• säkerhetförst

Hur lära sig spela piano mest effektivt?

Har införskaffat ett digitalpiano och lär mig just nu på egen hand och genom Youtube där jag bara pausar filmer och imiterar det som görs på filmerna. Tror dock inte att man lär sig piano så som sig bör göras på detta vis, men någon pianolärare har jag inte heller råd med.

Jag undrar därför om någon kan tipsa om någon onlineplattform med inspelade lektioner eller något bra häfte?

Det spelar ingen roll för mig om jag lär mig spela med noter eller ej, jag vill helt enkelt lära mig spela och hantera ett piano så att jag i framtiden någorlunda enkelt kan spela låtar jag hör och gillar på pianot.

• Svar på tråden Hur lära sig spela piano mest effektivt?
  • Ful Anka

Lärare eller inte gör inte så stor skillnad om du inte övar. Du ska först och främst tänka på tonart och tempo. Att kunna hålla ett givet tempo är nyckeln till att spela musik. Välj ut ett par enkla låtar och öva, öva, öva...

This is my life and I don't care
  • Zoja

Köp ett häfte som lär ut pianospel för nybörjare. Det är bara att googla så kommer det fram massvis med förslag.

• Nickelarsson

Jag kan spela piano hyfsat bra. Men har aldrig gått hos en pianolärare, dock en gitarrlärare så har lite teori därifrån. Det jag gjorde var att jag lärde mig alla grundackord genom att jag spelade med i musik som jag gillar (samtidigt som jag lyssnade på låten) , viktigt är att det inte är för avancerade ackord i början. Börja exempelvis med låtar som bara innehåller tre ackord. Du kan kompa oerhört många låtar om du bara kan ta Cdur Fdur och Gdur . Lägger du där till ett Amoll så kompa väldigt många mer.

Genom att du spelar "tillsammans" med den musik som du lyssnar så får du in en taktkänsla med. 

När du har lärt dig några ackord och byta mellan dessa kan du börja plocka melodier om du har någorlunda gehör. Mitt gehör var ganska bra i början. Men i dag har jag övat upp det så pass att jag kan spela en låt efter jag har hört den en, MAX två gånger. 

Men det absolut viktigaste i början är att ha roligt! Finns inget rätt och fel vad det gäller musik. Bara olika åsikter. 

Nackdelen med denna metod är att man inte lär sig spela efter noter. Men vad gör det? Brukar alltid vara mer känsla i låtarna när det är en som spelar på gehör. Låter ofta så opersonligt med musik som spelas efter noter, det är dock min åsikt!

Lycka till! 

• Krisscy

Hej

Jag rekomenderar varmt sidan instantpianogenius.com.
    Kostar ca 165kr/mån (19,95$) men jag tycker det är värt alla pengarna, är vad ca en vanlig privatlektion kostar om man har tur.

Bästa online-läraren jag har sett hittills och jag har lärt mig spela piano, bas och gitarr via internet så har sett mycket.

Han har 2 första videos uppe på youtube och man kan testa 30 dagar gratis så går att checka in bra inann man betalar.

Man kan till och med ladda ner alla hans lektionsvideos och studoiematerial om man är medlem, så man kan ju tekniskt sett ladda ner allt och sen gå ut samma månad.
    Han ber dock om att inte sprida/lägga upp hans material, vilket jag personligen inte gjort även fall jag skulle velat att det fanns tillgängligt till alla gratis för det är så bra undervisning.

Annars kan jag rekomendera min blogg musicsphere.bloggplatsen.se
    där jag länkar till dom bästa lära sig spela piano-videos på youtube.
    Än så länge mest lär dig spela låtar-videos.
    Mest för jag tycker instantpianogenius täcker allt annat.

Svar på tråden Hur lära sig spela piano mest effektivt?