• SaraÖhman

Trotsålder 2åring.

Hej allihopa!

Jag har en son på 2 och ett halvt år gammal. Han har alltid varit lugn och snäll, men nu har han blivit jättesvår :(. Skriker när han inte får som han vill, vill inte lyssna på mig mm. Men det är bara med mig han gör det och inte med pappan. Är det trotsåldern? Är det att vänta ut det? 

• Svar på tråden Trotsålder 2åring.
  • SmultronSöt

Har en 21 månaders som också började med detta beteende för typ 2 veckor sedan. Mest mot mig, ibland mot sin pappa men i princip aldrig mot andra. Han skriker rätt ut om saker inte går som han vill.

Här om dagen hade han sitt första "riktiga" vredesutbrott efter en lång dag utomhus, som kom när han insåg att han skulle duscha innan sängen... annars är dusch inga som helst problem utan det gör han varje dag och brukar gilla det. Men denna gången hade han ett hysteriskt utbrott i typ 15 minuter, skrek/grät/hulkade och slängde sig av och an när han var naken "med flit" på alla fyra på golvet fram och tillbaka genom lägenheten... somnade typ direkt då huvudet nuddade kudden efteråt så han var nog väldigt trött i och för sig.

Han är inte så bra på att prata än och säger mest enstaka ord och rappakalja, men jag tänker att en del av hans frustration och små utbrott kanske ger med sig allt eftersom han kan beskriva varför han blir arg/ledsen/frustrerad eller vad han vill och menar... Nu verkar han ofta bli frustrerad när det inte blir som han vill och vi inte kan "läsa av" vad han vill. 

Svar på tråden Trotsålder 2åring.