• Demlik

    Spermatest hos vården

    Hej!


    Jag och min sambo försöker skaffa barn. Jag har gjort hemmatester såsom "Fertilityscore Spermatest" och "Clearblue Fertilitetsspermatest (Spermietest)" och fått positiva svar men när jag läser olika forum ser jag att de testerna inte är pålitliga. Stämmer det att man inte kan lita på dem eftersom de mäter mängden men inte rörligheten osv.?


    Jag undrar då om någon av er har erfarenhet av dessa tester och också spermatest hos vården. Hur gör man? Går man bara till vårdcentralen eller behöver man remiss till lab för att göra en manligfertilitetstest? Går det att göra privat? om det går vet någon vad den kostar?


    PS: Det går inte göra en kostnadsfri fertilitetsutredning som jag har förstått eftersom vi inte uppfyller kraven än (både tids- och åldersmässigt).


    Tack förhand för er svar!

  • Svar på tråden Spermatest hos vården
  • Cyanea

    Jag har dessvärre ingen egen erfarenhet av hemmatester för spermier, mer än att vår läkare på Fertilitetskliniken svor lite över dem. De mäter inte så många faktorer, precis som du skriver, så för att vara säker hade jag gjort det hos vården. 

    Hur länge har ni försökt? Och varför passar ni inte in åldersmässigt?

    Jag kan tillägga att det är spermierna som är min och makens stora problem. Det konstaterades vid fertilitetsutredning. 

  • Demlik

    Tack för svaret!
    Vi är 35 år gamla och har försökt fyra månader i rad. Jag vet att det är ganska lugnt i och med det tar ofta upp till ett år men vill gärna veta om det är något fel på mina spermier så slipper jag tänka på det kan hålla fingrarna för slumpen.


    Cyanea skrev 2015-07-19 15:30:03 följande:

    Jag har dessvärre ingen egen erfarenhet av hemmatester för spermier, mer än att vår läkare på Fertilitetskliniken svor lite över dem. De mäter inte så många faktorer, precis som du skriver, så för att vara säker hade jag gjort det hos vården. 

    Hur länge har ni försökt? Och varför passar ni inte in åldersmässigt?

    Jag kan tillägga att det är spermierna som är min och makens stora problem. Det konstaterades vid fertilitetsutredning. 


  • Cyanea

    Ok, då förstår jag :) 

    Jag tror att ni kan få gratis hjälp när ni försökt ett halvår när man är 35. Jag är inte hundra, men har för mig att de gärna drar igång utredning lite snabbare ungefär då. Som du skriver så behöver det absolut inte vara några problem utan bara helt normalt, men ifall att du är nyfiken kan ni ju kika i alla fall :) 

Svar på tråden Spermatest hos vården