• Anonym (Jag)

Fotvårtor på 5-åring - hur få bort?

Min 5-åring har totalt tre små fotvårtor som han högst sannolikt fått med sig från ett badhus där vi vistats mycket. De har suttit där i 2 månader nu och haft ungefär samma karaktär. Jag har behandlat med "vårtfri" från Apoteket ca en gång i veckan under denna tiden samt försökt hålla fötterna rena och fina (inte alltid lätt under sommarlovet när de badat i pool i trädgård, sprungit barfota ute etc :( Så fråga: hur länge får vårtor sitta innan man måste ta till andra mrtoderboch ev ringa hud? Det medlet jag har var dyrt och sades vara det mest effektiva medlet mot vårtor, men tycker inte det gör så stor skillnad!

• Svar på tråden Fotvårtor på 5-åring - hur få bort?
  • Anonym (fotvårta)

Jag är ingen expert men vill mig minnas någonting om att det tar längre tid för barn än vuxna att bli av med fotvårtor. Någonting om att deras immunförsvar mot vårtviruset måste byggas upp men att det sedan skyddar de i framtiden mot nya vårtor.

• Anonym (Vet)

Det gäller att ligga i. Fotbad varje kväll gör att mjuka upp, klippa bort kanterna med sax och sen vårtmedel på. Varje kväll.

• Anonym (M)

Hade fotvårtor som barn som läkaren "brände" bort på vårdcentralen. Kändes ingenting och de försvann effektivt efteråt. Har fått det en gång i vuxen ålder också och då höll jag på med penslande, fryste och plåster och grejer. Det tog väldigt lång tid att bli av med dem (ca ett år) och gjorde rejält ont också så jag skulle nog rekommendera att höra om VC kan göra nåt.

• Anonym (Vet)
    Anonym (M) skrev 2015-07-15 12:47:22 följande:

Hade fotvårtor som barn som läkaren "brände" bort på vårdcentralen. Kändes ingenting och de försvann effektivt efteråt. Har fått det en gång i vuxen ålder också och då höll jag på med penslande, fryste och plåster och grejer. Det tog väldigt lång tid att bli av med dem (ca ett år) och gjorde rejält ont också så jag skulle nog rekommendera att höra om VC kan göra nåt.

Det gör de inte numera.
  • Anonym (plusminusnoll)

En gång i veckan??? Då är det inte konstigt att vårtorna inte gått bort. Du måste pensla varje dag.

• Jespis

Vårtfri används bara en gång per vecka - och ÄR väldigt effektivt. Kämpa på!

• Anonym (plusminusnoll)
    Jespis skrev 2015-07-15 13:23:01 följande:

Vårtfri används bara en gång per vecka - och ÄR väldigt effektivt. Kämpa på!

Eller så använder man ett vårtmedel som penslas varje kväll och så är man av med vårtan efter en vecka-tio dagar. Men vill man hellre gå i flera månader med fortvårtor så går det ju såklart också bra
  • Jespis

Har testat frätande medel och gröpt i foten tills den blödde varje kväll - bara vårtan frodades. Med Vårtfri gjorde det inte ont och det var lätt att behandla (även på barn) och vårtan försvann efter några veckor. Vet vad jag väljer, alla gånger!

• Anonym (Jag)

Okej då är det envist just på barn. Jag kommer dock inte börja pilla och klippa i vårtan på min 5-åring, mer skada än nytta! Får köra på med vårtmedel en gång i veckan och se om det lägger sig om ett tag (det står en gång i veckan på förpackningen).

• Anonym (Samma)

Vi har samma problem på vår 4.5-åring.
    En vårta, ca 2 mm i diameter. Har penslat vårtfri en gång i veckan i ca två månader nu. Ser absolut ingen skillnad på den... Drygt :(

Svar på tråden Fotvårtor på 5-åring - hur få bort?