• Äldre 16 Jul 22:13
    1014 visningar
    1 svar
    1
    1014

    Dömd för brott - migrationsverket

    Hej!

    Jag och min man är gifta men han bor inte i Sverige. Nu håller vi på med ansökan om att han ska flytta hit och nu ska jag fylla i blanketten "flytta till mig".

    Jag finns inte med i belastningsregistret längre och därför känner jag inte för att svara på frågan "om jag någonsin dömts för brott". Det är även det enda brottet jag har gjort i mitt liv som råka vara ringa narkotikabrott. Jag är dock rädd om de kommer kolla som de säger att de kan i "polisens register" (menar de belastningsregister?) som i sin tur leder till avslag om de vet att jag uppsåtligen ljugit kring den frågan.

    Jag är jätte kluven. Är både rädd om jag säger sanningen som kommer leda till avslag samtidigt rädd för att ljuga som också kommer leda till avslag.

    Vad bör jag göra? Kan någon från Migrationsverket svara på detta? Har någon erfarenhet av detta?

    Snälla hjälp mig ????

  • Svar på tråden Dömd för brott - migrationsverket
  • Äldre 20 Jul 22:32
    #1
    +1

    Jag tycker du ska svara ärlig då frågan ändock är om du någonsin dömts för brott. Beskriv vad, hur länge sen, dina tankar om det nu etc. Ge förklaring helt enkelt. Just ringa narkotikabrott, samt att det skett för längesedan tror jag ej skulle påverka. Bättre att vara ärlig.

    Lycka till! :)

Svar på tråden Dömd för brott - migrationsverket