• Anonym (tradera)

Ta bort bud från Tradera?

Jag undrar om man har skyldighet att som säljare godkänna att köparen tar bort sina bud om denna hört av sig några dagar innan auktionen är slut? 

• Svar på tråden Ta bort bud från Tradera?
  • Anonym (Wildrat)

Det går inte att ta bort bud. Bud är bindande.

• BengtH

Hur tror du auktioner skulle fungera om man kunde ta tillbaka sina bud ?

Jag har sålt mycket på tradera, tyvärr finns det dom som struntar i att fullfölja auktionen, vilket är mycket irriterande. Sätter man neg. omdöme, så får man snart ett sk. hämndomdöme tillbaka, vilket gör det svårt att få bort bud-smitarna.

• Giovanna

Varje bud i en aktion höjer priset, vilket skulle innebära att om ett enda bud "tas bort" blir hela aktionen ogiltig. Det går emot hela poängen med aktion. Det är inte bara Tradera-regler utan en grundprincip i all aktionsverksamhet.

• Anonym (tradera)

Jag blev kontaktat av en köpare som hade lagt bud på en av mina auktioner. Han menar att han varit i kontakt med tradera och att jag behöver kontakta tradera så fort som möjligt så att de kan ta bort hans bud då han inte tänker betala om han vinner auktionen. Han varken frågar eller ber mig om att ta bort budet utan endast meddelar att jag behöver kontakta tradera så jag ställde frågan här för att höra om jag har skyldighet att göra det. 

• viseversa
    Anonym (tradera) skrev 2015-07-12 20:15:06 följande:
    Jag blev kontaktat av en köpare som hade lagt bud på en av mina auktioner. Han menar att han varit i kontakt med tradera och att jag behöver kontakta tradera så fort som möjligt så att de kan ta bort hans bud då han inte tänker betala om han vinner auktionen. Han varken frågar eller ber mig om att ta bort budet utan endast meddelar att jag behöver kontakta tradera så jag ställde frågan här för att höra om jag har skyldighet att göra det. 
    Nej du har ingen skyldighet att göra det. Jag hade inte gjort det sen gett neg omdömme för utebliven betalning.
  • BengtH
    viseversa skrev 2015-07-12 20:24:04 följande:
    Nej du har ingen skyldighet att göra det. Jag hade inte gjort det sen gett neg omdömme för utebliven betalning.
    Som sagt ingen diskussion, utan ge neg. omdöme, det  är det enda du kan göra, på så sätt stänger man ute oseriösa köpare från tradera, får de för många neg. omdömen blir de nämligen avstängda. Tyvärr drar sig många säljare för att ge neg. omdöme pga av risk för hämndomdöme, så i praktiken fungerar inte Traderas omdömessystem.
  • Anonym (J)
    BengtH skrev 2015-07-12 20:31:59 följande:

Som sagt ingen diskussion, utan ge neg. omdöme, det  är det enda du kan göra, på så sätt stänger man ute oseriösa köpare från tradera, får de för många neg. omdömen blir de nämligen avstängda. Tyvärr drar sig många säljare för att ge neg. omdöme pga av risk för hämndomdöme, så i praktiken fungerar inte Traderas omdömessystem.

Ja , Tradera suger.

Det är för jävligt att oseriösa köpare eller säljare kan lämna negativa omdömen som hämnd.
Svar på tråden Ta bort bud från Tradera?