• Anonym (grejer)

Vindjacka, skaljacka, regnjacka osv

Hejs,

Någon som kan utröna detta med skaljacka, regnjacka, vindjacka osv.

Har fått en skaljacka i Gore tex som ju ska kunna användas som regnjacka. Sen finns ju vindjackor också. Använder man det i kombination till skaljackan, alltså under? Har ett par tunnare fleece tröjor som kan användas.

Ska ut och vandra och vill bli klok på denna tre llagers principen. Dvs ett baslager, mellanlager och yttre lager.

Kan fleece tröjorna användas som mellanlager eller är det vindjackans uppgift?

• Svar på tråden Vindjacka, skaljacka, regnjacka osv
  • tinakk

Skaljacka- står emot vind och regn
    Vindjacka- står emot vind
    Regnjacka/galonjacka - står emot regn

Du kan använda först underställ, sedan fleecekläder och sedan skalkläder för att hålla dig varm. Kanske för varmt på sommaren dock vet inte var du ska vandra.

• Bestemor

En vanlig skaljacka tål vind och en viss mängd regn, lite olika där. Fast de är inte varma om det är kallt ute.

Då funkar det bra med en bra fleecetröja under jackan.

• Smecker

Baslager: Det du har närmast kroppen. Rekommenderas någon form av funktionsmaterial eller bambu/merinoull som leder bort fukt och håller dig torr närmast kroppen. INTE bomull!

Mellanlager: Det lager som, tillsammans med baslager, står för värmen. Typexempel är fleecetröja. Fortfarande INTE bomull!

Ytterlager: Det lager som skyddar mot vind/regn/snö. Skall kunna transportera ut fukten men behålla värmen. Typexempel är jackor med gore-tex.

Vindjacka är för mig inget vandringsplagg, den skyddar enbart mot vind. Baslager, mellanlager och ytterlager används efter väder. Är det varmt använder du endast baslager, varmt och regnar använder du bas- och ytterlager, kyligt väder använder du bas- och mellanlager och så vidare.

Vintertid lägger du till förstärkningsplagg och rastplagg, men det är en annan vetenskap.

Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (grejer)

Tack så mycket för gedigna och bra svar.

Känner mig något klokare nu.

In bekant ska visst upp på nått berg I Asien, där de rekommenderar fyrlagersprincipen. Då ska man ha ett tunt och ett tjockare mellanlager. Förslagsvis en fleece och dunjacka uppe på toppen, under skalet.

Låter väldigt svettigt att vandra i dock... Ska visst vara kraftigt vind och nära noll grader uppe.

Men skaljackan är bra att få bort svett om man bara har baslager under när det bara regnar och blåser?

Hur är det med byxor? Baslager, vandringsbyxor, skalbyxor? Finns väl ininga flrecebyxor?

• Anonym (grejer)

Nu vet jag inte hur bra mina underställ är, fick dem i julklapp, typ polyester eller vad det är, inte bomull iaf. Men brukar man ha underkläder under den också?

• familjenstyg
    Anonym (grejer) skrev 2015-07-23 07:29:43 följande:

Nu vet jag inte hur bra mina underställ är, fick dem i julklapp, typ polyester eller vad det är, inte bomull iaf. Men brukar man ha underkläder under den också?

Vanliga underkläder/strumpor (eller ännu hellre underkläder/strumpor i funktionsmaterial, undvik bomull).
    Sedan ett underställ (ull eller något konstmaterial).
    Ovanpå det byxor, skjorta, sockar, kängor.
    Sedan en jacka (vindjacka eller liknande, med huva), handskar (även sommartid i fjällen men då ett par tunnare), samt en mössa i reserv.
    Sedan en tröja för rast och som reserv vid snöstorm.
    Samt som sista lager regnjacka och regnbyxor.

Tanken är att i värsta tänkbara situation tar man på sig alla kläder samtidigt. Annars anpassar man lagren efter yttre faktorer. Framförallt skall du undvika att svettas. Det vill säga det är bättre att frysa i början innan man kommer igång än att direkt klä på sig så att man känner sig varm.

Extra underkläder, strumpor och sockar om det skulle hända en olycka (ovan mathållning) eller du skulle bli blöt om fötterna. Eventuellt kan man lägga till ett par vadarskor/lägerskor samt en solhatt (lätt bränna näsan och öronen).

Notera strumpor och sockar. Tanken är att den friktion som uppstår skall ske mellan strumpor och sockar istället för mellan strumpor och hud. Du vill inte ha skavsår. Själv brukar jag även tejpa fötterna då jag tycker det är bättre.

Tre lager på fötterna: Strumpor, sockar, kängor
    Tre lager på benen: Underställsbyxor, byxor, regnbyxor
    Fem lager på övekroppen: Underställströja, Skjorta, lägertröja, vindjacka, regnjacka.
    Tre lager på huvudet: Mössa, huva på jacka, huva på regnjacka. Fyra om du packar en balaklava (rånarluva).

Skall du till Antarktis så behöver du även termobyxor, termojacka, ansiktsskydd, glasögon, filtstövlar och en del annat smått och gott men det lär väl inte vara aktuellt?
    Anonym (grejer) skrev 2015-07-22 22:51:07 följande:

Någon som kan utröna detta med skaljacka, regnjacka, vindjacka osv

Vad det kallas har mer med marknadsavdelningen att göra än med funktionen.

• Anonym (grejer)

Ställde samma fråga på ett vandringsforum en gång och fick till svar att det gick att kliva upp på berget (mt Fuji i Japan) i kortbyxor, joggingskor och t-shirt, för det hade de minsan själv gjort, "man dör inte av att bli lite blöt". Men kan ju tillägga att folk har dött av förfrysning, lunginflammation och div. andra åkommor orsakade av klimatet där uppe, för att inte tala om höjdskillnaden.

Den jacka jag köpte var vindskyddad och vattentät, men det kanske inte räcker som vindjacka eller blir fel funktion?

Skjorta förresten, borde väl gå lika bra md kort eller långärmad t-shirt i icke-bomull?

• familjenstyg
    Anonym (grejer) skrev 2015-07-23 20:23:57 följande:

Den jacka jag köpte var vindskyddad och vattentät, men det kanske inte räcker som vindjacka eller blir fel funktion?

Nja nog lär den räcka som vindjacka men risken är att den blir lite för tät så att du (oavsett vad tillverkarna påstår) blir svettig. Jag och många med mig föredrar att ha en tunn jacka/vindblus som utestänger det mesta av vinden samt ta med en extrajacka för regn. Men det beror lite på tycke och smak samt klimat.
    Anonym (grejer) skrev 2015-07-23 20:23:57 följande:

Skjorta förresten, borde väl gå lika bra md kort eller långärmad t-shirt i icke-bomull?

Om du föredrar det så. Det finns inget rätt eller fel så länge det är funktionellt. Exakt vad som är funktionellt brukar dock ofta utmynna i närmast religiösa gräl. Men så länge du tar hand om fötterna (du vill inte behöva gå med blodiga skavsår) och ser till att du kan justera klädseln med olika lager så bör inte klädseln ställa till några större problem.
  • Anonym (grejer)

Det där med jacka är en hel vetenskap. Tycker det är så jäkla uppstressande det här med kläder just.

Alla jäkla begrepp och ord och vattenpelare hit och dit.

Nu känns det som jag köpt grisen i säcken. Den är inte använd men den är köpt på en outlet så blir inga pengar tillbaka, men nerread med drygt 60 %. Kanske går att ha i vinter?

De tips jag läst om just överkroppen är, åtminstone på det där berget;

skallager (regn + vind)
    varmlager 1 (typ dunjacka)
    varmlager 2 (fleece)
    tröja (t-shirt/skjorta)
    baslager (underställ)

Blir väldigt mycket packning om man ska till med både vind och regnjacka...

• sportpappa
    Anonym (grejer) skrev 2015-07-24 21:46:49 följande:

Blir väldigt mycket packning om man ska till med både vind och regnjacka...

Vindjackor går att få extremt små. Mindre än din knutna hand och väger knappt något.
    Goretex är vindtätt och 100% vattentätt.
    Om det inte regnar men är blåsigt eller kallt så är det bättre att ha vindjackan på för den andas bättre än Goretex.

Oberoende av vad du har för utrustning så är det absolut viktigaste att du använder den i god tid innan och känner att allt fungerar för dig. Använd prylarna så mycket som möjligt och få många vandringstimmar i benen innan du sticker ut på en verklig vandring. Ju mer van och tränad du är innan desto roligare och behagligare blir det på din vandring.
  • Anonym (grejer)
    sportpappa skrev 2015-07-24 23:40:24 följande:

Vindjackor går att få extremt små. Mindre än din knutna hand och väger knappt något.

Goretex är vindtätt och 100% vattentätt.

Om det inte regnar men är blåsigt eller kallt så är det bättre att ha vindjackan på för den andas bättre än Goretex.

Oberoende av vad du har för utrustning så är det absolut viktigaste att du använder den i god tid innan och känner att allt fungerar för dig. Använd prylarna så mycket som möjligt och få många vandringstimmar i benen innan du sticker ut på en verklig vandring. Ju mer van och tränad du är innan desto roligare och behagligare blir det på din vandring.

På den beskrivning ni ger så känns det som jag köpt en skräpjacka ärligt talat. Jag har inte riktigt tid för att gå ut och testa jackan, särskilt inte nu när vädret är så opålitligt. Då skulle jag liksom tagit hem jackan först och prövat och sen byta och det tror jag inte affären går med på. Skulle bli väldigt dyrt dessutom att köpa ny jacka på ny på ny på bara några månader.

Ni kanske har lön på flera tusen men inte jag.
  • sportpappa
    Anonym (grejer) skrev 2015-07-25 07:56:20 följande:
    På den beskrivning ni ger så känns det som jag köpt en skräpjacka ärligt talat. Jag har inte riktigt tid för att gå ut och testa jackan, särskilt inte nu när vädret är så opålitligt. Då skulle jag liksom tagit hem jackan först och prövat och sen byta och det tror jag inte affären går med på. Skulle bli väldigt dyrt dessutom att köpa ny jacka på ny på ny på bara några månader.

Ni kanske har lön på flera tusen men inte jag.
    Om vädret är opålitligt så är det bästa tillfället att testa en vattentät och vindskyddad jacka. Som du säger så går de nog inte med på ett byte så då är det bara att gå ut i regn och blåst och även sol för den delen. Den fungerar säkert bra. Om det inte regnar och är varmt så tar du av dig den för att inte svettas Om det regnar så har du på dig den och går långsamt. När det regnar är det alltid svårt att inte bli blöt på insidan även om man har vattentäta kläder.

Lön på flera tusen har nog de flesta som har lön (och även studiemedel, försörjningsstöd, a-kassa och nog de flesta stöd man kan få). Alternativet är att man bara tjänar några hundralappar.
  • Anonym (grejer)
    sportpappa skrev 2015-07-25 09:18:59 följande:

Om vädret är opålitligt så är det bästa tillfället att testa en vattentät och vindskyddad jacka. Som du säger så går de nog inte med på ett byte så då är det bara att gå ut i regn och blåst och även sol för den delen. Den fungerar säkert bra. Om det inte regnar och är varmt så tar du av dig den för att inte svettas Om det regnar så har du på dig den och går långsamt. När det regnar är det alltid svårt att inte bli blöt på insidan även om man har vattentäta kläder.

Lön på flera tusen har nog de flesta som har lön (och även studiemedel, försörjningsstöd, a-kassa och nog de flesta stöd man kan få). Alternativet är att man bara tjänar några hundralappar.

Som jag fattat så går det inte att inte bli svettig hur man än klär sig. Ska man uppför höjder blir man ju ännu svettigare. Sen är man svettig och blöt och blir kall och fryser.

Känns bara som jag inte kan använda jackan då ni säger att den skulle göra att jag blir för varm.

Har ingen möjlighet att gå ut och pröva massa jackor och köpa en ny om den jag köpt inte är bra.

Vad jag menade med lön på flera tusen menar jag att jag inte har råd att köpa massa olika jackor och prova för massa olika ändamål. Ska inte ut och tälta och vandra flera dygn i sträck.
  • sportpappa

Du ska endast använda skaljackan om den behövs, dvs. om det regnar eller om det blåser så kraftigt att du blir nerkyld eller att det är så kallt ute att du har den för att hålla uppe kroppstemperaturen. Annars ska du inte ha på dig den. När du står still så tar du på dig så mycket kläder att du inte blir nerkyld. Sen så fort du rör på dig igen så tar du av så mycket kläder så att du håller en bra temperatur utan att svettas. Det är svårt att inte svettas när man anstränger sig, men man ska minimera svettandet.

• Anonym (grejer)

Hoppas jag inte låter som en total idiot bara. Är som sagt väldigt rörigt och dant med detta.

Kört med bomull (tyvärr) sedan barnsben för att tja... det var väl inne på den tiden.

T-shirt, övertröja, jacka, typ.

Har haft en okej "vinterjacka" i icke-bomull i flera år. Blir dock svettigt vid ansträngning, kanske beror på att den är fodrad, eller för att jag har fel material i kläderna under (bomull alltså).

Sen har jag kört med en regnjacka jag fick av jobbet, tunn med nått mesh tror jag det heter innanför. Vet ej hur den klarar vind liksom hur mycket regn den klarar... Framgår inte, står bara 100 % polyester.

Ska ut och vandra i höst utanför Sverige så vill tänka på kläderna. Det blir dock bara totalt 4-5 dagar så vill inte böka med för mycket ytterkläder. Kan vara 15-25 grader nere på marken, ev regn och blåst, på ena stället är det transport upp till vandringsstället där det kan vara ev snö och 5-10 grader, de andra två är det 5-10 grader mindre än på marken, regn (inte mycket blåst) kan förekomma i riklig mängd på ett ställe (därav tänkte jag skaljackan skulle bli bra, vet inte om min nuvarande regnjacka duger) samt ev regn och blåst uppe på toppen på det andra.

• familjenstyg
    Anonym (grejer) skrev 2015-07-25 20:23:56 följande:

Hoppas jag inte låter som en total idiot bara. Är som sagt väldigt rörigt och dant med detta

Som sportpappa påpekat i andra delen av #10 så är det viktigare att veta hur den utrustning man har fungerar än att ha den häftigaste utrustningen. Packa för en picknick eller två och ge dig ut och prova de kläder och skor du redan har. Märker du att något inte alls fungerar så prova något annat.
    Anonym (grejer) skrev 2015-07-25 20:23:56 följande:

Kört med bomull (tyvärr) sedan barnsben för att tja... det var väl inne på den tiden.

Det fungerar med bomull. Generationer av svenska män har skickats ut i skog och mark i värsta tänkbara väder med bomullskläder och de flesta överlevde trotts allt lumpen. Men när det går välja bättre material så bör man göra det för att få en trevligare upplevelse.
Svar på tråden Vindjacka, skaljacka, regnjacka osv