• DenNamnbitne

Namn som förtjänar en återkomst - Dags för namnrenässans - Gossar

Här har jag samlat lite namn på gossar som inte är vanliga att ge på spädbarn idag. Således kanske somliga inte ser en bebis i namnet vid första anblick. Vill man för övrigt ge ett barn ett bebisnamn föreslår jag: Bubbis, Pluttan och Sötis! 

Nåväl, det har gått en tid sedan dessa namns storhetstid och jag hävdar bestämt att det är dags att väcka upp dem på nytt. De är alldeles för vackra, ståtliga och utomordentliga för att ratas. Jag gillar dem alla och det gör säkert även en del av er, men nu kommer frågan, vilket av namnen gillar ni mest? (Har ni så pass konstig namnsmak att ni inte gillar nåt får ni väl välja det namn som väcker minst avsky).

När kommer namnens renässans tro, några kvalificerade analyser kanske finns på lager?

Jäntnamn kommer så småningom

De vackra namnens riddare
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Namn som förtjänar en återkomst - Dags för namnrenässans - Gossar
  • fluu

Hm.. tja, alla utom Ansgar, Herbert och Birger(de är bara så fula ;P).Egentligen kan jag inte rösta eftersom jag tycker bra om många av namnen, men jag lägger ändå rösten på Åke eftersom det finns med på min namnlista för en lillebror.  Åke är ju redan börjat komma igen förresten.
    Ett namn jag "längtar efter" är Staffan så vackert och redigt!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Många av namnen kommer nog komma om tio år, Lars och Åke lite tidigare. Ansgar(och några fler av namnen) har väl aldrig varit vanligt så någon trend där tror jag inte att vi kommer se, Adolf är svårt att säga när folk "vågar" igen, Ove lär vara lite nedsvärtat av Solsidan i åtminstone ett decennium framöver.

• DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-07-17 12:14:55 följande:

Hm.. tja, alla utom Ansgar, Herbert och Birger(de är bara så fula ;P).Egentligen kan jag inte rösta eftersom jag tycker bra om många av namnen, men jag lägger ändå rösten på Åke eftersom det finns med på min namnlista för en lillebror.  Åke är ju redan börjat komma igen förresten.
    Ett namn jag "längtar efter" är Staffan så vackert och redigt!

Tack för dina fina analyser! Herbert tyckte jag inte så mycket om förut men har börjat gilla mer och mer. Albert är ju fint och Herman, varför då inte gilla Herbert? Glad 

Jovisst finns det en försiktig trend för Åke. Detsamma gäller väl Sigvard, Rune, Elof, Torsten och Ingemar, men jag tycker de trenderna är alltför modesta för att anses betydelsefulla. Det finns de med vettig smak, men de är alltför få Skrikandes 

Du har helt rätt med Staffan! Det är märkligt att det är så omodernt just nu med tanke på vilket bra namn det är. Helt klart! 
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-07-17 12:17:12 följande:

Många av namnen kommer nog komma om tio år, Lars och Åke lite tidigare. Ansgar(och några fler av namnen) har väl aldrig varit vanligt så någon trend där tror jag inte att vi kommer se, Adolf är svårt att säga när folk "vågar" igen, Ove lär vara lite nedsvärtat av Solsidan i åtminstone ett decennium framöver.

Ja, du har nog rätt i att många av namnen kommer åter. Samtidigt kan man ju inte vara helt säker. Många namn hoppas över när tillräckligt lång tid gått. Många av dessa namn var riktigt stora vid förra sekelskiftet men har raderats ut till nästan ingenting: Valfrid, Adolf, Ferdinand, Rudolf, Herbert och Sigfrid. 

Nej Ansgar, Ragnvald och Fridolf har väl aldrig varit speciellt vanliga, men de kan väl promotas ändå Flört

Har faktiskt själv inte sett Solsidan men tycker bra om namnet Ove, det liknar ju det vanliga Love på samma sätt som Siv liknar Liv. Ändå är associationer och vanlighet totalt olika. 
  • fluu
    DenNamnbitne skrev 2015-07-17 12:29:32 följande:
    Tack för dina fina analyser! Herbert tyckte jag inte så mycket om förut men har börjat gilla mer och mer. Albert är ju fint och Herman, varför då inte gilla Herbert? Glad 

Jovisst finns det en försiktig trend för Åke. Detsamma gäller väl Sigvard, Rune, Elof, Torsten och Ingemar, men jag tycker de trenderna är alltför modesta för att anses betydelsefulla. Det finns de med vettig smak, men de är alltför få Skrikandes 

Du har helt rätt med Staffan! Det är märkligt att det är så omodernt just nu med tanke på vilket bra namn det är. Helt klart! 
    Enkelt - "Al" mildrar "bert" i Albert och "bert" förstör "Her" i Herbert ;)

Många namn smyger sig ju på långsamt så jag tror att det kommer.
  • fluu
    DenNamnbitne skrev 2015-07-17 12:34:51 följande:
    Ja, du har nog rätt i att många av namnen kommer åter. Samtidigt kan man ju inte vara helt säker. Många namn hoppas över när tillräckligt lång tid gått. Många av dessa namn var riktigt stora vid förra sekelskiftet men har raderats ut till nästan ingenting: Valfrid, Adolf, Ferdinand, Rudolf, Herbert och Sigfrid. 

Nej Ansgar, Ragnvald och Fridolf har väl aldrig varit speciellt vanliga, men de kan väl promotas ändå Flört

Har faktiskt själv inte sett Solsidan men tycker bra om namnet Ove, det liknar ju det vanliga Love på samma sätt som Siv liknar Liv. Ändå är associationer och vanlighet totalt olika. 
    Jag tror att det beror mycket på vad folk i allmänhet associerar med namn. Hitler har ju av förklarliga skäl svärtat ner Adolf, Ferdinand kopplar nog många till tjuren och tycker därför att det är lite löjligt, Rudolf är renen eller kanske "pappa Rudolf"(som visserligen är awesome) och därför är det också löjligt. "-frid-namn" är nog knepiga för att Frida nyligen varit så populärt så många tänker nog på det som feminint och har kanske därför svårt att ge namnet till en pojke.

Gällande Ove så är karaktären nog bara så extrem och Solsidan ses av så många svenskar att namnet ändå är så förknippat med honom. Oavsett om det liknar andra namn tror jag.
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-07-17 12:37:12 följande:
    Enkelt - "Al" mildrar "bert" i Albert och "bert" förstör "Her" i Herbert ;)

Många namn smyger sig ju på långsamt så jag tror att det kommer.
    Du har absolut en poäng där! Men jag tycker att her mildrar på samma sätt som al. Namnet Bert tycker jag inte alls om men både Albert och Herbert är fina namn :) 
  • fluu
    DenNamnbitne skrev 2015-07-17 12:41:47 följande:
    Du har absolut en poäng där! Men jag tycker att her mildrar på samma sätt som al. Namnet Bert tycker jag inte alls om men både Albert och Herbert är fina namn :) 
    Det är tråkigt med Bert, det "förstör" många fina namn(enligt mig då).
  • fluu

Det kommer väl en liknande tråd om flicknamn också? *hoppas*

Svar på tråden Namn som förtjänar en återkomst - Dags för namnrenässans - Gossar