• Shibby

Vad ska vi välja, Danderyd eller Karolinska i Solna?

För ett par veckor sedan bestämde jag sjukhus för förlossningen, och eftersom detta är första barnet och jag inte hade tänkt så mycket på det sa jag bara okej när min barnmorska frågade om jag ville föda på Karolinska i Solna. 

Nu i efterhand har jag googlat och mestadels läst negativt om framförallt BB-avdelningen på Karolinska... visst har jag läst positivt också, men inte alls i samma utsträckning som om Danderyd. 

Så min fråga är om det finns någon som har relativt "färska" erfarenheter av KS eller DS?
    Vad rekommenderar ni? 

• Svar på tråden Vad ska vi välja, Danderyd eller Karolinska i Solna?
  • viseversa

Jag har fött tre barn på KS i Solna. Var väldigt nöjd. Speciellt med "lilla avd" den är SJUKT mysig. Men man kan ju inte välja. Men kanske du kan önska att hamna på "lilla avd" på bb? Mycket mysigare än den stora avd. Barn nr 4 är fördes på KS Huddinge. Har inet negativt att säga om det heller. Förutom att det var värsta babyboomen då(därför vi hamnade på Huddinge) och att bm vi hade var så trött och stressad.

• gbgumman

Tror inte det är så noga. Alla svenska förlossningar är nog jätte bra. Åtminstone de som ligger i stora sjukhus med mycket resurser ifall komplikationer skulle uppstå. Jag födde mina två på SöS. Hört mycket illa om dem men jag hade fantastiska upplevelser. Mycket handlar nog om vilken personkemi som uppstår i förlossningsrummet. De som skriver lilla är de som hörs mest. De nöjda brukar inte höras.

• kasovi

Jag födde på DS för snart 4 veckor sedan och personalen där är helt underbar. Nästa barn ska också födas där har jag bestämt!

• Lisasmor

Har själv fött på DS och tyckte det var bra. Har kompisar som fött på KS och också varit nöjda. Jag vet däremot att en del mer komplicerade förlossningar, där det riskerar att bli komplikationer, sker på KS. Har man då en "vanlig" förlossning samtidigt så kanske man inte blir prio 1, vilket i alla fall påverkade mig att välja DS. Av samma anledning skulle jag tex inte välja BB Sofia om jag själv hade ökad risk för tex uterusruptur eller annat som kan kräva intensivvård, även om jag tror att det säkert är toppen att föda där.

• The Fugly

Födde på KS 2012 och på Danderyd 2014.

Föredrog själva förlossningen på DS men BB var bättre på KS. BB-hotellet på Danderyd lämnade en del att önska i jämförelse tyckte vi. Litet, trångt rum och min man sov i en stol så att jag och vår nyfödda kunde sova i den s.k. dubbelsängen. På KS hade vi två sängar ihopskjutna vilket gav mer plats för oss alla tre.

• The Fugly

Skulle jag föda en trea skulle det kanske bli BB Stockholm men det är nog delvis för art jag haft två okomplicerade förlossningar och att BB Stockholm ligger vägg i vägg med vanliga förlossningen på Danderyd så det känns rätt tryggt.

• Shibby

Tack för era svar! Glad är dock inte mycket klokare nu, men verkar inte vara någon som är missnöjd med varken eller.. känns åtminstone skönt Tungan ute

• Efter4kommer5
    The Fugly skrev 2015-07-14 22:19:23 följande:

Skulle jag föda en trea skulle det kanske bli BB Stockholm men det är nog delvis för art jag haft två okomplicerade förlossningar och att BB Stockholm ligger vägg i vägg med vanliga förlossningen på Danderyd så det känns rätt tryggt.

Dock får man oftast som omföderska åka till bb hotellet som delas med danderyds förlossning, då bb sthlm oftast prioriterar förstföderskor på deras egna eftervårds rum. Annars hade jag kunnat tänka mig bb sthlm men nu blir det nog bb sophia.
    Danderyds förlossning är dock grymt bra!
  • milli79

Födde 3e barnet på KS då det var fullt på sös. Är väldigt nöjd med dem. Sen åkte vi hem samma dag men det var bra personal/bemötande osv...

• Anonym (Karlstad)

För mig var det som att välja mellan pest eller kolera.
    Jag ansökte om att få föda i Karlstad, men fick avslag några veckor innan förlossningen (var skriven i Sthlm). Dock befann jag mig redan i Karlstad då, så jag valde att stanna och fick då föda där.

• Topcom

Födde andra barnet på ks. De var riktigt proffsiga och det gjorde mig nöjd. Men det är inte mycket daltande utan man får själv säga om man vill ha något. Tror det berodde på att många låg inne, fullt på avdelningen. Min barnmorska drog över ca 30 minuter på sitt pass för att hon såg att barnet snart skulle komma och hon ville inte att jag skulle behöva byta bm mitt i förlossningen. Riktigt fint tycker jag av henne :))

Svar på tråden Vad ska vi välja, Danderyd eller Karolinska i Solna?