Tips till nästa gång du köper färdig gratäng, om den är från kylen och inte från frysdisken: Klipp av bara ett hörn, kläm ut så mycket du vill ha och värm i micron. Sätt en klämma på påsen. Håller i nästan en vecka på det sättet.

Men visst kan rester vara riktigt knepigt... Knepigast tycker jag är överbliven pasta.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • 040kille
    Aniiee skrev 2015-07-18 17:24:47 följande:

Tips till nästa gång du köper färdig gratäng, om den är från kylen och inte från frysdisken: Klipp av bara ett hörn, kläm ut så mycket du vill ha och värm i micron. Sätt en klämma på påsen. Håller i nästan en vecka på det sättet.

Men visst kan rester vara riktigt knepigt... Knepigast tycker jag är överbliven pasta.

Men överbliven pasta är jättelätt. In med det i frysen och ta fram när det ska göras makaronilåda.
  • Aniiee
    040kille skrev 2015-07-19 12:06:18 följande:
    Men överbliven pasta är jättelätt. In med det i frysen och ta fram när det ska göras makaronilåda.
    Jag är väl lite av en pastasnobb....... Få saker tycker jag är äckligare än återuppvärmd pasta. Skulle väl vara surströmming... =P
  • Lena

Vi brukar ha en vecka i kylen som gräns för rester; titta, lukta och smaka på det

Svar på tråden Spara potatisgratäng?