• Josefin01

    Vietnam

    Hej!
    Vi håller på att förbereda oss för att hämta en pojke från Vietnam. Närmare bestämt Norra Vietnam, Lao Cai
    Är det någon av er som nyligen kommit hem från Vietnam? Hur var det? Något vi bör tänka på?

    Solig

  • Svar på tråden Vietnam
  • Fjärilslarv

    Jag har varit där på nöjjesresa i början av året, så jag vet inte om jag är berättigad att svara i tråden men jag gör ett försök:

    Inomhus mellan 12-14 på dagen, i alla fall om man har lätt för att få solsting. 

    Försäljarna i Vietnam går efter en i affärer, vilket vi inte är vana vid här i Norden, men de tror inte att du ska stjäla något, de är deras sätt att vara service- minded.

    De kör som dårar, störst går först, vespa är ett bra sätt att ta sig fram dock.

    Tänk på att köpa vatten.

    Ha med er ett reseapotek, vi hade plåster, kompresser, hydrokortisonsalva och sådant.

    Solskydd!!!! även för ansikte, läppar och öron.

    Om du gillar skönhetsprodukter så köp det där, det är snorbilligt.

    en miljon dong är ungefär 300kr. 

    Ät inte vattensköldpaddor, de är utrotninshotade men äts i Vietnam ändå.

    Var inte så kärleksfulla offentligt, Vietnamseser av äldre generationer finner det stötande.

    Vietnamser är väldigt trevliga och artiga, så fråga gärna om vägen eller så. 

    Engelskan är sådär, men om ni ät ute och äter så kan ni få en engelsk meny där det står både på engelska och på vietnamesiska, då är det bara att peka. 

    Vaccinera er mot hepatit a och b (tvinrix, tänk på att man efter två doser har fullgott skydd inte efter en).

    Vaccinera er även mot de vanligaste magsjukdomarna med ducoral, det är värt det!

  • Fjärilslarv

    Ät gärna något sött och något salt också, så att inte alla mineraler och vitaminer sköljs ur kroppen.
    Be om dricka utan is eftersom isen är gjord på deras vatten.

  • Adopterad från Vietnam

    Hej!
    Jag är adopterad från norra Vietnam (Hai Phong) och kom hit -93. Något som jag har uppskattat mycket är att mina föräldrar tog mycket bilder på miljön och allt som hände under första resan till min hemby, och dessa bilder har varit värdefulla både när jag velat prata om var jag kommer ifrån och inför återresan som vi gjorde när jag var 12 år. Så slösa med minneskorten och grattis till pojken!

  • Anonym (Adoptivpappan)
    Vi har varit i Vietnam sammanlagt 8 ggr
    Hanoi och områdena där omkring Wow, men även i södra och mellersta delen av landet

    Sista resan var vi i Viet Tri och ser att ni skall ännu längre norrut
    Häftigt värre.
    Kan bara instämma på det övriga har skrivit så dokumentera det som går att dokumentera.

    På FB finns många grupper om Vietnam samt adoptioner. Gå med i en om ni inte redan är med där
  • Binta
    Josefin01 skrev 2015-07-19 21:07:21 följande:

    Hej!
    Vi håller på att förbereda oss för att hämta en pojke från Vietnam. Närmare bestämt Norra Vietnam, Lao Cai
    Är det någon av er som nyligen kommit hem från Vietnam? Hur var det? Något vi bör tänka på?

    Solig


    Hej Josefin,

    Vad spännande! Har ni kommit hem nu? Hur gick det?
    Jag, min man och vår 6-åriga dotter väntar just nu på att få ett datum för ceremonin. Förväntar oss att få åka någon gång i december.

    Tips som du kan dela med dig av?


    //Tina

Svar på tråden Vietnam