Anonym (grejer) skrev 2015-07-23 07:29:43 följande:
Nu vet jag inte hur bra mina underställ är, fick dem i julklapp, typ polyester eller vad det är, inte bomull iaf. Men brukar man ha underkläder under den också?
Vanliga underkläder/strumpor (eller ännu hellre underkläder/strumpor i funktionsmaterial, undvik bomull).
Sedan ett underställ (ull eller något konstmaterial).
Ovanpå det byxor, skjorta, sockar, kängor.
Sedan en jacka (vindjacka eller liknande, med huva), handskar (även sommartid i fjällen men då ett par tunnare), samt en mössa i reserv.
Sedan en tröja för rast och som reserv vid snöstorm.
Samt som sista lager regnjacka och regnbyxor.
Tanken är att i värsta tänkbara situation tar man på sig alla kläder samtidigt. Annars anpassar man lagren efter yttre faktorer. Framförallt skall du undvika att svettas. Det vill säga det är bättre att frysa i början innan man kommer igång än att direkt klä på sig så att man känner sig varm.
Extra underkläder, strumpor och sockar om det skulle hända en olycka (ovan mathållning) eller du skulle bli blöt om fötterna. Eventuellt kan man lägga till ett par vadarskor/lägerskor samt en solhatt (lätt bränna näsan och öronen).
Notera strumpor och sockar. Tanken är att den friktion som uppstår skall ske mellan strumpor och sockar istället för mellan strumpor och hud. Du vill inte ha skavsår. Själv brukar jag även tejpa fötterna då jag tycker det är bättre.
Tre lager på fötterna: Strumpor, sockar, kängor
Tre lager på benen: Underställsbyxor, byxor, regnbyxor
Fem lager på övekroppen: Underställströja, Skjorta, lägertröja, vindjacka, regnjacka.
Tre lager på huvudet: Mössa, huva på jacka, huva på regnjacka. Fyra om du packar en balaklava (rånarluva).
Skall du till Antarktis så behöver du även termobyxor, termojacka, ansiktsskydd, glasögon, filtstövlar och en del annat smått och gott men det lär väl inte vara aktuellt?
Anonym (grejer) skrev 2015-07-22 22:51:07 följande:
Någon som kan utröna detta med skaljacka, regnjacka, vindjacka osv
Vad det kallas har mer med marknadsavdelningen att göra än med funktionen.