• Anonym (orolig)

Hur bokar man tåg?

OK, för det första låter jag nog vääldigt trögfattad nu men det är tyvärr så.
    Jag har bott utomlands väldigt länge och ska nu besöka Sverige igen och då kommer jag behöva åka 3 timmar med tåget. Kommer ha med mig 2 barn, en 6-åring och en 5-månaders, därför är jag mycket osäker och oroar mig för hur det kommer gå.

Tåget (SJ Regional) har jag redan bokat, men först nu inser jag att det är utan platsreservation. Hur funkar det då? Kliver vi på och sätter oss där det finns plats? Kommer vi få stå hela resan om det inte finns platser? Kan jag ändra det nu i efterhand och reservera platser?

Jag bokade min resa på Öresundstågs hemsida. Kan det uppstå problem med min bokning eftersom jag inte bokat det på SJ:s hemsida?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur bokar man tåg?
  • Tokfrans

NI sätter er där de finns plats tills de kommer någon som ska sitta där, annars i värsta fall så får ni stå upp, eller sitta vid gångarna.

Går de inte boka om? eller ringa in och fixa platser, du har väl "kvitto-nummret"?
    Bästaär att ringa in och få rätt svar än att kolla här egentligen då men aa, hoppas att de löser sig och går bra.

• Anonym (orolig)

Jaha ok. Men brukar tåg bli överfulla så man inte hittar någon plats o sitta? Jag menar, kan det komma o blir fler passagerare än sittplatser på tåget?

Jag ska ringa SJ imorgon och fråga men om det inte går att boka plats nu i efterhand kommer jag oroa mig hela resan. Speciellt eftersom jag reser som enda vuxen med 2 barn..
    Kanske dumt o resa utan platsreservation när man har med barn och barnvagn.

Förresten, om jag köpt resan på öresundstågs hemsida, kan jag ändå ringa till SJ och fråga?

Ush jag märker ju hur trög jag låter, skulle helst behöva någon som hjälper mig på tåget steg för steg...:D:D

• Houdini

Ska du åka från Köpenhamn eller Malmö lär du behöva platsbiljett om du vill vara säker på att få sitta. Då man dom resenär i region skåne kan använda öresundstågen som pågatåg.

Men det är inget tvång. Och det ska bokas i samband med köp av biljett.

• Julia1245

Jag antar att du landar på Kastrup och därifrån brukar det vara smockat på tåget, med mycket resväskor och folk i gångarna. Bäst plats får ni nog i en av "cykelvagnarna" där det finns mycket golvyta så man får plats att stå/sitta (det är stolar längs väggarna där också). Efter Malmö eller Lund bör det klara upp sig lite så ni kan få sittplatser.

• Anonym (orolig)

Nej, jag åker från Växjö till Göteborg. Någon som vet hur det brukar vara där?
    Jättetacksam för alla svar.

• viseversa

Ja är tåget fullt och ni inte har beställda platser får ni stå. Finns det platser får ni vara beredda på att flytta på er hela tiden när ev den som bokat dom platserna stiger på och kommer och kör bort er. Med barn ska man ALLTID ha bokade platser. Tror du kan boka i efterhand. Se bra till att det är samma tåg samma tid samma sträcka mm. Annars blir det svårt.

• viseversa
    Tokfrans skrev 2015-07-15 23:54:33 följande:

NI sätter er där de finns plats tills de kommer någon som ska sitta där, annars i värsta fall så får ni stå upp, eller sitta vid gångarna.

Går de inte boka om? eller ringa in och fixa platser, du har väl "kvitto-nummret"?
    Bästaär att ringa in och få rätt svar än att kolla här egentligen då men aa, hoppas att de löser sig och går bra.

Ja ts jag skulle ringa sj och fråga. Kanske dom kan boka åt dig så det blir rätt.
  • viseversa
    Tokfrans skrev 2015-07-15 23:54:33 följande:

Åkte hem från Dalarna förra veckan. När vi klev på 2 vuxna och två barn(egentligen skulle vi haft 4 barn med oss men dom två äldsta fick åka bil med farmor och farfar) när vi kom på var alla våra platser upptagna. Dom två första flyttade sig på en gång utan problem.

Men påen plats vid fönstret satt en tant och hon hade sin väska på den andra. Hon flyttade sig INTE fast vi sa att det var våra platser. Bara glodde surt på oss.

Tillsist när vi sagt till IGEN suckade hon HÖGT och med arga och irriterade rörelser flyttade hon på sig.

Vad trodde hon liksom? Att jag/min sambo och ett av barnen skulle STÅ i två timmar för hennes skull? Trots att vi BETALAT för att få sitta?

Man träffar alltid på såna människor. Sen stod hon demonstrativt i närheten av oss och stirrade argt. Knäppa jävla kärring. Haha
  • sextiotalist
    viseversa skrev 2015-07-16 07:56:28 följande:

Ja är tåget fullt och ni inte har beställda platser får ni stå. Finns det platser får ni vara beredda på att flytta på er hela tiden när ev den som bokat dom platserna stiger på och kommer och kör bort er. Med barn ska man ALLTID ha bokade platser. Tror du kan boka i efterhand. Se bra till att det är samma tåg samma tid samma sträcka mm. Annars blir det svårt.

Oj det visste jag inte, jag bokar aldrig plats på Öresundståge, även när grabben var liten gjorde jag inte det.

Men det kan bero på att jag är van vid Stockholms lokaltrafik där man ofta stod.
  • viseversa
    sextiotalist skrev 2015-07-16 08:25:30 följande:
    Oj det visste jag inte, jag bokar aldrig plats på Öresundståge, även när grabben var liten gjorde jag inte det.

Men det kan bero på att jag är van vid Stockholms lokaltrafik där man ofta stod.
    Haha man måste inte boka platser såklart även om man har barn. Men det underlättar ju en hel del om tåget skulle vara fullt. Man kan ju åka tåg även fast man inte har en bokad plats. Men inte kul att stå i flera timmar med barn. Deras biljetter är ofta väldigt billiga. 5:- kostade det förra gången för barnens platser.
  • sextiotalist
    viseversa skrev 2015-07-16 08:30:13 följande:

Haha man måste inte boka platser såklart även om man har barn. Men det underlättar ju en hel del om tåget skulle vara fullt. Man kan ju åka tåg även fast man inte har en bokad plats. Men inte kul att stå i flera timmar med barn. Deras biljetter är ofta väldigt billiga. 5:- kostade det förra gången för barnens platser.

Ska man boka platsbiljett så kan man inte betala med jojo-kortet och då blir det ingen endast fem kronor mer eftersom man betalar 20% lägre pris när man åker med jojokort
  • Tokfrans
    viseversa skrev 2015-07-16 08:23:42 följande:
    Åkte hem från Dalarna förra veckan. När vi klev på 2 vuxna och två barn(egentligen skulle vi haft 4 barn med oss men dom två äldsta fick åka bil med farmor och farfar) när vi kom på var alla våra platser upptagna. Dom två första flyttade sig på en gång utan problem.

Men påen plats vid fönstret satt en tant och hon hade sin väska på den andra. Hon flyttade sig INTE fast vi sa att det var våra platser. Bara glodde surt på oss.

Tillsist när vi sagt till IGEN suckade hon HÖGT och med arga och irriterade rörelser flyttade hon på sig.

Vad trodde hon liksom? Att jag/min sambo och ett av barnen skulle STÅ i två timmar för hennes skull? Trots att vi BETALAT för att få sitta?

Man träffar alltid på såna människor. Sen stod hon demonstrativt i närheten av oss och stirrade argt. Knäppa jävla kärring. Haha
    hahaha jävla tanter, förlåt men vissa tror att man ska behandla dom som kungar och drottningar...

Har man betalat för de så klart som fan man ska sitta på sina platser. Hatar sånt jävla jidder.
  • viseversa
    sextiotalist skrev 2015-07-16 08:35:48 följande:
    Ska man boka platsbiljett så kan man inte betala med jojo-kortet och då blir det ingen endast fem kronor mer eftersom man betalar 20% lägre pris när man åker med jojokort
    Jaha? Vi har inte betalat på det viset så jag vet inte.. Vad ville du ha sagt?
  • sextiotalist
    viseversa skrev 2015-07-16 13:23:19 följande:

Jaha? Vi har inte betalat på det viset så jag vet inte.. Vad ville du ha sagt?

Att det är inte vanligt med platsbokningar på Öresundstågen
  • viseversa
    sextiotalist skrev 2015-07-16 14:28:17 följande:
    Att det är inte vanligt med platsbokningar på Öresundstågen
    Nej. Kanske det. Men om man kan boka plats kanske man ska göra det för att vara säker på att få sitta. Eller så chansar man. Jag menar man får ju åka utan platsbiljett liksom.
Svar på tråden Hur bokar man tåg?