• Anonym (rädd)

Hör röster i mitt huvud

(Jag ska försöka förklara mig så bra som möjligt men det kanske blir lite rörigt så jag ber om ursäkt för det i förväg)

Jag har i några veckors tid hört röster i mitt huvud.

Det är 3 olika röster och dom alla vill skada men ändå vill dom att jag ska må bra. Det är tre tjejer.

Den ena rösten, den värsta av dom säger att jag måste döda min mamma för att jag själv ska må bra.

Den intalar mig att mitt liv blir bättre om jag dödar min mamma.

Den andra rösten säger att jag måste äta nyttigt och träna mycket. Hon säger att jag måste göra si och så för att få perfekt kropp och bli nöjd med mig själv. Men grejen är den att den här rösten gör att jag tänker på mat och träning typ konstant och gör att jag får ångest så fort jag äter något med mycket socker eller hoppar över att träna.

Sen den sista rösten säger att jag måste ta livet av mig. Att allt skulle bli mycket bättre om jag dog. Hon berättar anledningar till varför just jag ska dö.

Alla rösterna vill hemska saker men ändå är dom snälla i mitt huvud. Dom är inte aggressiva och dom säger att dom bara vill mitt bästa.

Det är värst på kvällarna när jag ska sova. Då är alla tre där och diskuterar med varandra och med mig. Det tar väldigt lång tid för mig att somna.

Jag vill såklart ha hjälp för jag fattar att det här inte är normalt. Men jag vet inte hur jag ska göra för att få hjälp. Jag är 15 år och jag vill berätta det här för min mamma men jag vågar inte. Hur tar man ens upp en sån här sak? Hon kommer antingen bli rädd för mig eller tycka jag är knäpp i huvudet.

Jag är rädd att jag ska skada henne eller mig om jag inte får hjälp snart.

• Svar på tråden Hör röster i mitt huvud
  • Mr Obvious

Ring själv till BUP och beställ en tid. Allt är gratis (så länge man är under 18 år).

• Anonym (J)

Det är jätteviktigt att du får vård. Vill du inte berätta för din mamma, kontakta BUP eller öppenpsykiatrin själv (som ovan säger). Hoppas det löser sig för dig <3

• Anonym (Hm)

Du måste söka hjälp vännen, omedelbart. <3
    Berätta för din mamma så kan hon hjälpa dig att få hjälp, akut.

• Anonym (rädd)
    Anonym (J) skrev 2015-07-17 13:22:14 följande:

Det är jätteviktigt att du får vård. Vill du inte berätta för din mamma, kontakta BUP eller öppenpsykiatrin själv (som ovan säger). Hoppas det löser sig för dig <3

Jag vill berätta för min mamma men jag vågar inte och vet inte hur jag ska berätta det för henne för jag vill inte kontakta BUP själv.

Någon som har nått tips på hur jag kan berätta för min mamma?
  • Mr Obvious

Det kan vara lättare att berätta för BUP, för de är proffs på sådana samtal.
    Det räcker att du säger att du hör röster i ditt huvud, så kommer de sköta resten av samtalet genom att ställa frågor till dig.

De har säkert träffat på någon tidigare som har haft samma problem som du.

• Anonym (J)
    Anonym (rädd) skrev 2015-07-17 13:26:56 följande:
    Jag vill berätta för min mamma men jag vågar inte och vet inte hur jag ska berätta det för henne för jag vill inte kontakta BUP själv.

Någon som har nått tips på hur jag kan berätta för min mamma?
    Jag har själv, när jag var lite yngre, varit tvungen att berätta för min mamma om psykiska problem. I mitt fall hörde jag inte röster utan var deprimerad, väldigt paranoid och hade grov ångest. Det bästa är att bara sätta sig ner och berätta. Börja lite lätt och se hur det går därifrån. Då går det lättare. Du behöver inte åsa ur dig allt på samma gång om du inte vill. Du kan ju börja med att säga att du hör röster ibland, att du skulle vilja ha hjälp att prata med någon osv. Vad de säger kan du ju ta om det känns rätt eller vid ett senare tillfälle. Min mamma reagerade jättebra och det tror jag din också gör. Jag har själv barn nu och när de blir lite äldre och kanske anförtror mig saker så kommer jag känna mig jätteglad över att vi har så fin kontakt att de litar på mig och vill berätta liknande saker för mig. Hoppas att det går bra. Kram!
  • Anonym (sara)

Berätta. Du behöver ju inte berätta exakt vad rösterna säger? 

• Anonym (t)

Du kanske kan börja med att säga till henne att du verkligen vill att hon tar det du ska berätta på allvar och att ta dina känslor och tankar seriöst för att du är orolig och vill ha hennes stöd. Då sätter du liksom nivån på diskussionen redan innan. Lycka till!!

• Anonym (z)

Kontakta INTE psykiatrin!!! Du kommer få ett helvete om du kontaktar dom, det lovar jag.

• Anonym (sara)
    Anonym (z) skrev 2015-07-18 15:03:47 följande:

Kontakta INTE psykiatrin!!! Du kommer få ett helvete om du kontaktar dom, det lovar jag.

Så en 15-åring ska höra röster om att döda sin mamma eller sig själv? Det tycker du är rätt?
Svar på tråden Hör röster i mitt huvud