• Anonym (Ständigt ont)

Vården tar mig inte på allvar

Jag är inte en person som klagar i onödan, när jag väl klagar så är det riktigt illa och även då brukar jag inte berätta helt och hållet hur illa det faktiskt är. Men nu har jag varit på vårdcentralen flera gånger med samma besvär utan att någon tagit mig på allvar. Mina symptom ör

Smärta i bröstet på vänster sida, i ett stort område runt brösvårtan ungefär. Smärtan är av en tryckande art.

Trycket lindras av att tvinga ut rapar.

Trycket är ibland mindre, ibland mer men försvinner aldrig helt.

Jag har blivit hemskickad för att de tyckt att jag nog haft en sträckning i bröstet, en annan gång inflammation på grund av förkylning och en tredje gång för att förkylningen nog var långvarig. Jag har haft problemet i över ett halvår.

Efter ändlöst sökande på nätet så är man antingen döende eller har psykiska problem. En annan teori är problem med magmunnen som i så fall skulle bli bättre av galvicon eller novalucol, medicin mot sura uppstötningar alltså, men det har ingen effekt på trycket i bröstet.

Alla gånger jag varit hos läkaren har det tagit en minut och ingen har ens lyssnat på hjärta/lungor eller ens knappt tittat på mig.

Vad kan det vara? Vad ska jag göra för att läkaren ska undersöka mig överhuvudtaget? Det finns hjärtproblem i familjen, närmast en syster med läckande kammare eller något sådant, men jag tror inte att det är något sådant.

• Svar på tråden Vården tar mig inte på allvar
  • Anonym (Ssk)

Har de tagit ekg och blodtryck? De ska absolut göra det och lyssna på hjärta och lungor! Jag jobbar själv på en vårdcentral och hade kollat detta direkt! Gå tillbaka, om det finns drop in med sjuksköterska, gå dit först, sjuksköterskan kan göra dessa undersökningar och sen prata med läkaren. Lycka till och krya på dig!

• Anonym (sprutan)

Ha! Jag har tyvärr inget positivt att bidra med... Men jag har liknande erfarenheter av att vården inte tror mig. Har gått ett tag med yrsel, tappar balansen, tappar muskelstyrka (tappar saker och benen viker sig) och att det svartnar för ögonen. jag är bara 20 år också???
    läkaren tittade lite på mig och sa att "jaha, vi vet inte vad det är för något, hör av dig om det blir värre"
    Eh? jaha, tack för hjälpen

• Anonym (V)

Säg nästa gång att du vill ha den och den undersökningen. Eller byt vc.

• Anonym (Ständigt ont)
    Anonym (Ssk) skrev 2015-07-20 00:49:47 följande:

Har de tagit ekg och blodtryck? De ska absolut göra det och lyssna på hjärta och lungor! Jag jobbar själv på en vårdcentral och hade kollat detta direkt! Gå tillbaka, om det finns drop in med sjuksköterska, gå dit först, sjuksköterskan kan göra dessa undersökningar och sen prata med läkaren. Lycka till och krya på dig!

Nej dom har aldrig lyssnat eller tagit ekg eller blodtryck. Jag antar att det beror mycket på att jag är ung (22) men har jag ont så har jag ont liksom.. Drop in finns inte.
  • Anonym (Ständigt ont)
    Anonym (V) skrev 2015-07-20 08:05:18 följande:

Säg nästa gång att du vill ha den och den undersökningen. Eller byt vc.

Ja, jag får försöka göra det. Men det är svårt att stå på sig när läkaren bara rycker på axlarna och säger att man är förkyld och sedan säger tack och hej
  • Anonym (Läkare)

Sannolikheten att du ska ha en allvarlig sjukdom är extremt liten. Men visst borde de kosta på sig ett EKG och du borde prova ta Omeprazol om du inte redan gjort det (finns receptfritt)

• Anonym (Ständigt ont)
    Anonym (Läkare) skrev 2015-07-20 12:03:22 följande:

Sannolikheten att du ska ha en allvarlig sjukdom är extremt liten. Men visst borde de kosta på sig ett EKG och du borde prova ta Omeprazol om du inte redan gjort det (finns receptfritt)

Nej något allvarligt tror jag inte heller att det är, men det är väldigt jobbigt att gå runt och ha ont i bröstkorgen hela tiden.
  • Anonym (anonym)

Det mest troliga är någon form av muskelinflammation eller liknande så du borde låta en sjukgymnast undersöka dig för att se om det finns några låsningar kring revbenen. Har själv något liknande på vänster sida var tom. var så pass dålig en gång att jag sökte akutvård och där tolkade de det som att det antingen var något med hjärtat eller lungan, gjordes då lungröntgen, EKG och letades efter proppar diagnosen sattes till inflammation vid revbenen, dessvärre är det återkommande numera söker jag inte vård eftersom det förr eller senare går över.

• Houdini

Nio gånger av tio när man har ont i bröstkorgen är det magen som krånglar.

Jag som har problem med båda kan tala om att magen känns betydligt mer än hjärtat.

Och att du får lättnad av rapningar tyder definitivt på magen.

Jag har haft magkatarr i stort sett hela livet och har nu kroniskt magsår. Och magmunsbrock.

Och de kan alla ge en massa besvär.

Om du ändå googlar googla på dessa feamför allt magkatarr som ger värre sympton än magsår.

• Jag kom inte på något bättre

Gör som mig, efter 3 besök pga långvarig inflammation och behov av antibiotika, men utan hjälp eller att bli tagen på allvar (har dessutom en autoimmun sjukdom som kräver att jag faktiskt får antibiotika vid inflammation)

Så skrev jag till chefen på vårdcentralen.

nu har jag hans direktnr på jobbet, en mobil han alltid har på sig- så får jag problem igen med läkare som inte tar mig på allvar, då ringer jag bara honom och får hjälp direkt ;)

I annat fall så mste du överdriva och vara halvvägs mot bårhuset för att tas på allvar, tyvärr :/

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Anonym (Ständigt ont)
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-20 12:57:37 följande:

Det mest troliga är någon form av muskelinflammation eller liknande så du borde låta en sjukgymnast undersöka dig för att se om det finns några låsningar kring revbenen. Har själv något liknande på vänster sida var tom. var så pass dålig en gång att jag sökte akutvård och där tolkade de det som att det antingen var något med hjärtat eller lungan, gjordes då lungröntgen, EKG och letades efter proppar diagnosen sattes till inflammation vid revbenen, dessvärre är det återkommande numera söker jag inte vård eftersom det förr eller senare går över.

Eftersom jag blev "diagnostiserad" med sträckning och inflammation som skulle uppstått på grund av begynnande förkylning för över 6 månader sedan så tror jag inte att det är det. Jag har en kiropraktor/massör/sjukgymnast (allt i ett) som inte kunnat lätta på trycket.
  • Anonym (Ständigt ont)
    Houdini skrev 2015-07-20 13:08:10 följande:

Nio gånger av tio när man har ont i bröstkorgen är det magen som krånglar.

Jag som har problem med båda kan tala om att magen känns betydligt mer än hjärtat.

Och att du får lättnad av rapningar tyder definitivt på magen.

Jag har haft magkatarr i stort sett hela livet och har nu kroniskt magsår. Och magmunsbrock.

Och de kan alla ge en massa besvär.

Om du ändå googlar googla på dessa feamför allt magkatarr som ger värre sympton än magsår.

Ja, det får gärna vara magen men hur ska man ta reda på det om man inte ens blir undersökt? Jag har också googlat fram att rapningar ska vara ett tecken på att det är magen men också att problemet då ska lättas av medicin mot reflux (Novalucol, Galviscon etc.) vilket det inte gjort när jag testat.
    Vad jag förstår så är det också en "brännande" känsla man ska ha och inte en tryckande, som att det är luft utanför lungan typ. Det brukar hjälpa lite att trycka hårt på bröstet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ständigt ont) skrev 2015-07-20 14:04:04 följande:
    Eftersom jag blev "diagnostiserad" med sträckning och inflammation som skulle uppstått på grund av begynnande förkylning för över 6 månader sedan så tror jag inte att det är det. Jag har en kiropraktor/massör/sjukgymnast (allt i ett) som inte kunnat lätta på trycket.
    Kan vara Tietzes syndrom vilket är smärta i broskskivan mellan bröstben och revben brukar inte sällan misstolkas som kärlkramp eller infarkt uppstår inte sällan efter en virusinfektion och gör väldigt ont, har själv haft detta och trodde först att det var något med hjärtat, tar lång tid att läka ut rör sig om månader kanske tom. år innan det blir helt bra.

Smärta över i regel ett revben i övergången mellan brosk och ben, framför allt på vänster sida. Ibland utstrålning i vänster arm. Till en början brännande smärta, som successivt klingar av och övergår till en molande karaktär. ”Tryck över bröstet”. Oftast kvinnor som drabbas.
    Symtomen förvärras av stress och oro, arbete som innebär lyft med armar, statiskt arbete med armarna (datorarbete, bilkörning). Köld förvärrar, värme lindrar.
  • Houdini
    Anonym (Ständigt ont) skrev 2015-07-20 14:12:11 följande:

Ja, det får gärna vara magen men hur ska man ta reda på det om man inte ens blir undersökt? Jag har också googlat fram att rapningar ska vara ett tecken på att det är magen men också att problemet då ska lättas av medicin mot reflux (Novalucol, Galviscon etc.) vilket det inte gjort när jag testat.

Vad jag förstår så är det också en "brännande" känsla man ska ha och inte en tryckande, som att det är luft utanför lungan typ. Det brukar hjälpa lite att trycka hårt på bröstet.

Gaviscon, novalucol och dyl har aldrig hjälpt mig. Samarin hjälper när det är som värst.

Prova omeprazol en hel kur, inte bara en tablett den hjälper på sikt.

På sätt och vis kan jag hålla med om era klagomål på sjukvården men ändå inte.

Men att sitta och googla och sedan gå till doktorn och tro att den ska lyssna och göra som ni vill. Då skulle läkarna begå tjänstefel.

Vänder mig inte till dig TS.

Jag har träffat både bra och dåliga läkare men börjar man med att tala om vad felet är och vilken medicin man vill ha och sedan inte får det och då klagar. Läs till läkare själv så slipper ni gå till läkarna som ändå inte kan något enligt er.
Svar på tråden Vården tar mig inte på allvar