• Herligmen

Olagligt att gå och handla onykter?

Tack vare en svår socialfobi så är det omöjligt för mig att handla själv. Så jag tänker fråga er om ni vet något om det är lagligt eller ej att handla onykter?

Onykter som i när man är flummig men klarar att gå rätt stadigt.

• Svar på tråden Olagligt att gå och handla onykter?
  • Anonym (nja.)

Finns ju annars matkasse man kan få hem till dörren? Låter mer sunt!

• Tecum

Så länge du GÅR och handlar är det inte olagligt så länge du inte uppträder störande. Men om du ska få bukt med din sociala fobi funkar det inte att gömma den i alkoholdimmor. Du måste konfrontera den och vänja dig lite i taget. T ex ha en kort lista på det du ska ha så handlandet går snabbt. Handla ofta och lite i början så du väljer dig vid miljön och att vara bland folk.

• Aniiee

Handla på nätet istället. 

Är du glad över din situation? Eller menade du egentligen "På grund av", och inte "Tack vare"

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Anonym (t)

Olagligt om du går och är allt för påverkad. Antar att du får en hel del utskrivet som du faktiskt egentligen inte behöver. Jag själv har mått dåligt sedan tidiga tonår med social fobi, ångestproblematik och en massa andra fruktansvärda plågor. Psykiatrin hjälpte mig pyttelite under korta perioder då medicineringen verkligen behövdes. Nu när jag nykter ser tillbaka så var jag i en dimma i 15 år. Hemskt att se tillbaka på ungdomen så men så var det. Jag hamnade i ett alkohol och drogmissbruk och fick till slut nog. Fick hjälp i 12 stegsprogram och AA/NA. Tufft med så jävla stärkande och återupplivande! Gick sedan i en grupp för social fobi och det var det bästa som hänt mig! Kan nu handla, vara ute och gå, le och tillochmedarbetsträna ???? ligg på och be om hjälp till gruppterapi för det kan rädda ditt liv. Ha det bra och var snäll mot dig själv

• sextiotalist

Nej det är inte olagligt. Men håller med de andra att du borde få hjälp med att hantera din ångest. Att självmedicinera är inte bra

• Anonym (dbl)
    sextiotalist skrev 2015-07-12 21:51:31 följande:

Nej det är inte olagligt. Men håller med de andra att du borde få hjälp med att hantera din ångest. Att självmedicinera är inte bra

Du, vi bor i Sverige. Den hjälpen existerar inte här. Här får man inte ett skit, har man  tur och då menar jag tur så får man tabletter på recept som man blir helt väck och beroende av. Det är om man har tur. Bättre än så blir det inte. Har man otur eller medeltur får man inte något alls.
    Jag fick inte riktig hjälp förrän efter många år då jag hamnade på rättspsyk och inte ens då var det särskilt mycket att glädjas åt.
  • Herligmen

Har boendestöd som tar mig ut, så jag använder dom till att få mat hem och annat som behövs samtidigt som jag tränar bort socialfobin lite (men socialfobin är som motion. Även om jag skulle vara mitt i stan hela dagen så går den träningen bort om inget görs inom ett par dagar. Som alla mina helger). Men jag har fått hjälp från boendestöd sen 2011, men inget har riktigt hjälpt mig förutom en grej jag testade men får inte vara där längre pga jag inte har akuthjälp. Boendestöd har jag 18 timmar i månaden, så jag är 18 timmar utomhus i månaden max. Jag har ett möte i augusti om att öka den, men pengar är ju såklart det viktigaste så tror inte jag får ökat boendestöd. Så tror jag kommer vara i den här loopen hela livet eller om jag skulle ta livet av mig. Jag har inget jobb eller skola jag går till och jag bor kvar hos min mamma fortfarande som 21 åring.

Hjälp med psykiatri får jag, men märker ingen riktig skillnad. Jag har tagit antidepressiva men dom funkade inte heller.

• Anonym (kalinka sminorf)

Så gjorde jag för att själv bota sf och det lede till alkolism o en massa annat skit

Snälla du gör ej så inte värt det

Svar på tråden Olagligt att gå och handla onykter?