• Anonym ((ts))

Kan inte BAJSA

Nu är det så här!
    Jag kan inte bajsa utan att det gör jävligt ont. Känns som att det är knivar i bajset som kommer ut. 
    Är numera rädd för o bajsa.. Känner liksom att det ska göra ont innan ja ens ska göra det.
    Känns som att det är ett sår precis annanför. 
    Kan det vara hemorrojder?
    hur behandlar man det?

Snälla hjälp mej! 
    vill kunna bajsa som en normal människa!!

• Svar på tråden Kan inte BAJSA
  • Anonym (S)

Är inte det mest naturliga att söka läkarvård el i vart fall rådgöra med 1177? Om du har hemorrojder borde det blöda. Känns ju även olika beroende på hur man har ätit och druckit.

• Vanja

Kan du ha ätit nåt som är.mer svårsmält? Man är ganska känslig och det behöver inte vara jätevasst för att kännas så...

• Anonym ((ts))

Blöder bara ibland!

Äter som jag alltid gjort! Inget ovanligt eller annorlunda! 

• Anonym (S)

Ring din VC imorgon. Här kan det bara komma okvalificerade gissningar.

• Mammalina8310

Är avföringen svart eller blodblandad alt att du börjar kräkas "kaffesump -kräks? = sök vård NU! Kan bero på blödningar i magen/tarmen. (Avföring kan bli svart av järntabletter )

Är avföringen hård, torr och kan komma i små "kulor" + att du måste krysta hårt för att få ut det? I så fall är du troligen förstoppad. Drick massor med vatten, mycket motion tex promenad, ät plommon /drick plommon juice, ät bra fibrer tex frukt, linfrö är bra.

Blöder det ytligt, ljust nytt blod i SMÅ mängder troligen är det då hemorrojder. Det gör ont att krysta då och det beror troligen på att du är hård i magen. Samma tips som vid förstoppning och gå på apoteket och köp Ac3 eller xyloproct suppositorer + salva, och krysta inte för länge /hårt vid toaletten då det gör hemmorojderna värre.

Mitt tips är att ringa till 1177 och förklara dina bekymmer. Dom skickar dig vidare om det anses behövas.

• Anonym (Wildrat)

Jag tror du har analfissurer dvs små sprickor i analen. De har svårt att läka om du ofta är hård i magen. Du behöver fibrer och annat för att göra avföringen lösare och salva eller stolpiller mot sprickorna. Går du till läkare kan du få en hel del på recept så det blir lite billigare, annars kan du prata direkt med apotekspersonalen så kan de visa dig vad du behöver av det som är receptfritt.

• Zuzanne

Använd lactulose och smörj in med xyloproct eller liknande så går det snart över :)

Svar på tråden Kan inte BAJSA