• FaithHope

    bonusmamman dödad.

    min bonus mamma har blivit mördad. hur går man vidare efter det? barnet har förlorat sin mamma... :( 
    barnet är 10 år och har svårt med förändringar o nu ska barnet komma o bo hos pappa o mig heltid. vilken förändring! aldrig mer träffa mamma!!


    har redan förberett med att framkalla kort hon hade på facebook med dem tillsammans, så han kan ha det när han behöver. men sen då? hur ska jag bete mig? aldrig varit med om att någon så ung har dött...

  • Svar på tråden bonusmamman dödad.
  • Humlan87

    De vanliga råden till vuxna som träffar barn i sorg brukar väl vara att

    Lyssna och finnas där i barnets sorg, inte trösta och förminska sorgen. Sorgen måste få ta plats och inte tröstas bort.

    Prata om mamman om barnet vill det. Ha bilder framme så att minnet är levande.

    Läs böcker om sorg och förlust. Finns på biblioteket och kan vara viktigt för en del barn för att få veta hur man kan prata om döden, hur man formulerar sina frågor och tankar, vilka ord man kan använda.

    Svara på barnets frågor så gott du kan och be barnet berätta vad han eller hon tror, t ex om himlen eller själen och vad som händer när man dör.

  • PadimeP
    FaithHope skrev 2015-07-13 21:48:29 följande:

    såg nu att jag skrivit fel. bio mamman är mördad... jag är bonusmamman..


    Mördad som i ett brott? ????
  • Maria 434
    PadimeP skrev 2015-07-14 05:42:39 följande:

    Mördad som i ett brott? ????


    Vad skulle mord vara om inte ett brott?
  • amalie79

    Förutom det som andra sagt om professionell hjälp osv så säger jag även: kom ihåg att en tioåring inte är liten. Man vill skydda den, men ett så stort barn kan både googla och läsa tidningar. Vet inte om moderns död uppmärksammats i press osv men försök inte dölja någonting om barnet frågar- man önskar man kunde men det går tyvärr inte i dagens samhälle:(

Svar på tråden bonusmamman dödad.