• Vyssanlull

Hjälp, mannen vägrar samarbeta skilsmässa

Jag och min man är överens om att skiljas sedan flera månader tillbaka, men han vägrade skriva på skilsmässopapprena. Så jag gjorde det själv, en ansökan om stämning ang. äktenskapsskillnad. Han fick hem dessa för delgivning som skulle skrivas på inom två veckor, men han skriver inte på detta heller. Vad händer då? Vi har inga barn men jag har förstått att han kan kräva betänketid på 6 mån och jag är rädd att han kommer göra det för att jävlas. Trots att vi är överens om att skiljas. Och vad händer då rent ekonomiskt?
    Den andra problemet är att han inte vill göra en bodelning. Kan jag tvinga fram en sån? Har läst att tingsrätten kan utse bodelningsförrättare men antar att det tar lång tid innan det blir klart. Jag har flyttat från huset, han bor kvar men kan inte bestämma sig för om han ska ha kvar huset eller ej, trots att han haft flera månader på sig att bestämma sig. Jag vill att vi säljer eller han tar över, men han förhalar det. Är jag skyldig att betala för huset trots att jag har en egen hyra att betala, bara för att han vägrar ta beslut om att ta över huset/sälja? Hur länge kan han förhala det här?
    Dessutom kan han inte hålla i pengar och så länge vi är gifta är jag väl medansvarig för hans ekonomi?
    Är orolig över min ekonomiska situation nu, om jag blir fast med hus och lån för att han vägrar bestämma hur han vill ha det. Vill ju bara få igenom skilsmässan, få allt praktiskt klart och gå vidare med mitt liv. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-16 08:30
    Någon som vet vad det kostar att ta hjälp av jurist i ett sådant här fall?

• Svar på tråden Hjälp, mannen vägrar samarbeta skilsmässa
  • Nerfherder

Vänta lite nu, han måste inte skriva under något alls för att skilsmässan ska gå igenom. Däremot om ni har barn blir det 6 mån väntetid.

• Vyssanlull
    Nerfherder skrev 2015-07-16 08:32:15 följande:

Vänta lite nu, han måste inte skriva under något alls för att skilsmässan ska gå igenom. Däremot om ni har barn blir det 6 mån väntetid.

Är det så? Har läst o läst och tycker mig förstått att om han inte är överens kan han kräva betänketid på 6 mån. Hoppas du har rätt!!
  • Nerfherder

Glömde klippa ur det viktigaste:

Om ni inte är överens - använd blanketten ?Ansökan om stämning angående äktenskapsskillnad? eller ?Ansökan om stämning angående upplösning av registrerat partnerskap?. Kontakta tingsrätten om du är osäker på hur du ska fylla i blanketten. - See more at: www.domstol.se/Familj/Skilsmassa/

Detta är kopierat från Sveriges domstolars hemsida. Står inget om 6 mån betänketid där. Det där med att blanketten ska skickas in inom 14 dagar var också konstigt...

• Vyssanlull
    Nerfherder skrev 2015-07-16 08:57:51 följande:

Glömde klippa ur det viktigaste:

Om ni inte är överens - använd blanketten ?Ansökan om stämning angående äktenskapsskillnad? eller ?Ansökan om stämning angående upplösning av registrerat partnerskap?. Kontakta tingsrätten om du är osäker på hur du ska fylla i blanketten. - See more at: www.domstol.se/Familj/Skilsmassa/

Detta är kopierat från Sveriges domstolars hemsida. Står inget om 6 mån betänketid där. Det där med att blanketten ska skickas in inom 14 dagar var också konstigt...

Det stor på delgivningen han fick hem att den skulle tillbaka inom 14 dagar. Detta med betänketid hittar jag på många ställen där det står om vad som händer ifall bara den ena parten vill skiljas. Men det visar sig, det viktigaste är egentligen vad som händer under betänketiden rent ekonomiskt, samt om jag kan göra en bodelning innan skilsmässan är klart, och då hur men tanke på att han vägrar samarbeta...
  • Långbenopluto

Du måste kräva bodelning omedelbart!

Du är skyldig att hjälpa till med huset så länge ni är gift och du står med på huset.

• Vyssanlull
    Tines skrev 2015-07-16 09:04:22 följande:

Du måste kräva bodelning omedelbart!

Du är skyldig att hjälpa till med huset så länge ni är gift och du står med på huset.

Hur kräver jag bodelning? Via domstolen verkar det ta en evinnerlig tid... Kan jag via bodelning kräva att han tar över huset eller att vi säljer?
    Tas det ingen hänsyn till om jag har egen hyra som är ganska hög om jag ska betala för hans boende?
  • Nerfherder
    Vyssanlull skrev 2015-07-16 09:10:47 följande:
    Hur kräver jag bodelning? Via domstolen verkar det ta en evinnerlig tid... Kan jag via bodelning kräva att han tar över huset eller att vi säljer?
    Tas det ingen hänsyn till om jag har egen hyra som är ganska hög om jag ska betala för hans boende?
    En fråga till, är det alltså han som har skött allt i er skilsmässa hitills, beställt papper osv?
  • Vyssanlull

Nej tvärtom, jag har skött allt. Han säger att han vill skiljas men samarbetar inte alls. 

• Kriya

Tycker att du ska anlita en jurist som hjälper dig tvinga fram bodelning, då jag gissar att det står betydande värden på spel. Den som bor i villan ska betala kostnaderna. Dock uppstår ibland problem om personen inte betalar för lån osv, man vill ju inte få plump i kreditvärdigheten. De pengar som du lägger ut för hans boende kan du kräva att få ut i bodelningslikvid.

• lillis ed

Betänketid blir det om han bestrider att han vill skiljas. Jag har jobbat på domstol och en enskild stämning där ena parten har stämt den andra på skilsmässa och den andra inte vill skiljas så blir det 6 månaders betänketid. Med stämningen har han fått med ett delgivningskvitto.Om han inte skriver under delgivningskvittot och skickar tillbaka inom 14 dagar så gör man först en påminnelse och skickar ut ett nytt delgivningskvitto som han har 7 dagar på sig att skriva under och skicka tillbaka. Därefter gör man försök att få tag personen via telefon, via anhöriga o.s.v. om man inte fått personen delgiven.

I allra sista fall om man absolut inte kan få tag i personen kan man anlita ett företag eller polisen för stämningsmannadelgivning men det kostar en hyfsad slant för domstolen så det är i sista hand. Vid en stämningsmannadelgivning åker personal från företaget eller polisen ut och letar rätt på personen och får honom i det här fallet att skriva under papprena. Sen skickar polisen in det till domstolen.

Från det att man blivit delgiven så har man en viss tid på sig att meddela sin i inställning till stämningen.

Om det blir betänketid så kan man begära att fullfölja skilsmässan när betänketiden gått ut. Betänketiden börjar löpa från den dagen man blivit delgiven och det brukar stå vilket som är det tidigaste datumet som man kan begära skilsmässa när betänketiden går ut när man får hem en underrättelse om att beslut om betänketid har fattats av domstolen.

Svar på tråden Hjälp, mannen vägrar samarbeta skilsmässa