• 2016

Katten klöser ner tapeterna

Har en katt på 1,5 år som hoppar upp på väggar och klöser sig fast för att sen hala sig ner på detta idiotiska sätt. Jag har köpt ett stort klösträd som går från golv till tak, klösbrädor på flera ställen i lghten, intelligensboll han får putta ut mat ifrån och han får även hoppa upp på en stor och hög byrå som han sover på.

Bor i en rymlig trea med balkong där han även kan titta ut på folk. Vid vissa tillfällen tar jag ut honom i sele men har förstått att detta gör han ännu mer aktiv (han vill ut hela tiden då). Jag har klippt hans klor och ibland springer jag runt med ett snöre så han får jaga.

Alla ovanstående exempel gillar han och använder men det känns inte som det räcker. Han hoppar ändå upp på väggarna och det blir dyrt att tapetsera i alla rum som vi hittills fått göra.

Vad gör man?

• Svar på tråden Katten klöser ner tapeterna
  • Fjärilslarv

Aktiverar honom ännu mer och ignorerar honom när han uppför sig dåligt?
    Du vet både katter, hundar och andra djur i fångenskap behöver myyyyycke stimulans.

• 2016
    Fjärilslarv skrev 2015-07-14 16:40:04 följande:

Aktiverar honom ännu mer och ignorerar honom när han uppför sig dåligt?
    Du vet både katter, hundar och andra djur i fångenskap behöver myyyyycke stimulans.

Ignorera skulle betyda att jag inte gapar NEJ när han hoppar upp på tapeterna och dom skulle förstöras ännu mer, så den taktiken fungerar inte så bra. Han får mycket stimulans redan och jag har haft katt förr, ingen har varit så benägen att hoppa, hänga sig fast och sen åka kana så tapeten följer med.
  • Djävulens Högra Hand

Ett typexempel på att ett djur inte trivs som innekatt men det får man väl inte säga här va? Flytta så katten får vara ute eller ge bort den, annars kan du väl ge den morfin eller något lugnande så du tar katten ur katten. Nej det sista var ironi men problemet är väldigt enkelt men blir komplext när man ska begränsa ett djur inomhus som vill ha stort revir...

• Anonym (Gormar)
    2016 skrev 2015-07-14 16:56:52 följande:
    Ignorera skulle betyda att jag inte gapar NEJ när han hoppar upp på tapeterna och dom skulle förstöras ännu mer, så den taktiken fungerar inte så bra. Han får mycket stimulans redan och jag har haft katt förr, ingen har varit så benägen att hoppa, hänga sig fast och sen åka kana så tapeten följer med.
    Kan ju inte låta bli att le lite. Skulle jag så gärna vilja se.
  • Fjärilslarv
    2016 skrev 2015-07-14 16:56:52 följande:
    katter är individer, och den här katten är uttråkad och söker din uppmärksamhet, vilken uppmärksamhet som helst även om den är negativ.
  • 2016
    Fjärilslarv skrev 2015-07-14 17:09:08 följande:
    katter är individer, och den här katten är uttråkad och söker din uppmärksamhet, vilken uppmärksamhet som helst även om den är negativ.
    Han har min uppmärksamhet vill jag lova! Är just nu arbetslös så jag är hos honom 24/7
  • 2016
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-07-14 17:04:52 följande:

Ett typexempel på att ett djur inte trivs som innekatt men det får man väl inte säga här va? Flytta så katten får vara ute eller ge bort den, annars kan du väl ge den morfin eller något lugnande så du tar katten ur katten. Nej det sista var ironi men problemet är väldigt enkelt men blir komplext när man ska begränsa ett djur inomhus som vill ha stort revir...

Har faktiskt funderat på det många gånger att flytt så han kan gå ut kanske är enda lösningen. Nu är det dock så att jag bor i en storstad och alternativet är inte att bo på landet. Svårt o finna ett passande boende för en katt då, men visst, det skulle lösa allting.
  • 2016
    Anonym (Gormar) skrev 2015-07-14 17:05:38 följande:
    Kan ju inte låta bli att le lite. Skulle jag så gärna vilja se.
    Det ser faktiskt rätt kul ut också men det kostar det nöjet
  • 2016
    viseversa skrev 2015-07-14 17:31:27 följande:

Han är understimulerad. Ni får jobba mer helt enkelt.

Men ge gärna ett konkret förslag ! Tack
Svar på tråden Katten klöser ner tapeterna