• Anonym (hårTS)

Hår på brösten (kvinna)

Jag har ett problem. Och det är att jag känner mig hårigare än vad andra kvinnor är. Jag menar då inte håret på/i ben/armar/armhålorna/underlivet, utan runt bröstvårtorna och även hår under naveln. Nu snackar vi inga små fjun utan mörka lite grövre långa hår. Mår verkligen så dåligt över detta och känner mig så okvinnlig! Måste plocka bort med pincett, vågar inte tänka på hur det hade sett ut om jag inte rensade med jämna mellanrum!
    Har inga hår i ansiktet som stör mig, utan är bara på ovan nämnda ställen.

Är det någon som har liknande? Är det något fel på mig? Är det så ovanligt som jag tror?

• Svar på tråden Hår på brösten (kvinna)
  • Anonym (Jag med)

Det har jag med, och jag tar också bort dem med pincett. De dök upp efter att jag fått barn, så antingen är det relaterat till det eller helt enkelt åldersrelaterat. Jag stör mig inte så mycket på det, de är lätta att få bort

• LunaLovegood

Hej! Jag har också mörka hår på brösten, mellan brösten, lite på magen och även strån på haka/hals utöver dom vanliga ställena. Jag vet hur ensam och okvinnlig man känner sig. Jag mår också väldigt dåligt över det så pass att det går ut över mitt liv (bada/sola/sex/kärlek etc).
    Det kan bero på PCO eller så är det bara så man är skapt (som i mitt fall). Värt att testa sig för pco/pcos.

• Anonym (Samma här)

Jag har också hår på brösten och runt naveln, har aldrig stört mig på det, är det inte normalt att ha hår på kroppen? Jag tar bort håret med en pincett när jag orkar, annars ser jag det som en naturlig kroppslig grej

• Anonym (hårTS)

Tack för era snabba svar! Måste betyda att det är ganska vanligt ändå!
    Bör kanske tillägga att jag inte har barn. Detta dök upp i 20-årsåldern, och idag är jag 27 år.

Känns som att PCO skulle visa sig genom ännu mer hårväxt och även i ansiktet. Men är inte så insatt, så borde kanske kolla upp det ändå!

• EnGladPingvin

Jag tror det är rätt vanligt att ha mörka hår runt bröstvårtorna och en liten sträng ner från naveln. Jag har det och flera vänner jag talat med har det. Att man inte hör så mycket om det är för att många kvinnor/tjejer känner sig okvinnliga, men det handlar snarare om en bild som media gett oss av vad som är kvinnligt. De flesta av oss rakar ju benen också. Jag använder pincett för att ta bort håren runt bröstvårtorna. Ibland struntar jag i det och min man kan kommentera det, men på ett skämtsamt sätt. Han bryr sig verkligen inte och det har ingenting med min kvinnlighet att göra. Du är absolut inte ensam om det.

• Anonym (Samma här)

Förstår inte heller vad hår skulle ha med min kvinnlighet att göra, skulle hår vara okvinnligt skulle vi väl ha fötts helt utan hår, men nu gör vi ju inte det... Hår är lika naturligt på en kvinna som på en man

• Anonym (hårTS)

Okvinnlig kanske var fel ordval! Är mer att jag känner mig så annorlunda mot andra kvinnor. Har pratat med mina kvinnliga vänner om hur jag har och någon har i princip tyckt jag varit jättekonstigt å bara "VAAA?!", medan en annan skrattade åt mig som om det var något roligt. Då känner man sig väldigt annorlunda :/

• LunaLovegood

Enligt normerna om vad som är kvinnligt så är det ju okvinnligt. Det är därför jag själv mår så dåligt av det och inte ens vågar träffa killar t.ex.
    Hur ofta får man inte höra att håriga tjejer är äckliga och ohygieniska osv?

Har testat att berätta för ett par vänner om att jag är hårig, den ena (själv tjej) tror mig inte ens hur många gånger jag en försökt få henne o fatta, hon säger bara men jag är också hårig" och pekar på sina ben med ljusa fjun som knappt syns. Mina ben har svart grovt hår.

• Anonym (hårTS)
    LunaLovegood skrev 2015-07-20 18:37:42 följande:

Enligt normerna om vad som är kvinnligt så är det ju okvinnligt. Det är därför jag själv mår så dåligt av det och inte ens vågar träffa killar t.ex.
    Hur ofta får man inte höra att håriga tjejer är äckliga och ohygieniska osv?

Har testat att berätta för ett par vänner om att jag är hårig, den ena (själv tjej) tror mig inte ens hur många gånger jag en försökt få henne o fatta, hon säger bara men jag är också hårig" och pekar på sina ben med ljusa fjun som knappt syns. Mina ben har svart grovt hår.

Tråkigt att det gått så långt att du känner du inte vill träffa killar :(.. Men förstår dig samtidigt! När jag var i en relation hade jag alltid med mig en pincett för att kunna plocka bort hår efter jag scannat av kroppen på kvällen inne i badrummet innan det var dags att lägga sig... Men killar kanske inte bryr sig så mycket som vi tror? Träffade en kille för ett tag sedan som jag frågade lite angående kvinnor och kroppsbehåring, han sa att han inte brydde sig! Kändes bra att höra det!

Visst är det tråkigt när man får såna reaktioner från sina vänner :(
  • MrsBroderTuck

Jag har också mörka strån runt bröstvårtorna och har haft sen jag var åtminstone 14, så här har det varken med ålder eller graviditet att göra! Alla tjejkompisar jag pratat med om det har samma sak, i någon utsträckning. Min brors flickvän hade inte det förresten, men hon har mörka hår nedanför naveln istället. Det är inget ovanligt alls! Jag frågade mina kompisar om det i tonåren och dom bara skrattade och sa typ "usch, vad äckligt!" Några år senare kröp det fram att dom visst också hade det... Sen har ju såklart inte alla det, men tro inte att du är ovanlig!

Tre av mina pojkvänner har sett det, innan jag hunnit plocka bort det (man är ju inte lika noga med hårborttagning när man haft partner ett tag) och ingen av dom har brytt sig alls! Oroa er inte!

• Vanja

Alla mina systrar (4) och min mamma har precis som jag samma "problem". Ingen jättegrej om du frågar mig.. Några strån på bröstet som man med jämna mellanrum får plocka bort. Har en bekant (kvinna) i 30 års åldern som får sånna på hakan men där handlar det inte om några strån, hon måste regelbundet raka sig. Tror att det är väldigt vanligt. Hur ofta har man inte sett äldre damer med skäggstrån.. Kommer väl med åren.

• Anonym (hårig)

Jag var yngre än du när jag skämtade med en killkompis: "Ha, jag har mera hår på bröstet än vad du har!"

• Anonym (Karlsson)

Raggarsträng är sjukt sexigt! Pekar vägen ner till härligheten Flört

• Julia1245

Jag har också det runt bröstvårtorna, brukar raka bort det i duschen. Inga konstigheter, det är nog betydligt vanligare än du tror.

• Anonym (tintin)
    Anonym (hårTS) skrev 2015-07-20 18:14:24 följande:

Tack för era snabba svar! Måste betyda att det är ganska vanligt ändå!
    Bör kanske tillägga att jag inte har barn. Detta dök upp i 20-årsåldern, och idag är jag 27 år.

Känns som att PCO skulle visa sig genom ännu mer hårväxt och även i ansiktet. Men är inte så insatt, så borde kanske kolla upp det ändå!

Mer hårväxt behöver det inte vara. 

Jag har diagnos pcos. Mina benhår har blivit mörka (var blonda förut), och på armarna har det blivit mer hår än tidigare (ock blonda fortfarande som tur är) har heller inget hår i ansiktet, men får svarta strån (som jag får ta bort med pincett) kring naveln. 

• Anonym (syns)
    Anonym (hårTS) skrev 2015-07-20 17:53:48 följande:

Jag har ett problem. Och det är att jag känner mig hårigare än vad andra kvinnor är. Jag menar då inte håret på/i ben/armar/armhålorna/underlivet, utan runt bröstvårtorna och även hår under naveln. Nu snackar vi inga små fjun utan mörka lite grövre långa hår. 

Det syns väl mer helt enkelt när det är mörka hårstrån. Men är det inte bara att vaxa bort det inget att fundera över 
Svar på tråden Hår på brösten (kvinna)