• JuliaBaptisteNielsen

Avvänja välling

Vi år son är strax över 2 år och dricker mycket(!) välling vid läggdags och mitt i natten.

En till tre flaskor vid nattning på kvällen

En flaska när han vaknar på natten, oftast vaknar han en gång per natt

En till tre om vi ska få han att sova på dagen

Jag vet att detta inte är det absolut bästa för honom, men vi vet inte hur och vad vi ska göra.

Hur tar man bort vällingen? Vad tar man istället?

Vad har ni gjort?

• Svar på tråden Avvänja välling
  • Kasperina

Jag har försökt erbjuda mer mat och smörgås före läggdags och i övrigt låta barnen styra. /åringen tar en flaska välling före läggdags och en när han vaknar, tvååringen tar två flaskor vid läggdags, vaknar 2-3ggr/vecka under natten och får en flaska då, annars får hon bara när hon vaknar.

• pigglet

Jösses, det var mycket välling!
    Våra barn har ätit välling länge, men det har aldrig rört sig om mer än 2 flaskor/dygn. Jag tänker att med all den vällingen så får barnet i sig all energi den behöver och kommer förmodligen inte äta så mycket mat? Och välling är inte så värst näringsrikt...

Jag skulle ta bort nattmålet, finns ingen fysisk anledning till att en frisk 2-åring äter på natten. Vatten i flaskan om ni vill ge något alls, annars gäller det väl mest att lära sig att somna om utan flaska, att bryta en rutin.

Sedan skulle jag satsa på att under en vecka erbjuda mat som jag vet barnet gärna äter, under dagen. Och ordentligt till middag och så kvällsmat, så du vet att barnet är mätt. Och sedan vara stenhård - 1 flaska räcker.

Jag tänker att det är som att sluta med napp, det är en vana man måste bryta. Det är jobbigt, men inte omöjligt på något sätt. Bara att bestämma sig.

• Anonym (Jösses)

Det låter inte riktigt klokt i mina öron! Varför får han sådana mängder? Äter han dåligt med annan mat och kompenserar med välling? Han måste kissa mängder efter tre flaskor?

Trappa ner ordentligt till att börja med tycker jag. På natten enbart vatten OM han är törstig. Så stora barn ska inte äta på natten.

För mycket välling ökar risken för både övervikt och glutenintolerans så det finns anledning att dra ner på det. På dagen ska han givetvis ha vanlig mat istället. Frukost, lunch och middag och ca två mellanmål. En flaska välling två ggr per dag kan vara ok tycker jag. Är han väldigt törstig av sig så hade jag kollat upp så att han inte har diabetes.

• Annika 702

Vi hade också en vällingglad tjej men vi gjorde så att vi la i mindre och mindre vällingpulver när vi blandade till den. Till sist var det i princip färgat vatten hon drack. När jag sen försökte ge "rikt" välling en gång vid sjukdom tyckte hon inte om den. Efter ett tag bryde hon sig inte alls. 

• BigMami

Flera flaskor när ni försöker få han att sova under dagen? Kanske dags att börja skippa middagsluren helt om han inte är trött, då kommer han somna lättare på kvällen och förhoppningsvis sova hela natten. .Vaknar han nattetid ändå erbjud vatten eller napp om han har sådan

• Christi38

Vi hade lite liknande bekymmer tidigare! I dagsläget dricker våra barn på 3.5 och 2.5 en flaska vid läggning och en flaska på morgonen, däremellan kan de (främst den äldsta) få lite vatten när han vaknar nattetid.

För ett år sedan drygt vaknade äldsta och drack välling flera gånger om natten också, det var ENDA sättet att få honom att somna om då. Så hade det varit sedan han var bebis!! Yngsta har aldrig haft det behovet riktigt.

Vi tog till slut ett par jobbiga dygn för att bryta ovanan och till slut lyckades det!

Testa! Äter de ordentligt på dagen så behövs ju inte vällingen ur näringssynpunkt. Här är det mest en mysgrej med flaskan :)

.

• JuliaBaptisteNielsen

Jo det är mycket, det vet jag! Men all skrik och kräk (han skriker tills han kräks om han inte får välling..) gör att vällingen blir för bekväm att använda.

Men om han får vatten eller för utspädd välling tar han inte mot flaskan.

Oftast sover han inte middag för att vi ger honom en flaska, då skriker han, går ur sängen och leker med saker på hans rum eller går ut ur rummet.

Men ska absolut prova igen med mer mat innan det är dax för sängen.

Tack för alla svar!

Svar på tråden Avvänja välling