• LaPrincipessa

Bebis som klöks

Hej,

Har en tös på 6 veckor som vi är fundersamma över. När hon ligger ner eller ligger i famnen så klöks hon, jobbar med tungan, grimaserar, "smaskar" och dra upp benen mot magen och drar upp axlarna mot huvudet. Detta har hon gjort sen hon var ca 2 veckor. Hon har även ont i magen. Hon kräks, inte överdrivet mkt, men det är genomskinligt med vitt grynigt innehåll så fullt av magsyra och således inte vanliga överskottskräkningar. Hon får ofta upp kräk i munnen med vilket så klart smakar illa. Går dock upp fint i vikt.Antar att det är reflux hon har??

När hon sover så har hon rosslig andning och har mkt ljud och hulkningar för sig, men hon blundar. Endast när hon är i helt djup sömn som hon inte har detta. Orolig för att hon får för lite sömn då detta stör henne. Hon får Sempers magdroppar och sedan en vecka tillbaka äter jag mjölkfritt och kompletterar med Althera som hon för övrigt vägrar dricka mer än 10-20 mil då hon tycker det smakar pyton. Har faktiskt blivit bättre med magontet och lite mindre skrik men tycker klökningrna bliit värre. Efter hon har ätit får vi sitta med henne i 1-2 timmar tills hon totaldeckar mot våra bröst, inte ens då kan man lägga henne utan att hon börjar klökas. Klökningarna gör att hon ofta är ledsen, 1-3 timmars skrik per dygn med så vi är helt slut och oroliga. Kan det vara något annat än reflux?

Hur allvarligt är detta? Ska vi be en barnläkare titta på henne? Bvc säger inte mer än "kämpa på"...värdelöst! Förutom att ha henne upprätt och amma mkt (hon skriker och ålar sig vid amning, antar att min mjölk börjat sina) vad kan vi göra?

Tacksam för svar från orolig mamma!

• Svar på tråden Bebis som klöks
  • sextiotalist

De där kräkningarna och uppstötningarna är inte ovanliga för små bebisar, det är nog många föräldrar som kan vittna om att man alltid hade en handduk eller liknande på axeln för att skydda kläderna.
    Men din dotter verkar även ha ont i magen, ge henne lätt massage (medurs) på magen och så "cykla" med hennes ben (små rörelser gívetvis) så kan det kännas bättre för henne.
    Om det inte hjälper så kan säkert få massor av tips och råd av många härinne. Det jag har förstått är att komjölk i den ammande mammans mat kan bebisar reagera på om de är komjölksallergiker.

Svar på tråden Bebis som klöks