• Rostava

Vad tycker ni om flicknamnet Juline?

Det uttalas som namnet Joline fast med u istället för o då såklart :)

• Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnet Juline?
  • fluu

Att det är krångligt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • En PantherTant
    Rostava skrev 2015-07-14 20:56:04 följande:

Det uttalas som namnet Joline fast med u istället för o då såklart :)

Men nej, det gör det inte. Enligt svenska skrivregler blir det då Juline, inte Joline om ni stavar med U.

Och räkna med att dottern högst antagligen blir dömd för trashig bakgrund med den stavningen.
  • Kereza

En av sidokaraktärerna i min fantasy-bok (som handlar om förvuxna, humanoida möss) heter Juline. Hennes syster heter Aneline. Ungefär så tycker jag om namnet (deras storebror heter Pellon...) 

• Griseknoen35

Då kan du även döpa ungen till solstråle men uttala det Greta. Stavas namnet Juline så är det det hon heter. Vill du att hon ska heta joline så stava det Jolin eller Joline. Annars är Jolie fint också och det uttalas Jolie ;)

• Pimpinellan

Juline kan i Sverige på svenska inte uttalas som Joline. Alla kommer säga fel. Jag trodde du menade Juline-Juline och det gillar jag inte heller direkt och med "fel" uttal blir det än värre.

• Rostava

Haha oj hoppsan, inser att jag var lite otydlig i min beskrivning hur namnet ska uttalas. Det jag menar är att det inte ska uttalas "schuuline" utan mer som månaden juli med ett tydligt j

• felix le chat

men snälla !  bespara barnet från fjantiga hitte på namn som skall uttalas på ett speciellt sätt...   du var inte ett dugg otydlig.  bara att det skall råda tveksamheter kring uttalet talar sitt tydliga språk.  Ta ett släktnamn eller nått med anknytning
    inte nått fjantigt som joline julin  osv

• Emmispemmis

Jag förstod genast hur du menade med uttalet, konstigt att så många förstod fel.

Namnet i sig tycker jag däremot inte om alls. Inte Joline heller.

• Kereza

(Och jag förstod hur TS menade med uttalet - ni som inte förstod det verkar ha något fel på läsförståelsen...sen kan ju åsikterna om namnet itself gå isär lite...) 

• DenNamnbitne

Jag tycker att det är vackert om det uttalas som det stavas, Ju-lin-e, då är Juline riktigt fint och med stumt e blir det också rätt trevligt, fast som sagt kan uttalet bli lite olikt från person till person. Men då säger ju föräldrarna hur det ska va såklart så det är inget större problem, finns ju så mycket konstiga namn nu för tiden! I min släkt finns Julina, också ett fint namn liksom Juliana.

Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnet Juline?