• Äldre 13 Jul 23:59
    1609 visningar
    11 svar
    +1
    11
    1609

    Vett och Etikett

    Hej jag har en intressant fråga till alla er människor där ute. Frågan grundar sig i att jag vill veta alla människors olika sätt att tänka. Alla resonerar ju olika.

    Tänk er att ni bor i ett radhus, men en natt vaknar ni upp och det brinner. Det brinner i erat hus och i grannens hus, grannarna är inte hemma. Grannarna är ute på parmiddag och har sin 1-åriga dotter sovande i deras hus. Ni (personen som vaknar upp) har er käre hund som ni haft i 10 år. Ni ska ta er ur lägenheten så snabbt ni kan, ni måste dock rädda en sak. Antingen er hund ni levt ihop med i 10 år, eller grannens bebis som ni aldrig träffat? Vem skulle ni rädda? Utgången är ju självklart att den som blir räddad, brinner inne och dör.

    Här är vi nog alla olika, men jag hade räddat grannarnas unge. Inte för att jag just nödvändigtvis anser att ett människoliv är mer värt än ett djurliv men för att jag tror att ungen skulle kunna bidra med mer nytta i samhället (framtidsperspektiv) än hunden gör.Jag skulle nog anse att människan har större chans att göra mer nytta i samhället. Dessutom har hunden hunnit leva ett tag och kanske inte har så mycket tid kvar ändå. Men visst denne kan utvecklas till att bli en tung kriminell mördare också? Hur resonerar ni? Men i vissa fall absolut anser jag att ett människoliv är mer värt än ett djurliv. Jag räddar hellre livet på en 10-åring än en nyckelpiga.

  • Svar på tråden Vett och Etikett
  • Äldre 14 Jul 03:06
    #1

    Premissen är (som vanligt) felaktig, eftersom en hund INTE SKULLE BRINNA INNE OM DU OCKSÅ KAN TA DIG UT. Hundar är inte hjälplösa, de hittar ut. Om hunden mot förmodan är inlåst någon stans så tar det mindre än 10 sekunder att låsa upp en dörr inomhus.

    Så.... Moot point. As usual.


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • sextio­talist
    Äldre 14 Jul 06:36
    #2

    Vilket konstigt scenarie och fattar inte vad detta har med vett och etikett. Men håller med ovanstående. Hunden följer troligen med en själv ut och om man ska ha en chans att rädda barnet så måste man nog vara i huset med barnet innan branden börjar.

    Rökförgiftningen är det de flesta dör av i en brand

  • Äldre 14 Jul 07:45
    #3

    Jag hade räddat en bebis före ett djur, om jag var tvungen att välja.

  • Äldre 14 Jul 10:02
    #4

    TS

    vad har händelsen med vett och etikett? i den här händelsen går man ju på adrenalin, då springer man in och räddar barnet först! inte för att hunden är typ 10 år och kanske har levt klart! Men kan man rädda både hund och barn vore det helt underbart!

  • Äldre 14 Jul 13:29
    #5

    Fast varför sitta och anmärka vad en skriver hela tiden? Varför kan man bara inte svara normalt på någonting som en person har skrivit Varför ska man alltid in och peta i det jag skrivit? Om nu scenariot är så konstigt eller att ni inte delar åsikter, eller att ni inte förstår poängen. Varför ska man då ens lägga ner tiden att svara, det kan jag bara inte förstå?

  • Äldre 14 Jul 13:31
    #6

    Antingen svarar ni och går utefter den information som ni har, eller så struntar ni att svara. Jag ogillar folk som kommer in och ska peta i andras ämnen och försöker leta pluspoäng hos andra läsare. Ska ni göra det, så gör det i andra trådar. Kleta inte ner min tråd med en massa skit och onödiga påståenden som inte ens hör ämnet till. Här diskuterar vi det som är relevant för tråden, tack!

  • Äldre 14 Jul 17:46
    #7

    Jag skulle rädda individerna i mitt hus först, dvs hunden.. Jag skulle anta att barnet hade någon hos sig som kan rädda den.

  • Äldre 14 Jul 23:50
    #8
    falukorv skrev 2015-07-14 17:46:02 följande:

    Jag skulle rädda individerna i mitt hus först, dvs hunden.. Jag skulle anta att barnet hade någon hos sig som kan rädda den.


    Exakt, en 1-åring lämnas inte ensam hemma. Jag förutsätter att barnvakten räddar bebisen.
  • Äldre 15 Jul 00:02
    #9

    Nu förstör i tråden, ni får ju ha lite fantasi! Annars hade jag ju inte ställt upp scenariot på det sättet som jag faktiskt gjorde.
    Utgå istället från händelsen, istället för at komma med egna spekulationer efter bestämda slutsatser som ni behagats göra bara för att ni inte tycker allt är precist och felfritt. Människor i allra högsta grad alltså, suck suck och återigen suck.

  • Äldre 15 Jul 01:42
    #10
    PositivStruktur skrev 2015-07-15 00:02:37 följande:

    Nu förstör i tråden, ni får ju ha lite fantasi! Annars hade jag ju inte ställt upp scenariot på det sättet som jag faktiskt gjorde.
    Utgå istället från händelsen, istället för at komma med egna spekulationer efter bestämda slutsatser som ni behagats göra bara för att ni inte tycker allt är precist och felfritt. Människor i allra högsta grad alltså, suck suck och återigen suck.


    Eftersom ämnet ältats till leda och förbannelse redan för flera år sedan så kommer jag ALLTID att påpeka det felaktiga i scenariot snarare än att svara på en fråga så hypotetisk att den knappt är det ens. Den är, i dagläget, BARA löjlig, och jag vill att folk ska förstå det, för att undvika onödigt tjafs, för det blir det ALLTID i såna här trådar. 

    Svaret på din fråga är:
    Hunden klara sig själv så länge det finns öppna dörrar (och det gör det om du själv ska ut) och behöver inte räddas
    Barnet i lägenheten bredvid är inte ensam, och om det, mot all förmodan, skulle vara det så räddar du, jag och alla andra levande människor med minimal skopa av empati och evolutionär instinkt barnet OM det går.

    Så, ja, jag "förstör" gärna din tråd, om det jag skriver inte passar.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Muslim­sktjej
    Äldre 15 Jul 02:10
    #11

    Det skulle gå mycket snabbare ifall jag räddade hunden och sprang ut, än att lämna hunden, ta mig in till grannarnas hus, öppna dörren (tänk om det är låst?), leta i alla rum efter barnet, bära det och springa ut. Då skulle väl alla vi tre dö.

    Jag skulle förmodligen bära hunden med mig och leta efter barnet, rädda barnet OCH hunden. Det skulle inte ta längre tid. Eller så följer hunden bara efter mig, det är inte en leksak som står helt still när det brinner.

    I värsta fall, ifall jag inte kan rädda hunden och hunden inte kan rädda sig själv, så slänger jag ut hunden genom något fönster och hoppas att hunden överlever medan jag springer in till barnet.
    För jag tänker inte lämna kvar ett liv.
    Om det bara är 2 av 3 liv som kan överleva så är det väl jag som får dö.

    Frågan är dock hur man kan lämna sin unge helt ensam, och dessutom inte låsa dörren? (Är dörren låst så är det omöjligt för mig att ta mig in ju).

Svar på tråden Vett och Etikett