• samanta1234

    inte kissa i fyra timmar innan man gör Äl-test..

    Hej
    Jag är en person som går ofta på toa och för mig är ägglossningstester är svåra. Man ska inte kissa i fyra timmar innan man gör testet. Det vore bra med morgonurin men problemet är att min hormon är då låg och den visar inte.

    jag undrar om ni kan hjälpa mig, Finns det ett annat test som visar Äl dagen
    ett test som kräver inte nåt
    Jag har oregelbunden mens

  • Svar på tråden inte kissa i fyra timmar innan man gör Äl-test..
  • Cyanea

    Jag har provat DonnaTest. Det är ett litet förstoringsglas, lika stort som läppcerat så man kan bära det med sig överallt. Man lägger lite lite saliv på ett glas, låter det torka och kollar sedan på förstoringen över en liten lampa. När du inte är på gång att ägglossa kommer det inte synas något alls, kanske någon liten intorkad bubbla eller så. När det börjar närma sig så smått kommer du att se några enstaka "iskristaller" eller "grenar". När du ägglossar på allvar så blir allt kristalliserat. Supertydligt för mig i alla fall.

    Jag var väldigt skeptisk i början mot testet, så jag tog både vanliga tester tillsammans med DonnaTestet. De överensstämde perfekt varje gång, så jag slutade snart med andra tester och körde enbart på det. Jag tyckte till och med att det var tydligare eftersom jag kunde testa flera gånger per dag och det varnar i bättre tid för ägglossningen så man är väl förberedd. Plus att jag är kass på att avläsa strecken på enklare test, jag fick alltid köra den digitala varianten ;) 

  • samanta1234
    Cyanea skrev 2015-07-18 22:40:57 följande:

    Jag har provat DonnaTest. Det är ett litet förstoringsglas, lika stort som läppcerat så man kan bära det med sig överallt. Man lägger lite lite saliv på ett glas, låter det torka och kollar sedan på förstoringen över en liten lampa. När du inte är på gång att ägglossa kommer det inte synas något alls, kanske någon liten intorkad bubbla eller så. När det börjar närma sig så smått kommer du att se några enstaka "iskristaller" eller "grenar". När du ägglossar på allvar så blir allt kristalliserat. Supertydligt för mig i alla fall.

    Jag var väldigt skeptisk i början mot testet, så jag tog både vanliga tester tillsammans med DonnaTestet. De överensstämde perfekt varje gång, så jag slutade snart med andra tester och körde enbart på det. Jag tyckte till och med att det var tydligare eftersom jag kunde testa flera gånger per dag och det varnar i bättre tid för ägglossningen så man är väl förberedd. Plus att jag är kass på att avläsa strecken på enklare test, jag fick alltid köra den digitala varianten ;) 


    hur kan jag få tag på donna glas? du menar att saliv torkas utan att man torkar den
  • samanta1234
    Cyanea skrev 2015-07-18 22:40:57 följande:

    Jag har provat DonnaTest. Det är ett litet förstoringsglas, lika stort som läppcerat så man kan bära det med sig överallt. Man lägger lite lite saliv på ett glas, låter det torka och kollar sedan på förstoringen över en liten lampa. När du inte är på gång att ägglossa kommer det inte synas något alls, kanske någon liten intorkad bubbla eller så. När det börjar närma sig så smått kommer du att se några enstaka "iskristaller" eller "grenar". När du ägglossar på allvar så blir allt kristalliserat. Supertydligt för mig i alla fall.

    Jag var väldigt skeptisk i början mot testet, så jag tog både vanliga tester tillsammans med DonnaTestet. De överensstämde perfekt varje gång, så jag slutade snart med andra tester och körde enbart på det. Jag tyckte till och med att det var tydligare eftersom jag kunde testa flera gånger per dag och det varnar i bättre tid för ägglossningen så man är väl förberedd. Plus att jag är kass på att avläsa strecken på enklare test, jag fick alltid köra den digitala varianten ;) 


    så det betyder att på Äl-dag blir det kristalliserat
  • Cyanea

    Jag hittade mitt på ett helt vanligt apotek, men jag tror inte att alla har dem. Man kan beställa dem via internet. 

    Man låter saliven lufttorka. Du duttar på lite på glaset och låter det ligga i 5-10 minuter innan du kikar på det. 

    Jag tror att man kan googla på bilder om du är nyfiken på hur det ser ut. På ÄL ser allt på objektglaset fruset ut, så gott som allt är kristalliserat. 

  • samanta1234
    Cyanea skrev 2015-07-19 10:07:49 följande:

    Jag hittade mitt på ett helt vanligt apotek, men jag tror inte att alla har dem. Man kan beställa dem via internet. 

    Man låter saliven lufttorka. Du duttar på lite på glaset och låter det ligga i 5-10 minuter innan du kikar på det. 

    Jag tror att man kan googla på bilder om du är nyfiken på hur det ser ut. På ÄL ser allt på objektglaset fruset ut, så gott som allt är kristalliserat. 


    tusen tack
  • samanta1234
    Cyanea skrev 2015-07-19 11:12:08 följande:

    Det verkar som att Kronans apotek säljer dem :)


    de kostar mycket. mycket dyra har hört. 395 kr
  • Nadjaana

    Man ska inte göra ovulationstest med morgon urinet, för det innehåller allt möjligt annat som kan göra att äl-test visar negativt fast de borde vara positivt. Man skall göra äl-testet på följande wc-besök efter morgonurinet och det är ingen skillnad fast det är bara en timme imellan dessa wc-besök. Så här sa min fertilitetsläkare och det funkkar bra åt mig :) lycka till :)

  • Cyanea
    samanta1234 skrev 2015-07-19 11:26:03 följande:
    de kostar mycket. mycket dyra har hört. 395 kr
    Inte så billiga, nej. Men å andra sidan behöver man bara köpa ett enda eftersom det går att använda många, många gånger. För min del blev det billigare så eftersom jag dels behövde digitala test och dels behövde göra det under väldigt lång tid. 
Svar på tråden inte kissa i fyra timmar innan man gör Äl-test..