• Jeninan

Plugga till socionom på distans!?

Hej!

Nån som vet nåt om socionomprogrammet på distans?

Verkar bara finnas i Gävle? Hur är utbildningen?

Jag har en ekonomiexamen men man kommer inte in på högskolepoäng utan på gymnasiebetyg vad jag förstår? Verkar vara högt om jag kollar rätt, nån som vet?

Hur pass svår är en socionomutbildning? Klarar man normalt att jobba lite samtidigt?

Jättetacksam för svar på nåt!!

• Svar på tråden Plugga till socionom på distans!?
  • Anonym (Studentigävle)

Hej. Jag har pluggat ett år på socionom i Gävle och påbörjar andra året snart. Det är en del grupparbeten faktiskt men det beror lite på hur effektivt gruppen arbetar hur ofta man måste ses. Ibland kunde det gå nån vecka innan jag träffade min studiegrupp (vi var 7 st). Jag har jobbat cirka 50% på en myndighet samtidigt och tycker det bara har varit jobbigt nån dag innan tenta, inte alls tungt öht. Kolla statistiken på uhr så ser du hur det ser ut i år. Det beror vilka/vilket betyg du söker in på HP/BI/BII osv. Men ja, det är ganska höga intagningspoäng. Sen kan man ju söka till olika studieorter och det är oftast svårast att komma in i Gävle-gruppen.

Föreläsningar har främst skett via nätet hemifrån. I första kursen var det dock mest föreläsningar i skolan, som jag skippade, typ. För min del går det lika bra att kika i böckerna.

Utbildningen är ok såhär första året, det är spretigt med alla introkurser, många 7.5 hp- kurser. Har dock hört att det ska bli bättre år 2 med större kurser inriktade på just socialt arbete

• Jeninan

Tusen tack för ditt svar! Intressant!

Jag har 18,4 i gamla gymnasiebetyg, verkar inte som att det räcker :( eller kollar jag fel? Högskoleprovet är inget för mig...

Om jag inte kommer in skulle jag kunna läsa kurser och bli beteendevetare, men kanske är bättre med socionom?

Är det tentor på nätet eller är det hemtentor?

• Anonym (Studentigävle)

Det kan räcka, kolla alla studieorter å andra urvalet. Det brukar gå ner en del i andra urvalet..

Det är salstentor, hemtentor och tentor på datorn

Jag är beteendevetare sen innan och avråder alla att bli det. Det är sådant överskott att det inte går att få jobb... men vill man konkurrera med 300 andra om samma jobb så

• Anonym (Studentigävle)

Det är många som har examen sen innan. Ekonomer, beteendevetare, hälsovetare, personalvetare osv.

• Jeninan

Student jävle: läser du till socionom nu? Men alla jobb jag kollat på står det att det krävs socionom eller motsvarande (trodde dom menade beteendevetare?)

Vad har du läst och har examen i?

• Anonym (Studentigävle)

Jag studerar nu. Jag har inriktning personal och arbetsliv. Det står så i en del annonser men socionomer går före. Du skulle kanske öka chanserna om du läser sociologi och mycket socialrätt. Men du blir ju aldrig socionom. Framöver kommer tex kuratorer få legitimation, kanske socialsekreterare med. Så jag skulle nog inte satsa på någon generell examen. I alltfler annonser står det att socionomexamen krävs.

• Anonym (soctant)

Rekommenderar inte att studera till beteendevetare. Socionomer kan göra samma jobb, och arbetsgivare väljer hellre socionomer. 
    Rekommenderar heller inte att studera till socionom på distans. Socionom är ett väldigt socialt arbete, och man lär sig mycket i skolan och på lektioner som inte förmedlas på samma sätt via distans.
    Vad gäller "eller motsvarande" så beror det på vilket jobb du söker. Vill du arbeta på familjerätten kan du även vara jurist. Vill du jobba som utredningsassistent på t.ex. försörjningsstöd kan du ha någon ekonomiutbildning etc. Utredningsassistenter gör dock mest beräkningar osv, och arbetar inte med samma arbetsuppgifter som en socialsekreterare. 

Är själv socionom. 

• Anonym (Studentigävle)

Angående distans så är det egentligen inte en vanlig distansutbildning. Det handlar mest om att de som valt studieorterna träffas där. Jag har gått PA ett år på campus och det var egentligen ingen skillnad förutom att föreläsningarna kan ses på datorn när man går socionom. Sen så har Gävle bästa lärarna i Sverige, så utbildningen håller bra kvalitet

• hebret2016

Hej!
    Jag heter Nezihti Gabrezghi
    jag är intresserat av att plugga  socionom på distans. Jag jobbar som ekonomihandläggare  i 30 år  . På samma arbetsplats har jag jobbat på olika arbetes område bland annat  egna medel , kassaansvarig och aktexpedition.

Mina barn är vuxna och tänkte plugga nu eftersom jag har mer tid för mig än tidigare.

Jag kan minska min arbetstid om det behovs för att kunna hinna med plugget

Med vänlig hälsning  
    Nezihti Gabrezghi

Svar på tråden Plugga till socionom på distans!?