• Twilighthejhej

    Barnets kön vid inseminering

    Hade om några år tänkt inseminera mig då jag inte vill ha en man i livet men ändå ett barn. Jag hade helst velat ha en pojke och undrar hur man kan öka chanserna för att få en pojke vid inseminering. Har läst att man helst som kvinna ska få orgasm innan spermien förs in i slidan, men detta är ju lite svårt att uppnå vid provrörsbefruktning. Ni som har inseminerat er, vilket kön fick ni?

  • Svar på tråden Barnets kön vid inseminering
  • muffinsmagen

    Är det provrörsbefruktning alltså ivf eller insemination? Du nämner nämligen båda trots att det är helt olika saker

  • Twilighthejhej
    muffinsmagen skrev 2015-07-16 20:10:54 följande:

    Är det provrörsbefruktning alltså ivf eller insemination? Du nämner nämligen båda trots att det är helt olika saker


    jag menade insemination, råkade nog skriva fel
  • Twilighthejhej
    Tines skrev 2015-07-16 10:24:32 följande:

    Det är spermien som avgör könet, inte en ev orgasm.


    ja det förstår jag, men jag har också läst att chansen att få en pojke kan öka då man får en orgasm men detta kanske bara är propaganda :/
  • miamarina84
    muffinsmagen skrev 2015-07-16 20:10:54 följande:

    Är det provrörsbefruktning alltså ivf eller insemination? Du nämner nämligen båda trots att det är helt olika saker


    Vad är det för skillnad?
  • Loriyana

    Det är sperman som avgör könet. Det sägs att pojkspermier är snabbare men dör fortfare medan flickspermier simmar långsammare men håller sig vid liv längre. Så om man vill ha en pojke ska namn ha sex under ägglossningen och om man vill ha en flicka ska man ha sex några dagar innan ägglossning.

    Men det är klart att det finns undantag, och vet dessutom inte om detta är sant eller inte.

  • donerar

    Spermierna med Y-kromosom (pojkspermierna) är känsligare och dör snabbare än de med X-kromsom (flickspermierna), i gengäld simmar pojkspermierna snabbare.

    Man brukar prata om att stridspiloter, astronauter och andra som utsätts för höga g-krafter bara får döttrar eftersom deras pojkspermier helt enkelt inte klarar g-krafterna.

    Ett tips kanske kan vara att testa dig noga med ägglossningstest och bara inseminera dig på ägglossningsdagen, eftersom pojkspermierna simmar fram till äggledarna innan flickspermierna hinner dit.

    Jag vet inte om det skulle kunna fungera, men det är väl inte helt orimligt med tanke på vad som är känt om hur spermierna fungerar.

    Om man inseminerar sig någon dag innan man har sin ägglossning så kommer både pojk- och flickspermier att finnas i äggledarna och vänta på ägget. Dessutom dör pojkspermierna fortare vilket gör att chansen för att få en flicka ökar.

  • muffinsmagen

    Insemination är att man helt enkelt sprutar in spermier via vaginan med hjälp av slang eller liknande.

    Ivf eller då provrörsbefruktning innebär att man efter hormonbehandling plockar ut en mängd ägg från kvinnan och antingen tillsätter spermier i ett provrör och låter dem mötas. Efter ett antal celldelningar förs ett embryo in i livmodern i hopp om att det ska fästa och bli ett foster. Eller så för man in en spermie i ägget och hjälper till att befrukta och väbtar på celldelningen osv

Svar på tråden Barnets kön vid inseminering