• Amanda84

Sover vår 1-åring mycket?

Jag har börjat fundera på om vår 1-åring sover ovanligt mycket. Han somnar senast 20.30 på kvällen och sover till 7.30 eller 8.00. Oftast sover han hela natten, men ibland vaknar han en gång och vill komma in till oss och ligga i vår säng, men somnar oftast om genast.

Klockan 10 på mogonen blir han trött och sover 1,5 timme för att sedan bli trött igen vid 15-tiden då han sover två timmar, ibland nästan tre timmar, men då skjuter han fram kvällssömnen något.

Det här känns som ganska mycket. För ett par månader sedan så sov han två 40-minuterspass mitt på dagen, så han har alltså utökat sin sömn. Hur mycket sover andra 1-åringar? När övergår barn till att sova bara en gång om dagen? Är det vanligt att barnet får ett större sömnbehov då och då?

Han äter som han ska och han är glad och pigg när han är vaken.

• Svar på tråden Sover vår 1-åring mycket?
  • prematur mor

Han har en normal sömn för sin ålder. 12 timmar per natt och 1-2 timmar på dagen är rekommenderat för en ett åring.

• Amanda84

Nu sover han ju 3,5-4 timmar på dagen och det tycker jag verkar ganska mycket jämfört med 1-2 timmar.

• Griseknoen35

Min äldsta sov likadant när hon var ett. Sömnbehovet är ju inviduellt. Medan endel 1 åringar sover 20-07 och inget på dagarna medan endel andra sover som din. Har själv tre barn och där har det varierat kraftigt mellan alla tre vid den åldern.

• Natulcien

Det låter helt normalt. Allt mellan 10-15 timmar är nog normalt i den åldern.
    Alla är olika och har olika sömnbehov. Vår son sov totalt ca 13 timmar i samma ålder: 2x30 min på dagen och 12 timmars obruten sömn på natten.

Sen sover de gärna lite mer i vissa perioder, kanske beror det på någon tillväxtperiod. Vår son är drygt 4,5 år nu och har för länge sedan slutat sova på dagen, men vi märker att han har olika stort sömnbehov i olika perioder. Hans nattsömn kan variera allt mellan 9,5-12,5 timmar numera.

• tundra

Min yngsta sov lätt 12-13 timmar på natten och sedan mellan 11-15 mitt på dagen ända fram till han var 2 år.
    Nu är han 3 och har slutat att sova hemma på dagen. På fsk sover han numera1-2 timmar.

Barn är olika.

• Emy88

Det låter helt normalt! Vissa barn sover mer, andra mindre. Min snart ett-åring sover 13,5 timme på natten och ca 1 timme på dagen, uppdelat på två pass. Så ditt barn och mitt barn sover ungefär lika många timmar per dygn, men din mer på dagen och min mer på natten.

• minerva123

Jämfört med vår äldsta vid 1-årsålder så sover ditt barn massor! Sonen har sedan 5 månaders ålder sovit 11-12 timmar per dygn och gör så fortfarande vid 2,5 år (om han inte är sjuk för då sover han ca 1 timme mer). Han började sova en gång om dagen vid 12-13 månaders ålder och behöver fortfarande en tupplur på 30-40 minuter för att orka med sitt eget tempo.

• ssa123

Jag har tre barn. Äldsta sov ca 13 h totalt per dygn vid dryga året. Mellersta sov så mycket han bara fick. 12 har per natt och säkert totalt 4 om inte 5 timmar på dagen.

Yngsta nu 17 mån sover 14-15 har totalt per dygn. Ca 11 på natten och 3-4 timmar i ett svep på dagen.

Så olika kan det alltså se ut.

Mellan barnet är nu nio år och kan somna om man åker bil på eftermiddagen och sover ändå gott hela natten sedan, medan äldsta på elva år är vaken till två på natten om hon råkar slumra till på eftermiddagen

Svar på tråden Sover vår 1-åring mycket?