• Anonym (TS)

Glasögon till närsynt över 40 år?

Jag bär i normala fall kontaktlinser och då med styrkan -6,5. Sen nåt år tillbaka märker jag att åldern börjar ta ut sin rätt och jag får hålla texter en bit ifrån mig om jag ska kunna läsa. För ett år sen när jag var på min årliga linskontroll sa optikern att jag kunde kanske köpa ett par billiga läsglasögon att kombinera med linserna om jag läser mycket och att det skulle underlätta för mig.

Nu är det snart dags att kolla ögonen igen och jag har funderat på om jag ska köpa nya 'vanliga' glasögon. Jag vill vara förberedd på vad jag kommer att bli erbjuden och undrar därför om någon vet vad jag kan förvänta mig? Är det dags att börja med progressiva glas redan?

I allmänhet använder jag glasögonen mellan badrum - sovrum och när jag är sjuk (sängliggande). Jag tittar mest på tv och läser sällan böcker. Känner att det kunde vara skönt ibland på kvällarna att byta linserna mot glasögon men tycker inte riktigt om de jag har för tillfället.

• Svar på tråden Glasögon till närsynt över 40 år?
  • Anonym (Linsen)

Du ska ha två olika linser. En för att se på långt håll med och en för nära, att läsa med. Alltså, en i varje öga. Snacka med optikern så fixar hen det.

• Anonym (Alternativ)

Det finns 4 alternativ om vi tar med ovan som jag aldrig hört om. Progressiva linser,progressiva glasögon och vanliga linser plus läsglasögon. Jag kör med det sista och det funkar utmärkt!  När jag inte har linser har jag gamla glasögon med lägre styrka på för att läsa/se på datorn-funkar också utmärkt.

• Anonym (TS)
    Anonym (Linsen) skrev 2015-07-14 12:22:42 följande:

Du ska ha två olika linser. En för att se på långt håll med och en för nära, att läsa med. Alltså, en i varje öga. Snacka med optikern så fixar hen det.

Hur går det med djupseendet då tror du? CoolSkål
    Anonym (Alternativ) skrev 2015-07-14 17:34:45 följande:

Det finns 4 alternativ om vi tar med ovan som jag aldrig hört om. Progressiva linser,progressiva glasögon och vanliga linser plus läsglasögon. Jag kör med det sista och det funkar utmärkt!  När jag inte har linser har jag gamla glasögon med lägre styrka på för att läsa/se på datorn-funkar också utmärkt.

Det är ditt sista svar som jag är ute efter, tack! Skrattande Att det fortfarande går att använda vanliga glasögon! Paret jag har är tio år gamla och duger men de är så smala att de är jobbiga att se med ibland då det nedre synfältet försvinner om jag inte tippar glasögonen neråt! Har haft lite ont av pollen och det finns dagar det hade varit skönare med glasögon än linser men då ska det fungera riktigt.

• Anonym (Alternativ)

Maken har progressiva glasögon och tycker knappt han behöver plus att det kräver invänjning så min variant funkar nog bäst. Jag har 5 par glasögon numer för olika behov!  På var sin våning ska tilläggas...  Glad

• Anonym (TS)
    Anonym (Alternativ) skrev 2015-07-15 17:43:34 följande:

Maken har progressiva glasögon och tycker knappt han behöver plus att det kräver invänjning så min variant funkar nog bäst. Jag har 5 par glasögon numer för olika behov!  På var sin våning ska tilläggas...  Glad

Underbart!
  • Anonym (...)

Jag har skaffat svagare linser att ha dagar jag inte kör bil, så ser jag bättre på nära håll. Med starkare linser behövs läsglasögon. Längre fram behövs nog progressiva linser, men jag hoppas och tror det tar tid att behöva progressiva glasögon. Jag ser ju även minigrejer på nära håll om jag bara tar av mig glasögonen/linserna, det är fördelen med närsynthet :)

• Anonym (svärmor)
    Anonym (TS) skrev 2015-07-15 08:47:36 följande:
    Hur går det med djupseendet då tror du? CoolSkål
    Anonym (Alternativ) skrev 2015-07-14 17:34:45 följande:

Hur bra som helst. Jag har en lins för närsyn och en lins för långsyn sen flera år tillbaka och det fungerar kanonbra.
Svar på tråden Glasögon till närsynt över 40 år?