• Hanna333

Prednisolon

Ju mer jag läser om immunologiska problem i samband med infertilitet, desto mer tänker jag att det kan vara vårt problem. Min fru är aldrig sjuk och vi har 3 misslyckade ivf-behandlingar +massa inseminationer som inte lyckats. Provade Prednisolon förut men tror att vi körde för klen dos.

Vad har ni andra för erfarenheter av detta läkemedel? Vilken dos? Läste på en sida att man kan ta 15-25 mg. Vi ska på fertilitetsundersökning i Uleåborg snart där man kanske kan be dem ta tester på immunförsvaret.

• Svar på tråden Prednisolon
  • Snusann

Hej!

Så tråkigt att ni inte fått några svar här. Jag har inget svar att ge er heller men jag har en önskan. Jag har haft 9 missfall och kämpar för att få ett önskat barn. Jag har nästan lyckats övertyga min läkare om att få pröva att ta prednisolon. Men hon vill ha kontakt med någon läkare som har skrivit ut prednisolon till ngra för att veta vilken dos osv. Skulle ni kunna ge mig ert namn och arbetsställe på den läkare som skrev ut prednisolon till er så min läkare kan ta en kontakt med den? Ni får gärna skriva i ett Pm om ni vill.
    Jag vore jättetacksam och jag inser att det är en märklig fråga till er!

Jag har aldrig blivit testad för immunologiska problem utan mer på olika sjukdomar, typ reumatiska och autoimmuna.

Jag ösnkar dig och din fru fortsatt lycka till i er kamp!

Hälsning Susanne

• Zinfandel

Jag är övertygad om att man i framtiden kommer att sätta in kortison vid samtliga IVF-behandlingar och förhoppningsvis redan långt innan så behöver inte alla ens IVF. Har man provat ett tag så ta det direkt, det är lösningen för de flesta! Har man immunologiska/inflammatoriska åkommor så är en dos på +20 mg att rekommendera. Tänk på att aldrig sluta tvärt med kortison, det är viktiga med en försiktig nedtrappning så att ens egen kortisolproduktion kommer igång ordentligt. Lycka till!

• shivalilla

Jag skulle vilja råda Susanne att kolla med Falun, jag vet inte om de ger kortison, men de ger intralipider mot immunologiska problem och verkar öppna för alternativ till skillnad från andra kliniker. Jag fick kortison i Malmö efter att ha bett om det,  men det var bara 0,5 mg så det var ju totalt meningslöst, fast det fattade jag ju inte då...

• Snusann
    shivalilla skrev 2015-09-03 21:53:41 följande:

Jag skulle vilja råda Susanne att kolla med Falun, jag vet inte om de ger kortison, men de ger intralipider mot immunologiska problem och verkar öppna för alternativ till skillnad från andra kliniker. Jag fick kortison i Malmö efter att ha bett om det,  men det var bara 0,5 mg så det var ju totalt meningslöst, fast det fattade jag ju inte då...

Tack för tipset! Falun? Klinik?
  • Vallmo78

Hej! Intressant tråd så jag hoppar in:) jag håller tummarna för trådstartare och snusann. Jag har försökt att få prednisolon utskriven på CVL kliniken Uppsala som vi tänkte börja på och det var tvärt nej! Funderar byta klinik till Falun. Skriver de ut utan några utredningar? Eller hur går det till?

• Zinfandel
    Vallmo78 skrev 2015-09-08 18:13:50 följande:

Hej! Intressant tråd så jag hoppar in:) jag håller tummarna för trådstartare och snusann. Jag har försökt att få prednisolon utskriven på CVL kliniken Uppsala som vi tänkte börja på och det var tvärt nej! Funderar byta klinik till Falun. Skriver de ut utan några utredningar? Eller hur går det till?

Byt klinik - du är kund - ställ krav! Det finns massor med studier om kortison och lyckade graviditeter efter långvarig infertilitet/mf som du kan ta med dig. Lycka till {#emotions_dlg.flower}
  • Vallmo78

[quote=75732409][quote-nick]Zinfandel skrev 2015-09-08 19:19:44 följande:[/quote-nick]Byt klinik - du är kund - ställ krav! Det finns massor med studier om kortison och lyckade graviditeter efter långvarig infertilitet/mf som du kan ta med dig. Lycka till [/

Tack Zinfandel! Du har helt rätt! Man är så mesig...Grejen är att jag har nu fixat tabletterna ( genom en bekant) men vet inte dosering. Vad är det vanliga dosen?

• Snusann
    Zinfandel skrev 2015-09-08 19:19:44 följande:

Byt klinik - du är kund - ställ krav! Det finns massor med studier om kortison och lyckade graviditeter efter långvarig infertilitet/mf som du kan ta med dig. Lycka till 

Vad är det för studier? Sådan info vore toppen att visa för min läkare!
  • Zinfandel

Vallmo: det beror ju på dina åkommor & värden, finns inget samma för alla.

Snusann: det finns massor, här finns ett par stycken men det finns med all sannolikhet ännu nyare.
    www.fertilitetsguiden.com/atgarder/lakemedek.php

Läs, läs, läs. Kunskap är makt. Ju mer ni kan och kan argumentera för, desto bättre hjälp kan ni få.

Svar på tråden Prednisolon