• Anonym (?)

Blivit smalare utan att gå ner i vikt, hur är det möjligt?

Jag äter enligt ett kostschema och tränar (springer, så endast kondition) varje dag. Har lyckats gå ner 5 kg på detta, men de senaste 3 veckorna har jag stått helt still trots att jag minskat kaloriintaget ännu mer eftersom min energibalans ändrats sedan jag minskade i vikt. Ändå har jag stått still. Jag ligger på ett energiunderskott på 600 kcal/dag samt att jag tränar vilket jag inte räknar in i det.

Tyckte attdet var konstigt att jag låg på samma vikt fortfarande eftersom jag är uppenbart smalare. Jag började därför prova lite kläder jag har hemma som jag inte kunde ha för 3 veckor sedan, bara för att jämföra. Det visar sig att ett par jeans är lätta att knäppa nu, innan fick jag inte ens igen dem. Har även minskat en HEL BH-kupa!!! Magen har tightat till sig. Har fått kommentarer från pojkvännen också, han trodde att jag hade rasat flera kilo och blev väldigt förvånad när jag sa att jag ligger kvar på samma vikt. Hur är det ens möjligt?! Jag vet ju att man inte bygger muskler av att springa (konditionsträna) och i synnerhet om man ligger på underskott. Men varför ändrar jag storlek då? Kan man bli tightare utan att bygga muskler?

• Svar på tråden Blivit smalare utan att gå ner i vikt, hur är det möjligt?
  • Anonym (?)

Nu glömde jag ju faktiskt att jag springer med vikter, totalt +5 kg. Det kanske blir lite styrketräningsmoment av det hela ändå? Fast jag ligger ju fortfarande på underskott... Hm? Det är ett mysterium för mig. Jag är helt säker på att jag inte har ätit något annat som jag inte räknat med, för jag följer mitt schema slaviskt.

• Anonym (Muskler)

För att muskler väger mer än fett. För övrigt låter det inte riktigt hälsosamt det du håller på med. Lugna ner dig lite så att du inte fastnar i en ätstörningsproblematik!

• Anonym (droppen)

Din kropp har tappat vätska.

• Anonym (?)
    Anonym (droppen) skrev 2015-07-16 12:35:57 följande:

Din kropp har tappat vätska.

Vätska väger ju också, så hur tänkte du nu? Eventuellt att jag skulle ha lagt på mig vätska nu eftersom jag inte gått ner i vikt men ändå märker skillnad på kläder. Fast det låter ju inte heller som någon rimlig förklaring tycker jag.
  • Anonym (?)
    Anonym (Muskler) skrev 2015-07-16 10:34:38 följande:

För att muskler väger mer än fett. För övrigt låter det inte riktigt hälsosamt det du håller på med. Lugna ner dig lite så att du inte fastnar i en ätstörningsproblematik!

Jag fattar dock inte hur jag ska kunna lägga på mig muskler av den träning jag ägnar mig åt och när jag dessutom ligger på underskott.
Svar på tråden Blivit smalare utan att gå ner i vikt, hur är det möjligt?