• Jasgra

    Pepticate

    Heej. Någon med erfarenhet på denna produkten. Vi har i 4 veckor använt pepticate och lillen avskyr smaken och därför blir det gnälliga måltider men även blivit väldigt gasig och förstoppad av den. Hur har era barn reagerat på pepticate? Funderar på att prova Nan igen och se skillnaden. Förvirrad

  • Svar på tråden Pepticate
  • minerva123

    Vår äldsta åt Pepticate utan problem, däremot avskydde han Althera. Så mitt råd är att testa en annan mjölkfri ersättning (Althera, Nutramigen)! Är ert barn konstaterat mjölkallergisk? Då är ju Nan inte bra. Sedan finns det ju barn som det inte räcker att mjölkproteinet är spjälkat på, utan ersättningen måste vara helt mjölkfri (t ex Neocate). Men du har förhoppningsvis kontakt med en läkare som kan hjälpa er med sådant?

  • The Fugly

    Bevarat få pröva annan mjölkfri ersättning om barnet behöver det. Alla mjölkfria funkar inte för alla. Misstänks mp-allergi tycker jag inte ni ska gå tillbaka till NAN utan att testa en annan mjölkfri.

  • Jasgra

    Jo enligt bvc så fick vi råd att testa pepticate men de var ju inte nån direkt kontroll utan vi misstänket att hon är allergisk. Hur vet man med hundra att hon egentligen är det?

  • fluu

    Dottern vägrade. Vi försökte visserligen inte så mycket heller eftersom jag ammade.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • tikki masala

    Min son äter också pepticate. det var inte lätt att få honom att börja äta den. vi fick däremot tips om att prova lägga i lite florsocker så det blir lite sötare och fasa ut det. det funkade (han åt inte mycket i början men nu äter han hela måltider utan florsocker i)

  • FrauCasio

    Mitt barn åt och fortfarande äter Pepticate och älskar det,. Inga problem heller av det. Du kan använda det i matlagningen också.

  • FrauCasio
    Jasgra skrev 2015-07-18 12:43:48 följande:

    Jo enligt bvc så fick vi råd att testa pepticate men de var ju inte nån direkt kontroll utan vi misstänket att hon är allergisk. Hur vet man med hundra att hon egentligen är det?


    Ni träffar en allergiläkare som tar blodprov. Så gjorde vi. Sedan har de skalor i var barnet hamnar enligt blodprovet. Vårt barn hamnade i grupp två fast ned bara typ 0,5 marginal. Tror barert hade 11,3 och gränsen var typ 10, mins ej exakt men där ungefär. Skalan går från 0,3 till 100.
  • minerva123
    Jasgra skrev 2015-07-18 12:43:48 följande:

    Jo enligt bvc så fick vi råd att testa pepticate men de var ju inte nån direkt kontroll utan vi misstänket att hon är allergisk. Hur vet man med hundra att hon egentligen är det?


    Man kan få svar via blodprov, men ett normalt blodprov utesluter inte allergi, särskilt inte om barnet är under 1 år. Som exempel är vår äldsta allergisk mot både mjölkprotein och ägg. Blodprovet visade mjölkallergi, men var normalt för ägg. Dock får han diarréer och kliande utslag så fort han äter ägg - med andra ord är han allergisk mot ägg. Varken ägg eller mjölk gav någon reaktion på pricktestet. Så man får helt enkelt sluta med det livsmedel man tror barnet är allergiskt mot, utvärdera och se om det gör någon skillnad och sedan börja med livsmedlet igen och se om det blir någon reaktion. (Har barnet fått en allvarlig allergisk reaktion med andnöd, svullnad eller liknande ska man ju förstås inte testa det igen).
  • FrauCasio
    minerva123 skrev 2015-07-18 21:39:31 följande:

    Man kan få svar via blodprov, men ett normalt blodprov utesluter inte allergi, särskilt inte om barnet är under 1 år. Som exempel är vår äldsta allergisk mot både mjölkprotein och ägg. Blodprovet visade mjölkallergi, men var normalt för ägg. Dock får han diarréer och kliande utslag så fort han äter ägg - med andra ord är han allergisk mot ägg. Varken ägg eller mjölk gav någon reaktion på pricktestet. Så man får helt enkelt sluta med det livsmedel man tror barnet är allergiskt mot, utvärdera och se om det gör någon skillnad och sedan börja med livsmedlet igen och se om det blir någon reaktion. (Har barnet fått en allvarlig allergisk reaktion med andnöd, svullnad eller liknande ska man ju förstås inte testa det igen).


    Mitt barn konstaterades både mjölkproteinallergi och äggallergi (vilka brukar gå hand i hand) genom blodoprov, ej pricktest. Barnet var då under året. Nu är barnet nästan 2 år och vi väntar på läkartid så blodprov tas igen för att se var på skalan allergin ligger. Den har sänkts på båda sen förra testerna. Hoppas de försvinner helt.
  • minerva123
    FrauCasio skrev 2015-07-18 23:56:04 följande:

    Mitt barn konstaterades både mjölkproteinallergi och äggallergi (vilka brukar gå hand i hand) genom blodoprov, ej pricktest. Barnet var då under året. Nu är barnet nästan 2 år och vi väntar på läkartid så blodprov tas igen för att se var på skalan allergin ligger. Den har sänkts på båda sen förra testerna. Hoppas de försvinner helt.


    Ja, visst kan även barn under 1 år få stegrade blodprover! Men det är viktigt att veta att normala blodprover hos barn inte utesluter allergi, utan många gånger är det kroppens reaktion på födoämnet man får gå på. Vår äldsta hade ju t ex stegrade blodprover för mjölkprotein vid 10 månaders ålder (men som sagt normalt för ägg trots allergi). Hoppas allergin växer bort helt hos er snart!
  • The Fugly
    minerva123 skrev 2015-07-19 04:54:15 följande:
    Ja, visst kan även barn under 1 år få stegrade blodprover! Men det är viktigt att veta att normala blodprover hos barn inte utesluter allergi, utan många gånger är det kroppens reaktion på födoämnet man får gå på. Vår äldsta hade ju t ex stegrade blodprover för mjölkprotein vid 10 månaders ålder (men som sagt normalt för ägg trots allergi). Hoppas allergin växer bort helt hos er snart!
  • Dijon

    Vi fick då inte ta några prover, men så var dottern bara 1 månad när hon hade blod i bajset så jag skulle utesluta mjölkprotein (ammar) . Nu vid ett som hon snart är kommer vi provocera och se, har dock hänt att jag fått i mig mjölkprotein under året och även hon via mat (såklart inte med mening) och hon har inte reagerat. Hoppas på att det är borta eller aldrig var allergi.

  • FrauCasio
    minerva123 skrev 2015-07-19 04:54:15 följande:

    Ja, visst kan även barn under 1 år få stegrade blodprover! Men det är viktigt att veta att normala blodprover hos barn inte utesluter allergi, utan många gånger är det kroppens reaktion på födoämnet man får gå på. Vår äldsta hade ju t ex stegrade blodprover för mjölkprotein vid 10 månaders ålder (men som sagt normalt för ägg trots allergi). Hoppas allergin växer bort helt hos er snart!


    Tusen tack, det hoppas jag också.

    Jo jag förstår att blodprover inte behöver visa allergi. Villembara påpeka att man kan få blodprov som då i vårt fall visade på både mjölkproteinallergi och äggallergi.

    Givetvis ska man undvika
  • Jasgra

    Tack till er alla för era svar, vi provade neocate men det blev flickan jätte hård av och bajsade var 3-4 dag med hjälp av microlax så vi bytte tillbaka till pepticate igen och nu går det bättre. Hon äter dom vanligt och är pigg och glad. :)

Svar på tråden Pepticate