• Anonym (Sanna)

Venlafaxin-adhd

För att göra en lång historia kort. Har inte gjort någon adhd utredning förutom bedömning hos läkare på vårdcentralen med självscanningstest. Där fick jag väldigt höga poäng. I mitt huvud är det som en ständig autobahn, allt går i 180 och jag måste göra allt samtidigt mm.
    Svårt att sitta still, byter samtalsämne på 1 sekund då jag kommer på något helt annat mm.
    Men iaf. Jag har nu fått venlafaxin utskrivet. Äter Sertralin sen många år tillbaka. Så nu har jag minskat på dom och börjat satt in venlafaxin istället.
    Har ätit dom i 6 dagar och för första gången så känner jag mig "fridfull". Jag kan göra en sak i taget, t.ex sitta ner och äta middag med familjen. (innan snurrade jag runt och skulle plocka med disken, såg jag att blommorna behövde vattnas så skulle det göras med detsamma!)
    Men kan effekten av venlafaxin börja fungera så snabbt?
    (alltså jag antar det men tycker det gått så fort till att känna mig så lugn)
    Några andra som äter det mot adhd?
    Min man märker att jag är mer lugn, inte reagerar på grejer som jag gjort innan men nåt jag inte gillar är att han sa att jag verkar mer "avtrubbad, att jag inte bryr mig om vissa saker längre". Och detta efter bara 6 dagar! Blir ju tveksam till den här medicinen men samtidigt så känner jag mig för första gången så lugn och fridfull.
    Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Venlafaxin-adhd
  • Anonym (Sanna)

Måste även tillägga att jag har vart extremt trött dom här dagarna. Värst är på morgonen och annars är jag pigg på mornarna men nu är jag jättetrött!
    Kan det vara en tillfällig biverkning?

• Anonym (Hej)

Venlafaxin kan säkert vara rätt medicin för dig men den är jättesvår att sluta med, så du vet det. Missar du en tablett får du jobbiga biverkningar eftersom Venlafaxin har en kort halveringstid på 5 h (!) Det skulle jag se som den största anledningen till att inte ta medicinen, men hjälper den dig så..

Att du är trött kan vara en tillfällig biverkning. Blev supertrött när jag började med Cipralex, men det försvann när jag vant mig vid medicinen.

• Anonym (yes)
    Anonym (Hej) skrev 2015-07-23 10:21:03 följande:

Venlafaxin kan säkert vara rätt medicin för dig men den är jättesvår att sluta med, så du vet det. Missar du en tablett får du jobbiga biverkningar eftersom Venlafaxin har en kort halveringstid på 5 h (!) Det skulle jag se som den största anledningen till att inte ta medicinen, men hjälper den dig så..

Att du är trött kan vara en tillfällig biverkning. Blev supertrött när jag började med Cipralex, men det försvann när jag vant mig vid medicinen.

Ja, den är HEMSK att avsluta så jag hoppas för ts skull att det aldrig kommer behöva göras utan att den kommer tas resten av ts liv!
  • Anonym (Sanna)

Men fy..är dom så hemska att sätta ut? Hur är biverkningarna vid utsättning?
    Iofs tror jag personligen att det här äntligen är rätt medicin för mig och att jag kommer äta den typ livet ut. Äter Sertralin sen många många år tillbaka och har försökt satt ut dem sakta sakta men inte fixat det.. Så dom har jag accepterat att jag antagligen kommer att behöva livet ut.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Sanna) skrev 2015-07-23 19:00:57 följande:

Men fy..är dom så hemska att sätta ut? Hur är biverkningarna vid utsättning?
    Iofs tror jag personligen att det här äntligen är rätt medicin för mig och att jag kommer äta den typ livet ut. Äter Sertralin sen många många år tillbaka och har försökt satt ut dem sakta sakta men inte fixat det.. Så dom har jag accepterat att jag antagligen kommer att behöva livet ut.

Ja det är dom, jämförs med att sätta ut heroin. Vad händer om du tex glömt ta ut dina tabletter och sedan är de slut på apoteket och du måste vänta några dagar? Då kommer du få det jobbigt. Eller du åker bort och glömmer ta med dig tabletterna? Det är alltså viktigt att ta dom samma tid varje dag.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Hej) skrev 2015-07-23 19:55:10 följande:
    Ja det är dom, jämförs med att sätta ut heroin. Vad händer om du tex glömt ta ut dina tabletter och sedan är de slut på apoteket och du måste vänta några dagar? Då kommer du få det jobbigt. Eller du åker bort och glömmer ta med dig tabletterna? Det är alltså viktigt att ta dom samma tid varje dag.
    Men fy sjutton!Kräks
    Läkaren har ju ordinerat att jag ska öka på dosen allt eftersom. Egentligen ska jag öka på imorgon och minska mer på sertralinet.
    Men har hämtat ut mer av lägsta dosen då jag känt att den vart bra.
    Men kommer jag att känna att jag måste ha högre och högre doser?
    Jag har ätit Venlafaxin i en vecka nu. Skulle det inte funka att bara ta bort dom nu och sätta in min gamla sertralin dos? Eller skulle jag redan nu få hemska utsättningssymptom? Förvånad
    Fan, jag "gillade" dom här tabletterna men nu när jag googlat så blir jag ju osäker.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sanna) skrev 2015-07-23 20:13:26 följande:
    Men fy sjutton!Kräks
    Läkaren har ju ordinerat att jag ska öka på dosen allt eftersom. Egentligen ska jag öka på imorgon och minska mer på sertralinet.
    Men har hämtat ut mer av lägsta dosen då jag känt att den vart bra.
    Men kommer jag att känna att jag måste ha högre och högre doser?
    Jag har ätit Venlafaxin i en vecka nu. Skulle det inte funka att bara ta bort dom nu och sätta in min gamla sertralin dos? Eller skulle jag redan nu få hemska utsättningssymptom? Förvånad
    Fan, jag "gillade" dom här tabletterna men nu när jag googlat så blir jag ju osäker.
    Jag tror inte att du kommer behöva öka och öka dosen för att få effekt, på så sätt är de inte lika tex benso-tabletter. Men det kan ju vara så med antidepressiva att de helt plötsligt slutar att fungera och då kan det ju bli aktuellt att sluta med dom, eller att man efter år av knaprande får biverkningar så man måste sluta pga dom.

Valet är ju ditt och det är du som måste bestämma.

Nu har du ju fortfarande chansen att sluta utan att få några hemska utsättningssymptom, så slutar du nu så går det nog bra.

• Anonym (yes)
    Anonym (Hej) skrev 2015-07-23 19:55:10 följande:

Hände mig när jag tog Venlafaxin. Hade rest till Thailand och glömt medicinen hemma. Skulle vara borta 1 månad så det kändes tungt.

Som tur var fick jag köpa nya på apoteket i Thailand. Hade haft en j*vulsk semester annars. {#emotions_dlg.flower}

När jag slutade med dom fick jag skicka iväg barnen till en vän och sjukskriva mig från jobbet i 2 veckor.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Hej) skrev 2015-07-24 09:39:43 följande:
    Jag tror inte att du kommer behöva öka och öka dosen för att få effekt, på så sätt är de inte lika tex benso-tabletter. Men det kan ju vara så med antidepressiva att de helt plötsligt slutar att fungera och då kan det ju bli aktuellt att sluta med dom, eller att man efter år av knaprande får biverkningar så man måste sluta pga dom.

Valet är ju ditt och det är du som måste bestämma.

Nu har du ju fortfarande chansen att sluta utan att få några hemska utsättningssymptom, så slutar du nu så går det nog bra.
    Har försökt fått tag på min läkare men det är ju inte det lättaste! Så, tror ni att jag kan skita i att ta tabletterna nu? Eftersom jag "bara" tagit dom i en vecka?
    Bara till att sluta med dom tvärt? Och så går jag tillbaka till den högre dosen av sertralin som jag hade innan.
    Har tack och lov semester från jobbet i över en vecka nu!
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (yes) skrev 2015-07-24 11:55:29 följande:

Hände mig när jag tog Venlafaxin. Hade rest till Thailand och glömt medicinen hemma. Skulle vara borta 1 månad så det kändes tungt.

Som tur var fick jag köpa nya på apoteket i Thailand. Hade haft en j*vulsk semester annars. {#emotions_dlg.flower}

När jag slutade med dom fick jag skicka iväg barnen till en vän och sjukskriva mig från jobbet i 2 veckor.
    Tack för att du delar med dig! 
    Hoppas du mår bra idag! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (yes)
    Anonym (Sanna) skrev 2015-07-24 15:52:21 följande:

Tack för att du delar med dig! 

Hoppas du mår bra idag! 

Tack, jag mår okej

Men om du trivs med medicinen och kan tänka dig att ta dom livet ut så behöver du ju inte sluta?!

Du kommer inte behöva höja dosen när du kommit upp i "din dos".

Jag hade 225 under 2 år.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (yes) skrev 2015-07-24 16:11:28 följande:
    Tack, jag mår okej

Men om du trivs med medicinen och kan tänka dig att ta dom livet ut så behöver du ju inte sluta?!

Du kommer inte behöva höja dosen när du kommit upp i "din dos".

Jag hade 225 under 2 år.
    Jo fast om jag ska sluta med den nån gång och ska gå igenom ett sånt helvete för att sätta ut den så kan jag nog vara utan den. Har klarat mig i över 30 år även om det är jobbigt dagligen men jag fixar det.
    Men tyckte jag blev mer fokuserad och har fått saker uträttade än att göra 100 saker samtidigt. Medan min man är lite skeptisk då han tycker att jag blev "avtrubbad"/brydde mig mindre om saker. (Inte barnen!)
    Läste om Voxra tror jag den hette. Nån som ätit den?
  • Anonym (Sanna)

Nu har jag vart utan venlafaxin i 2,5 dygn och inga biverkningar än iaf! Solig Så förhoppningsvis så kanske jag slipper det och eftersom jag tog lägsta dosen i en vecka så slipper jag antagligen några utsättningssymptom hoppas jag!
    Men jäklar vad jag gör 100saker samtidigt igen Rynkar på näsan Men men..så får det vara!

Svar på tråden Venlafaxin-adhd