• Anonym (Barn till otrogen)

Min förälder är otrogen!

Hej! Jag hoppas kunna få lite råd. Jag har fått veta att min mamma är otrogen mot min pappa. Hon säger att hon jobbar, men jag har tagit reda på saker som inte stämmer så vet att hon är otrogen (alltså inget jag tror, utan VET). Jag har berättat till min pappa vad jag vet och låtit honom göra vad han vill med informationen. Han har valt att inte tro, men sedan börjat tvivla och nu anar han nog.

Till saken hör att min pappa är mycket sjuk så det är påfrestande när hon är borta, han kan ju heller inte få hjälp med boende, hemtjänst osv då han är gift och sammanboende med min mamma (som inte är hemma, utan är otrogen...).

Jag kan inte ta min pappa till mig pga avstånd och alla mina barn. 

Jag har försökt ställa ultimatum mot min mamma, som att hon inte får komma på min födelsedag om hon åker iväg (men hon har åkt ändå), men har väldigt svårt att bryta av någon anledning "då det ändå är min mamma".

Nu har det eskalerat och lögnerna är fler än någonsin. Jag har konfronterat min mamma som hotar med självmord osv, jag har bett henne söka psykhjälp osv. Hon vill skylla allt på alla andra.

Fine, om de inte älskar varandra längre, då får de väl lämna varandra, men vad kan jag göra? Jag har tidigare försökt driva på min pappa att lämna min mamma men fick då värsta utskällningen av henne och kände att jag orkar inte lägga mig i deras förhållande, jag har nog med min familj. Men vill han lämna henne har jag sagt så hjälper jag honom med att hitta boende, flytta och allt som krävs.

Vad tycker ni jag ska göra? Be min mamma dra åt helvete, låta de sköta saken själv (även fast jag märker hur dåligt min pappa mår och han blir ännu sämre i sin fysiska sjukdom), eller vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Min förälder är otrogen!
  • Anonym (söndag)

Du verkar vara en väldigt klok tjej. Det viktigaste är att du inser att du inte behöver äga någon annans problem. Det är din mammas problem, och du kan säg till henne att om hon inte själv berättar för din pappa så kommer du berätta för din pappa att mamma har något viktigt hon vill säga honom. På så vis kommer de som berörs att behöva lösa detta, inte du. Du tar lite för mycket ansvar nu och du ska inte behöva ha den tyngden på dina axlar.
    Lycka till!

• Anonym (Hm)

Kan det inte vara så att de kanske har en överenskommelse som din pappa inte vill erkänna för dig?

Vidare så är det deras privatliv och inget du har att göra med?
    Du skriver att han är svårt sjuk - det är kanske nog svårt som det är för din mamma att handskas med en svårt sjuk partner?
    Och dealen är kanske då att hon har tillåtelse att ha en affär vid sidan om? Vem vet?

Tycker inte du ska pressa någon av dem eller utesluta någon av dem. Vad de gör eller inte gör mot varandra har ju ingenting med dig och dina barn ( deras barnbarn att göra).

Anonym (Hm) skrev 2015-07-19 18:47:37 följande:

Kan det inte vara så att de kanske har en överenskommelse som din pappa inte vill erkänna för dig?

Vidare så är det deras privatliv och inget du har att göra med?
    Du skriver att han är svårt sjuk - det är kanske nog svårt som det är för din mamma att handskas med en svårt sjuk partner?
    Och dealen är kanske då att hon har tillåtelse att ha en affär vid sidan om? Vem vet?

Tycker inte du ska pressa någon av dem eller utesluta någon av dem. Vad de gör eller inte gör mot varandra har ju ingenting med dig och dina barn ( deras barnbarn att göra).

Jag har tidigare tänkt på det som så, att han vet om men förnekar, men har fått veta att han faktiskt inte vet eller vill ta till sig det hela.

Jag känner att det berör mig och mina (rätt så stora barn) då min mamma öppet ljuger för oss också, men jag vill inte ta sida av mina föräldrar utan låta de lösa det hela själv.

Självklart är jag ju också orolig för min pappa som blir mer sjuk då han får lögner kastade på sig. Givetvis är ju inte min mamma skötare, utan det är ju partners, men jag tycker det är riktigt jobbigt att min mamma ljuger oss alla rakt upp i ansiktet. Säger man något till henne så hotar hon med självmord.
    Anonym (söndag) skrev 2015-07-19 18:05:19 följande:

Du verkar vara en väldigt klok tjej. Det viktigaste är att du inser att du inte behöver äga någon annans problem. Det är din mammas problem, och du kan säg till henne att om hon inte själv berättar för din pappa så kommer du berätta för din pappa att mamma har något viktigt hon vill säga honom. På så vis kommer de som berörs att behöva lösa detta, inte du. Du tar lite för mycket ansvar nu och du ska inte behöva ha den tyngden på dina axlar.
    Lycka till!

Jag vill inte att någon ska må dåligt och tänker hela tiden "vad kan JAG göra", fast jag vet att jag har fullt upp med mitt liv och min lilla familj.

Jag vill samtidigt inte dra upp något som gör att något jag säger kan vändas mot mig så min pappa blir arg på mig, eller så min mamma kan skylla på att det är mitt fel och hota med självmord...
  • Olympia

Det bästa du kan göra är att ligga lågt och låta dina föräldrar  sköta detta själva.
    Om du lägger dig i kan det sluta med att du blir osams med båda två.

Svar på tråden Min förälder är otrogen!