• Muffinmamma

Min dotter glider i från familjen

Hejsan alla på Familjeliv!

Jag har två stycken döttrar varav en är 15 år och en är 12 år.
    Jag har en man och vi är lyckligt gifta. Vi bråkar sällan.
    Vi har även två djur.
    Så våran familj är väldigt stabil och vi lever i en fin miljö.
    (Så att ni ska få lite koll)

Den äldsta dottern är lugn och planerar tillsammans med oss och säger vad hon ska göra och tänker lika mycket på familjen som på kompisar. Hon frågar om pengar när hon behöver. Självklart så bråkar vi lite i bland men det är sällan det händer. 

Min yngsta dotter har väldigt hetsigt humör och kan sticka i väg när som helst. Sen så snor hon pengar från oss även från äldsta dottern. Hon har snattat men aldrig åkt fast. (Har hört hur hon pratar med kompisar på telefon om hur hon tog en mascara från hm när en säkerhetsvakt var där) Hon inser inte allvaret om snatteri. Hon har kommit in i puberteten och har haft äldre killar på sitt rum. Jag har hittat använda kondomer och börjar oroa mig över att hon tappat oskulden också, då hon är ung och ovetande. Hennes betyg har sjunkit från topp till botten. Hon är upprorisk och rebellisk. Hon har även skurit sig en period.

Några punkter när det gått överstyr:
    1. När vi bokat familjeresa till Thailand och hon hade inte packat något och skulle stanna hemma och fara på fest hos en kompis. Vi var tvungna och avboka hela resan då vi inte hann till flygplatsen. 

2. När hon inte fick pengar och stack hem i från och kom inte tillbaka förrän tidigt på morgonen.

3. När hon tog en kniv och hotade hennes storasyster och hennes pappa. 

OBS: Socialtjänsten är inte inkopplad.

• Svar på tråden Min dotter glider i från familjen
  • gaptoothbitch

Okej, det är lätt att säga men du och din man måste verkligen sätta ned foten.

Om din dotter snattar så måste ni ta ett snack. Även om hon inte blivit tagen för en mascara så måste ni belysa att hon begår ett brott. Hon kan bli tagen, samt hur skulle hon själv känna om någon tog saker från henne?

Om du upptäcker stulna saker/kläder/smink så drar ni in hennes dator i en månad, eller tills beteendet upphör.

När du känner och får reda på att dottern snor pengar, ja då drar du in hennes telefon och så får hon gå runt med en billig nokia istället och se hur kul det är, tills snatteribeteendet upphört.

Om hennes betyg har sjunkit så får ni dra in all elektronik tills att hon har bättre betyg igen. Mina föräldrar ville att jag skulle få alla A och för att jag skulle uppnå det så drog dom in min dator och mina tv-spel. Gissa vem som gick ut med stipendium och A i nästan allt? Jo, jag!!

Något som är väldigt effektivt är också att ta med er dotter till ett härbärge. Om hennes betyg inte blir bättre så kommer hon hamna där bland de hemlösa och behöva leva på soppa och gå runt i skitiga kläder. Vill hon det? Nej, då får hon ta och rycka upp sig.

Sist men inte minst. Dra in kläder. Om hon inte sköter sig så får hon inga kläder om ni nu går ut och shoppar som jag och min morsa brukade göra.

Mycket effektivt.

Ps. Något som många föräldrar gör fel, är att dom säger att dom skall göra något, dra in telefon, dator etc, men så hotar dom bara med det, men vågar inte riktigt genomföra det. Var inte sån. va bestämd. Ni är inte elaka, ni räddar er dotter. Ni bryr er.

Lycka till!

• ophelia

Jag var själv en bråkig tonåring en period i min ungdom men 12 år är väldigt ung. Har ni försökt sitta ner och fråga henne varför hon beter sig på det här sättet, förklara att ni är oroliga och att familjen måste komma fram till en lösning. Hur beter sig de vänner hon umgås med? Har det hänt något i flickans liv som startade detta beteende. Och äldre män på rummet? Varför i herrans namn tillåter ni det?! Det är ni vuxna som är ansvariga för vad som sker i ert hus och vem som kommer in genom dörren!

Du säger att socialen inte är inblandad men om det du berättar stämmer så är det något som är allvarligt fel. Om ni inte förändrar detta kommer någon annan vuxen (lärare/granne) snart att anmäla er till socialtjänsten av oro för flickan.

• sextiotalist

Det verkar som att den flicka är lite för mycket än vad ni föräldrar just nu kan hantera, ta kontakt med BUP och be om tid, det kan vara en bakomliggande problematik som orsakar detta (brukar bli tydligare när flickor kommer in i tonåren) men behöver inte vara det.
    Är det en bakomliggande problematik, ju tidigare hon får hjälp och verktyg, desto bättre

• Sous

Det saknas ju massa bitar i din historia. Vad har ni gjort när ni får reda på att hon snattat, när hon stjäl pengar och sticker hemifrån? Varför tog du henne inte till hm för att lämna tillbaka det som stulits? Varför låter du henne ha äldre killar på rummet? Varför har ni ingen kontakt med bup om hon skär sig? Vad har ni och skolan kommit överens om för handlingsplan om det går dåligt där och hon skolkar?

Och hur kan ni låta en tolvåring bestämma att ni inte åker på semester? Det är ju bara att ta ungen i bilen och åka, skit samma om hon har packat.

• Muffinmamma
    gaptoothbitch skrev 2015-07-15 02:32:17 följande:

Okej, det är lätt att säga men du och din man måste verkligen sätta ned foten.

Om din dotter snattar så måste ni ta ett snack. Även om hon inte blivit tagen för en mascara så måste ni belysa att hon begår ett brott. Hon kan bli tagen, samt hur skulle hon själv känna om någon tog saker från henne?

Om du upptäcker stulna saker/kläder/smink så drar ni in hennes dator i en månad, eller tills beteendet upphör.

När du känner och får reda på att dottern snor pengar, ja då drar du in hennes telefon och så får hon gå runt med en billig nokia istället och se hur kul det är, tills snatteribeteendet upphört.

Om hennes betyg har sjunkit så får ni dra in all elektronik tills att hon har bättre betyg igen. Mina föräldrar ville att jag skulle få alla A och för att jag skulle uppnå det så drog dom in min dator och mina tv-spel. Gissa vem som gick ut med stipendium och A i nästan allt? Jo, jag!!

Något som är väldigt effektivt är också att ta med er dotter till ett härbärge. Om hennes betyg inte blir bättre så kommer hon hamna där bland de hemlösa och behöva leva på soppa och gå runt i skitiga kläder. Vill hon det? Nej, då får hon ta och rycka upp sig.

Sist men inte minst. Dra in kläder. Om hon inte sköter sig så får hon inga kläder om ni nu går ut och shoppar som jag och min morsa brukade göra.

Mycket effektivt.

Ps. Något som många föräldrar gör fel, är att dom säger att dom skall göra något, dra in telefon, dator etc, men så hotar dom bara med det, men vågar inte riktigt genomföra det. Var inte sån. va bestämd. Ni är inte elaka, ni räddar er dotter. Ni bryr er.

Lycka till!

Vi har pratat med henne om risken med snatteri och mascaran har jag tagit och lämnat tillbaka tillsammans med henne idag, då jag såg det som ett svar där nere. Jag har börjat ta saker från henne, som hennes smink och har bytt balsam och schampo mot ett billigt copp xtra schampoo, Jag har tagit hennes dator för länge sen. 

Jag ska köpa en 200 kronors telefon  imorgon om jag får tid och ge henne den.

Sen angående skolgången kommer jag att sitta med henne på varenda lektion. (Hon är totalt emot det, dels för att det är pinsamt) Så på så sätt för hon ett straff för att hon inte jobbar ordentligt på skolan.

Har aldrig tänkt på att ta med henne på något sånt. men har också sett att det finns föreläsningar där folk har gått från botten till toppen.

Det där sista kanske inte är så smart då hon kanske tar i stället eller?
  • Muffinmamma
    ophelia skrev 2015-07-15 09:29:14 följande:

Jag var själv en bråkig tonåring en period i min ungdom men 12 år är väldigt ung. Har ni försökt sitta ner och fråga henne varför hon beter sig på det här sättet, förklara att ni är oroliga och att familjen måste komma fram till en lösning. Hur beter sig de vänner hon umgås med? Har det hänt något i flickans liv som startade detta beteende. Och äldre män på rummet? Varför i herrans namn tillåter ni det?! Det är ni vuxna som är ansvariga för vad som sker i ert hus och vem som kommer in genom dörren!

Du säger att socialen inte är inblandad men om det du berättar stämmer så är det något som är allvarligt fel. Om ni inte förändrar detta kommer någon annan vuxen (lärare/granne) snart att anmäla er till socialtjänsten av oro för flickan.

Det som har hänt är att det har kommit en kompis som har triggat henne till detta. 
    Är lite orolig att förbjuda henne att umgås med den kompisen. 
    Får jag som föräldrer behandla mitt barn så? 

Hon är hemma klockan 15 från skolan och vi kommer hem 16 om vi jobbar, så hon är hemma 1 timma själv. Då har vi kommit och hon har blivit förvånad och den äldre killen kanske 16 år har sprungit ut och förbi oss. Så vi vet inte vem det är och då har vi sagt åt henne och vi har tjafsat och hållt på. Men hon har fortsatt ta hem killen och jag tror att det inte rör sig om äkta kärlek.
  • Regndamen

Då tycker jag att ni ska anmäla den här killen. Är han 16 år och har sex med en 12-åring är det olagligt.

• Muffinmamma
    Regndamen skrev 2015-07-16 16:56:25 följande:

Då tycker jag att ni ska anmäla den här killen. Är han 16 år och har sex med en 12-åring är det olagligt.

Har ingen aning om vem han är, vet bara hur han ser ut. 
    Men kan alltid säg till min dotter så då kommer hon nog lyssna.

och alla ni som har skrivit min dotters beteende har förändrats radikalt
    tack vare era tips. så det är inte några problem längre. men nu är det killen som håller på, så kan nog anmäla killen. för jag tror han kan följa efter henne alltså stalka.
  • Muffinmamma
    Regndamen skrev 2015-07-16 16:56:25 följande:

Har ingen aning om vem han är, vet bara hur han ser ut. 
    Men kan alltid säg till min dotter så då kommer hon nog lyssna.

och alla ni som har skrivit min dotters beteende har förändrats radikalt
    tack vare era tips. så det är inte några problem längre. men nu är det killen som håller på, så kan nog anmäla killen. för jag tror han kan följa efter henne alltså stalka.
Svar på tråden Min dotter glider i från familjen