Hjälp, mannen vägrar samarbeta skilsmässa
Jag och min man är överens om att skiljas sedan flera månader tillbaka, men han vägrade skriva på skilsmässopapprena. Så jag gjorde det själv, en ansökan om stämning ang. äktenskapsskillnad. Han fick hem dessa för delgivning som skulle skrivas på inom två veckor, men han skriver inte på detta heller. Vad händer då? Vi har inga barn men jag har förstått att han kan kräva betänketid på 6 mån och jag är rädd att han kommer göra det för att jävlas. Trots att vi är överens om att skiljas. Och vad händer då rent ekonomiskt?
Den andra problemet är att han inte vill göra en bodelning. Kan jag tvinga fram en sån? Har läst att tingsrätten kan utse bodelningsförrättare men antar att det tar lång tid innan det blir klart. Jag har flyttat från huset, han bor kvar men kan inte bestämma sig för om han ska ha kvar huset eller ej, trots att han haft flera månader på sig att bestämma sig. Jag vill att vi säljer eller han tar över, men han förhalar det. Är jag skyldig att betala för huset trots att jag har en egen hyra att betala, bara för att han vägrar ta beslut om att ta över huset/sälja? Hur länge kan han förhala det här?
Dessutom kan han inte hålla i pengar och så länge vi är gifta är jag väl medansvarig för hans ekonomi?
Är orolig över min ekonomiska situation nu, om jag blir fast med hus och lån för att han vägrar bestämma hur han vill ha det. Vill ju bara få igenom skilsmässan, få allt praktiskt klart och gå vidare med mitt liv.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-16 08:30
Någon som vet vad det kostar att ta hjälp av jurist i ett sådant här fall?